نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه واردات تلنگری به خودروسازان برای تولید خودروی باکیفیت است، بر ضرورت تدوین برنامه زمانبندی شده برای ساماندهی بازار خودرو با قید فوریت تأکید کرد. به گزارش مناقصهمزایده، سیدجواد حسینیکیا؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره ضرورت پیشبینی برنامه زمانبندی برای ساماندهی بازار خودرو، […]
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه واردات تلنگری به خودروسازان برای تولید خودروی باکیفیت است، بر ضرورت تدوین برنامه زمانبندی شده برای ساماندهی بازار خودرو با قید فوریت تأکید کرد. به گزارش مناقصهمزایده، سیدجواد حسینیکیا؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره ضرورت پیشبینی برنامه زمانبندی برای ساماندهی بازار خودرو، گفت: یکی از اولویتهایی که وزارت صمت در حوزه خودرو در دستورکار قرار دهد این است که نخست خودروسازان ملزم شوند که تیراژ تولید را افزایش دهند تا میزان ناترازی بین تولید و تقاضا جبران و مطالبات مردم در حوزه خودروهای پیشفروش شده، محقق شود. وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید با جدیت مدنظر قرار گیرد، واردات خودروهای نو و کارکرده است تا به خواسته به حق مردم جامهعمل پوشیده شود و از سوی دیگر عرضه خودرو به بازار بیشتر و قیمتها تعدیل شود. وی اضافه کرد: خودروسازان مستمر از این اینکه برخی مواد اولیه مورد نیاز تولید را ناچارند از بورس با قیمتهای بهروز خریداری کنند اما در مقابل محصولات تولیدی خود را با قیمتهای دستوری به فروش میرسانند، گلایهمند هستند که برای رفع این مشکل باید بین تولید مواد اولیه و تولید خودرو زنجیره منطقی ایجاد شود، بهگونهای که مواد اولیه موردنیاز صنایع پاییندستی مانند خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی در قالب یک قرارداد یک ساله تأمین شود و این واحدهای تولیدی ناچار نباشند که مواد اولیه خود را با قیمتهای روزانه از بورس خریداری کنند و در نوسانات قیمتی متضرر شوند، واحدهای تولیدی مواد اولیه باید به این نکته توجه کنند که تأمین نیاز داخل باید مبنا قرار گیرد و در مرحله دوم صادرات در دستورکار باشد. وی تصریح کرد: در صورتی که این اقدامات به درستی انجام شود، بازار خودرو ساماندهی میشود و از یکسو با تعدیل قیمت رضایت مصرفکننده به دست میآید و از سوی دیگر تولیدکننده نیز بدون زیان تولید میکند. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه واردات تلنگری به خودروسازان برای تولید خودروی باکیفیت است، بر ضرورت تدوین برنامه زمانبندی شده برای ساماندهی بازار خودرو با قید فوریت تأکید کرد. همچنین رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی، گفت: قطعهسازانی در کشور داریم که به اروپا صادرات دارند، اما خودروسازان داخلی از آنها خرید نمیکنند، چون بهدنبال ارزانترین قطعات در بازارها هستند. سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس، افزود: قطعات ارزان مشکل ایمنی دارند و آلایندگی ایجاد میکنند، مردم هزینه زیادی بابت خرید خودروهای ساخت داخل پرداخت میکنند، اما خودروساز صرفاً به سود خود میاندیشد، در حالی که باید به رضایت مشتری و موضوعاتی نظیر مصرف سوخت توجه کنند. وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مانع از اجرای سیاستهای مدیریت مصرف سوخت در کشور میشود، موضوع تولید خودروهایی است که مصرف سوخت بالایی دارند. امروز ما بهعنوان یک کشور تولیدکننده سوخت به یک واردکننده تبدیل شدهایم و علت هم تولید خودروهایی با بن سازههای قدیمی است که مصرف سوخت بالایی دارند. نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: در قانون ساماندهی صنعت خودرو تأکید شده که تولید خودروهای قدیمی باید متوقف شود، درخصوص خودروهای باری و تجاری نیز قانون احکام دایمی برنامههای توسعه کشور تکلیف کرده که خودروهای باری قدیمی باید با خودروهای جدید جایگزین شوند. وی افزود: ما نیاز داریم که رویههای غلط را در خودروسازیها تغییر دهیم، امروز علیرغم اعلام سازمان ملی استاندارد مبنی بر لزوم توقف تولید برخی خودروها، اما افرادی هستند که مانع توقف تولید میشوند و ما شاهد ادامه تولید خودروهایی با مصرف سوخت و آلایندگی بالا هستیم.
دیدگاه بسته شده است.