آیین‌نامه جدید معاینه فنی خودروهای سنگین اجرایی شد

آیین‌نامه جدید معاینه فنی خودروهای سنگین اجرایی شد آیین‌نامه و دستورالعمل جدید معاینه فنی خودروهای سنگین به مرحله اجرا رسید، این آیین‌نامه که با تازگی جایگزین آیین‌نامه قبلی شده بود، پس از بررسی‌های لازم وارد مرحله اجرایی شد. به گزارش تین‌نیوز، با توجه به اهمیت و نقش مهم مراکز معاینه فنی در حمل‌ونقل و همچنین […]

آیین‌نامه جدید معاینه فنی خودروهای سنگین اجرایی شد

آیین‌نامه و دستورالعمل جدید معاینه فنی خودروهای سنگین به مرحله اجرا رسید، این آیین‌نامه که با تازگی جایگزین آیین‌نامه قبلی شده بود، پس از بررسی‌های لازم وارد مرحله اجرایی شد.

به گزارش تین‌نیوز، با توجه به اهمیت و نقش مهم مراکز معاینه فنی در حمل‌ونقل و همچنین برای اطلاع بیش‌تر از جزییات این آیین‌نامه به سراغ مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رفتیم.

جوادهدایتی در خصوص سابقه این آیین‌نامه می‌گوید با تصویب نسخه جدید آیین‌نامه نحوه انجام معاینه فنی و صدور برگ معاینه فنی توسط هیأت‌وزیران در دی‌ماه سال ۹۳ ظرفیت‌های جدیدی متناسب با تجارب مکتسبه و هماهنگ با پیشرفت فناوری ایجاد شد تا با گذر از وضعیت آیین‌نامه قبلی که بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذشت، امکان مدیریت و توسعه و نظارت کامل‌تری بر عملکرد مراکز معاینه فنی و ارتقای سطح کیفی گواهی‌های معاینه فنی صادرشده فراهم شد. آن‌چه در ذیل می‌خوانید ماحصل گفت‌وگو با جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

+آیا این آیین‌نامه نیازهای موجود را مرتفع می‌کند؟

 معاینه فنی در همه جای دنیا برای تأمین دو هدف اصلی اعمال می‌شود، یکی بحث ایمنی وسیله نقلیه یا به‌عبارت‌ دیگر کنترل عملکرد قسمت‌های مربوط به ایمنی راننده و وسایل نقلیه و دیگری بحث کاهش آلایندگی و حفظ محیط‌زیست است که وجود مراکز معاینه فنی را توجیه می‌کند، لذا بر مبنای همین دو مأموریت است که دیگر ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌ها تدوین می‌شوند.

+این آیین‌نامه چه تفاوت‌های جدی‌ با نسخه قبلی دارد؟

 در خصوص این آیین‌نامه جدید مواردی وجود دارد که توجه به آنها بسیار مهم است و این موارد، آیین‌نامه و دستورالعمل جدید معاینه فنی خودروهای سنگین را به‌نوعی متفاوت‌تر از آیین‌نامه قبلی و بسیار منحصربه‌فرد می‌کند، اگر بخواهیم این موارد را به‌صورت تیتروار عرض کنم باید بگویم:

مبحث اول رفتن به سمت فناوری‌های جدید و حرکت به سمت استفاده از IT در مراکز معاینه فنی است که امکان استفاده از سامانه‌های برخط را به مراکز می‌دهد، اجباری کردن اتصال خطوط و تجهیزات آزمونگر معاینه فنی به سامانه برخط معاینه فنی و دریافت اطلاعات کامل وسایل نقلیه مراجعه‌کننده به مراکز و نتایج آزمون آنها بر روی سرورهای سازمان نیز نکته مهمی است، همچنین مزیت عمده این مهم، فراهم شدن شرایط نظارت گسترده و برخط در سطوح مختلف کارکرد مراکز معاینه فنی بوده و از طرفی با اتصال سامانه معاینه فنی به سایر سامانه‌های فعال‌ سازمانی نظیر بارنامه برخط، صورت‌وضعیت برخط، کارت هوشمند وسیله نقلیه و غیره، زمینه جلوگیری از فعالیت ناوگان فاقد صلاحیت فنی و ایمنی لازم در شبکه راه‌ها فراهم آمده است.

بحث بعدی موضوع امنیت انتقال اطلاعات و همچنین نظارت که در آیین‌نامه بسیار پررنگ به آن توجه شده است.

از ویژگی‌های برجسته این دستورالعمل در مقایسه با ضوابط پیشین آن (ابلاغی سال ۱۳۸۴) ساختاربندی سرفصل‌ها و موضوعات در ۸ بخش مجزا به انضمام پیوست‌های فنی تفصیلی و چک‌لیست‌های مربوطه بوده که امکان بهره‌برداری از آن را به‌صورت دسته‌بندی ‌شده فراهم می‌نماید.

همچنین برای ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران مراکز معاینه فنی در توسعه و بهبود کیفی خدمات، موضوع درجه‌بندی مراکز معاینه فنی سنگین مبتنی بر شاخص‌‌ها و معیارهای فنی و خدماتی در دستورالعمل پیش‌بینی‌شده است تا بر اساس آن به مراکزی که سطح کیفی معاینه فنی آنها و خدماتی که به متقاضیان ارایه می‌دهند بالاتر از سطوح تعریف‌ شده قرار بگیرد، امتیازات متعددی تعلق خواهد گرفت.

همچنین بحث آموزش‌ هم از ویژگی‌های خاص این آیین‌نامه است، یعنی افرادی که در مراکز معاینه فنی به‌کار گرفته خواهند شد، اساساً باید دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه‌ای را گذرانده باشند و همچنین باید حتماً تحصیلات دانشگاهی معتبری داشته باشند، اما به‌طور ویژه در خصوص بحث معاینه فنی دوره‌های آموزشی بسیار مفصلی را باید بگذرانند تا به‌ نوعی توانمندی لازم را برای انجام امور پیدا کنند.

نکته مهم دیگر تعریف صحیح و درست مسؤولیت‌ها است، یعنی افرادی که در مراکز معاینه فنی مشغول به‌کار هستند، بر اساس گواهی‌ که دارند کاملاً در جریان جزییات و حدومرزهای مسؤولیت‌های خود هستند که اگر از جانب مراکز معاینه فنی کوتاهی و یا قصوری صورت بگیرد هم از نظر ارجاع به مراجع قضایی با وضعیت مشخصی مواجه باشیم و هم برخورد با افراد خاطی به شکل صحیحی انجام شود.

+ در مجموع ارزیابی شما از این آیین‌نامه چیست؟

 آیین‌نامه بسیار خوب است، به نظر بنده این آیین‌نامه، به‌طوری تدوین‌شده که نیازهای ما را حداقل برای ۱۵ سال مرتفع خواهد کرد و ظرفیت بسیار بالایی دارد.

ما معمولاً در کشور فرهنگ نگهداری چندان مناسبی نداریم یعنی در برخورد با وسایلی که در اختیارداریم خیلی مناسب عمل نمی‌کنیم، به‌عبارت‌دیگر تا وسیله‌ای خراب نشود اقدامی در جهت رسیدگی به آن نمی‌کنیم، حتی در برخورد با بدن خود هم همین‌طور عمل می‌کنیم، یعنی تا مریض نشویم به دکتر مراجعه نمی‌کنیم.

این نکته بسیار مهمی است، در خصوص وسایل نقلیه هم شرایط مشابهی وجود دارد، در بخش وسایل نقلیه، نهادی که می‌تواند صحت عملکرد وسیله نقلیه را کنترل بکند، مرکز معاینه فنی است بنابراین معاینه فنی می‌تواند در بحث طول دوره بهره‌برداری نقش مهمی ایفا کند.

 

مخصوصاً در کشور ما که ارتباط خودروسازان با مالک بعد از دوره گارانتی چندان ارتباط مستمری نیست، بنابراین این عوامل به‌اضافه حجم بالای خودروهای فرسوده در کشور و طول دوره استفاده بسیار زیاد از وسایل نقلیه باعث می‌شود مرکز معاینه فنی که تقریباً تنها مرجع کنترل صحت عملکرد خودرو است اهمیت مضاعفی پیدا کند و می‌تواند این کنترل و اطمینان را تضمین بکند لذا ما هرچه بتوانیم در بخش معاینه فنی سرمایه‌گذاری بیش‌تری انجام بدهیم تحولات چشمگیری در خصوص کاهش سوانح خواهیم داشت.