مُسکن ۵ هزار میلیارد تومانی داروخانه‌ها را از خطر ورشکستگی نجات می‌دهد؟

هانیه قنادزاده ـ داروخانه یکی از بزرگ‌ترین ورشکستگی‌های طرحی هستند که قرار بود نجات‌بخش جیب بیماران، بیمه و داروخانه‌ها باشد. کمتر کسی است که تاکنون طرح دارویار را نشینده باشد؛ طرحی که مثل بسیاری از طرح‌های دولت‌های قبل روی کاغذ خوب بود ولی در اجرا با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود زیرا کسانی که منابع اجرای […]

هانیه قنادزاده ـ داروخانه یکی از بزرگ‌ترین ورشکستگی‌های طرحی هستند که قرار بود نجات‌بخش جیب بیماران، بیمه و داروخانه‌ها باشد. کمتر کسی است که تاکنون طرح دارویار را نشینده باشد؛ طرحی که مثل بسیاری از طرح‌های دولت‌های قبل روی کاغذ خوب بود ولی در اجرا با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود زیرا کسانی که منابع اجرای طرح را مشخص می‌کنند؛ خواه دولت باشد یا مجلس، نمی‌توانند به شایستگی بر اجرای طرح نظارت کنند. طرح دارویار پس از آن مطرح شد که دولت قبل تصمیم گرفت تا ارز یارانه‌ای را از روی دارو ‌بردارد؛ تصمیمی که با واکنش‌های گسترده مخالفانش مواجه شد و آنان براساس تجربه می‌گفتند که در عمل دولت وقت نمی‌تواند این طرح را به خوبی اجرا کند. در طرح دارویار قرار شد که یارانه دارو مستقیماً به بیمه‌ها و داروخانه‌ها پرداخت شود تا هزینه بیماران از پرداخت دارو کم شود. اما از همان زمان اجرای طرح منابع مالی، پرداخت نشد تا این طرح به کابوسی برای شرکت‌های بیمه و از همه مهمتر داروخانه‌ها تبدیل شود! کافی است نگاهی به داروخانه‌ها بیندازیم تا وضعیت بحرانی آنان را درک کنیم. گزارش‌ها از سطح شهر حاکی از وضعیت بحرانی داروخانه‌هاست، شهری که به اندازه سوپرمارکت‌ها، داروخانه دارد. حالا به خاطر سبد فروشی شرکت‌های پخش و عدم پرداخت حق بیمه در آستانه ورشکستگی هستند! همچنین کمبود نقدینگی و مشکلات پخش دارو سبب شده تا حال و روز صنعت داروسازی خوب نباشد.

اولتیماتوم داروسازان به فروش آزاد و وضعیت بحرانی داروخانه‌ها

به همین دلیل روز شنبه هفته جاری شهرام کلانتری؛ رئیس انجمن داروسازان، از عدم پرداخت دیون شرکت‌های بیمه به داروخانه‌ها طی یک نامه سرگشاده به رئیس‌جمهور شکایت کرد و نوشت: چنانچه حداقل سه ماه از مطالبات معوق داروخانه‌ها واریز نشود، داروخانه‌ها در پذیرش نسخ بیمه‌ای تجدیدنظر خواهند کرد. در این نامه، ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ به‌عنوان مهلت پرداخت حداقل سه ماه از مطالبات داروخانه‌ها اعلام شده است. رئیس انجمن داروسازان ایران، در این نامه از رئیس‌جمهوری درخواست کرده است که دستور دهد مشکلات داروخانه‌ها به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. رونوشت این نامه به معاون اول رئیس‌جمهوری و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری ارسال شده است. احمدی؛ ادامه داد: نکته بعدی پرداخت تعهدات است اگر قانون مکلف کرده که بیمه یک ماهه پول دارو را پرداخت کند، وقتی این قانون وجود دارد پخش هم می‌گوید نقدی می‌فروشم. از سوی دیگر سود دارو‌‌ها اکثراً  هفت درصد است، در حالی‌که مالیات این عدد را قبول ندارد و ۱۵ درصد حساب می‌کند. همچنین دارو در ایران ارزان است در واقع افزایش قیمتی که در ماه‌های اخیر ایجاد شده به ضرر داروخانه‌ها بوده است. حسنی؛ تصریح کرد: بحث دارویار و صعب‌العلاج به یکباره باعث افرایش قیمت شد، تا پیش از این دارو به اسم ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شد، اما عملاً این ارز وجود نداشت، اما به اسم آن وارد و قاچاق می‌شد.

مُسکن ۵ هزار میلیارد تومانی دولت

اما روز یکشنبه هفته جاری وزیر بهداشت، گفت: با دستور رئیس‌جمهور پنج هزار میلیارد تومان از یارانه دارو تا پایان هفته به حساب داروخانه‌ها واریز می‌شود. محمدرضا ظفرقندی؛ با اشاره به بیش از ۳۰۰ قلم کمبود دارویی و بدهی و مطالبات داروخانه‌ها در رابطه با سهم ارز و یارانه دارو، گفت: از حدود ۲۳ همتی که قرار بوده پرداخت شود، ۱۳ همت آن پرداخت شده است. وی گفت: با حمایت دولت و شخص رئیس‌جمهور و معاون اول و مذاکرات با ایشان، قرار شد پنج همت دیگر پرداخت شود و مابقی اعتبارات نیز به‌زودی پرداخت شود.