با کمک 350 همتی صندوق ملی توسعه

بودجه عمرانی قربانی کسری بودجه نشد

نفیسه سادات‌شفایی- رشد و توسعه کشور در گروی انجام پروژه‌های بزرگ و کوچک است؛ پروژه‌های عمرانی که می‌تواند شاهرگ اقتصاد کشورمان باشد اما در سال‌های اخیر بودجه عمرانی کشور همواره قربانی کسری بودجه شده است. در واقع کسری بودجه مزمن در اقتصاد ایران باعث شده اجرای طرح‌های عمرانی همواره برای دولتمردان در درجه آخر اهمیت […]

نفیسه سادات‌شفایی- رشد و توسعه کشور در گروی انجام پروژه‌های بزرگ و کوچک است؛ پروژه‌های عمرانی که می‌تواند شاهرگ اقتصاد کشورمان باشد اما در سال‌های اخیر بودجه عمرانی کشور همواره قربانی کسری بودجه شده است. در واقع کسری بودجه مزمن در اقتصاد ایران باعث شده اجرای طرح‌های عمرانی همواره برای دولتمردان در درجه آخر اهمیت قرار داشته باشد و پشت گوش انداخته ‌شود. بودجه عمرانی نمایانگر برنامه‌های عمرانی دولت است که برای تحقق توسعه اقتصادی، جایگاهی حیاتی در ردیف بودجه دارد. این بودجه با رایزنی نمایندگان مجلس، وزارتخانه‌ها و رؤسای سایر سازمان‌ها به پروژه‌های مختلف تخصیص می‌یابد و اجرای آن‌ها برعهده دولت است؛ هرچند در شرایط اقتصادی کنونی کشور، بیشتر اعتبارات، صرف مصارف جاری دولت می‌شود و سهم طرح‌های عمرانی به میزان قابل‌توجهی نادیده گرفته می‌شود. همچنین براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، میانگین عمر طرح‌های تعیین‌شده در بودجه عمرانی امسال به چیزی حدود ۱۷ سال می‌رسد. یعنی هر پروژه عمرانی که کلید می‌خورد، به‌طور متوسط منابع مالی چهار یا پنج دولت متوالی را درگیر می‌کند. شایان ذکر است؛ عمر برخی از این طرح‌‌ها حتی به ۶۲ سال هم می‌رسد. بنابر لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که بیانگر چند و چون بودجه عمرانی است، در مصارف دولت معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. از این مقدار ۲۶۳ هزار میلیارد تومان مربوط به دستگاه‌های اجرایی ملی، ۷۱ هزار میلیارد تومان مربوط به دستگاه‌های اجرایی محلی در استان‌‌ها و ۶۶ هزار میلیارد تومان مربوط به ردیف اعتبارات متفرقه است. همچنین حدود هشت درصد از اعتبارات مربوط به دستگاه‌های اجرایی ملی به طرح‌های جاری با موضوع تعمیرات، تأمین و تجهیز ماشین‌آلات و امکانات اختصاص یافته است. ۹۲ درصد اعتبارات نیز به طرح‌های غیرجاری و پروژه‌ای تعلق می‌گیرند.

موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

حالا خبری خوش منتشر شده؛ اینکه رهبر انقلاب با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز برای سال‌جاری به درخواست رئیس‌جمهور موافقت کردند. به گزارش ایسنا، با پیشنهاد مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی به میزان ۲۰ درصد در سال‌جاری، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند. بر این اساس مبلغ ۳۵۰ همت به صورت قرض از صندوق توسعه ملی به بودجه عمرانی دولت اضافه شد. با این اصلاح، مشکل پرداخت دیون گندم‌کاران و مسائل کامیون‌داران و تهیه برخی اقلام دیگر حل شد. براساس مصوبه نمایندگان مجلس در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز ۴۵ درصد تعیین شده بود.