شرکت‌های مستقر در پایانه‌ها از ریسک اقدامات خلاف قانون مطلع نیستند

شرکت‌های مستقر در پایانه‌ها از ریسک اقدامات خلاف قانون مطلع نیستند معاون وزیر راه و شهرسازی بر بررسی سانحه واژگونی اتوبو‌س‌های مسافربری به قصد عدم تکرار تأکید کرد و گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده در معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه، تعیین شد بررسی‌های خاصی بعد از هر سانحه انجام و تحلیل دلایل به‌قصد عدم تکرار صورت گیرد. به […]

شرکت‌های مستقر در پایانه‌ها از ریسک اقدامات خلاف قانون مطلع نیستند

معاون وزیر راه و شهرسازی بر بررسی سانحه واژگونی اتوبو‌س‌های مسافربری به قصد عدم تکرار تأکید کرد و گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده در معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه، تعیین شد بررسی‌های خاصی بعد از هر سانحه انجام و تحلیل دلایل به‌قصد عدم تکرار صورت گیرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هشتادودومین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به ریاست مهرداد‌تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و حضور اعضا ازجمله داوودکشاورزیان، معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سردارحمیدی، فرمانده راهور ناجا به همراه سایر اعضا در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بررسی سانحه واژگونی اتوبوس با قصد عدم تکرار اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام‌شده در معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه، مشخص شد بررسی‌های خاصی باید بعد از هر سانحه انجام و به‌قصد عدم تکرار تحلیل دلایل صورت گیرد.

وی در ادامه به سانحه واژگونی اتوبوس در استان فارس اشاره کرد و گفت: یکی از مسایل مطرح‌شده این بود که اتوبوس برای دور زدن پلیس و دوربین‌های ثبت تخلف در جاده از مسیر اصلی خارج‌شده است. اما آیا تضمینی برای عدم حضور اتوبوس‌‌ها از مسیر اصلی وجود دارد؟ یا اقدامی در زمان شناسایی انجام می‌شود یا خیر؟ لذا تا زمانی که راهکار آن پیدا نشود هر لحظه امکان بروز یک سانحه همانند واژگونی اتوبوس مانند سانحه استان فارس وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که چه کسی پاسخگوی عیوب و ایرادات فنی اتوبوس‌‌ها پیش از خروج از پایانه‌ها است؟ گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت مربوطه هر راه و روزنه‌ای را ببندند و با این دید به دنبال راهکار بروند.

تقی زاده در ادامه جلسه به مشاهدات میدانی و نواقص مدیریت حمل‌ونقل که موجب بروز حادثه واژگونی اتوبوس در استان فارس شد اشاره کرد و گفت: راننده فاقد کارت هوشمند معتبر بود و به همین دلیل شرکت اقدام به ارایه صورت‌وضعیت پشت‌نویسی شده می‌کند و راننده با همین صورت‌وضعیت ضمن ثبت ساعت در پاسگاه اقدام به تردد و ثبت سرویس می‌کند و در ادامه راننده با انتخاب مسیر فرعی و فاقد نظارت در شبکه راه‌ها که علایم هشداردهنده کافی وجود نداشته است، این خطر را ایجاد می‌کند.

معاون ‌حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نکته قابل‌توجه این است که مسؤولان شرکت مستقر در پایانه‌ها از ریسک اقدامات خلاف قانون مطلع نیستند و از طرفی میزان جرایم به‌اندازه کافی بازدارنده و رویه جاری در کنترل نظارت اعمال مقررات و تردد در فرایند حمل‌ونقل به‌طور مؤثری جاری نیست از همین رو عامل انسانی حاضر به قبول ریسک و تمام مخاطرات است.

پس از بررسی و جمع‌بندی نهایی در این جلسه مقرر شد؛ با توجه به اهمیت حیاتی چالش ایمنی حمل‌ونقل در کشور، اعضای کمیسیون از وضعیت کنونی تخصیص اعتبارات برای انجام اقدامات ایمن‌سازی ازجمله رفع نقاط پر تصادف، نصب علایم خط‌کشی و تجهیزات ایمنی و… ابراز تأسف و نگرانی کردند و بر تخصیص کامل و صددرصد کلیه اعتبارات مربوط به حوزه ایمنی حمل‌ونقل تأکید کردند.

همچنین نتایج کارگروه ویژه بررسی موضوع بازنگری فرایند‌ها در حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس) با رویکرد عدم تکرار نیز مطرح گردید و با توجه به این‌که لازم است اهم رویه‌های کنونی در نظارت و کنترل مجموعه فرایندهای حمل‌ونقل بازنگری و تغییراتی در آنها اعمال شود، مقرر شد کارگروهی عملیاتی به‌منظور پیگیری مجموعه اقدامات اجرایی تشکیل شود و ضمن انجام کنترل‌های موردی، گزارش آن را در جلسات آینده کمیسیون ارایه کند.

در ادامه در راستای توجه نهاد‌ها و مجامع بین‌المللی به موضوع ارتقای ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای در دهه فجر اقدام برای ایمنی راه‌ها و ضرورت بهره‌گیری از الگو‌ها و تجارب موفق جهانی برای استمرار بهبود عملکرد، کارگروه آموزشی «رویکرد سیستمی در ارتقای ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای» به هم‌‌ت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و با حضور اساتید مطرح جهان در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.

سپس گزارش اقدامات مربوط به ماده ۳۸ ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۵ در اجرای بند «الف» تبصره ۱۰ قانون بودجه توسط نمایندگان بیمه مرکزی و پلیس راهور ارایه و مقرر شد، تصمیم‌گیری در زمینه نحوه هزینه کرد اعتبارات در کارگروه ویژه‌ای مورد بررسی قرارگرفته و نتایج آن جهت تصویب در کمیسیون مطرح گردد.

 

درنهایت موضوع واژه‌نامه تعاریف و مصادیق کشته‌شدگان تصادفات ترافیکی مطرح شد و با توجه به این‌که پاسخ استعلام وزارت بهداشت در مورد موارد اختلافی از سازمان جهانی بهداشت دریافت نشده است، مقرر شد جمع‌بندی نهایی موضوع پس از پاسخ انجام شود و وزارت بهداشت نیز راهکارهای اجرایی شدن آنها را ارایه کند.