نگاه سفارتخانه‌های ایران اقتصادی شود

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران نگاه سفارتخانه‌های ایران اقتصادی شود مسأله رایزنان بازرگانی ایران مدتی است که مطرح می‌شود و بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها پررنگ‌تر هم شد. هفته گذشته در جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه حضور داشت هم صحبت‌های زیادی درباره رایزنان بازرگانی مطرح شد. […]

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران

نگاه سفارتخانه‌های ایران اقتصادی شود

مسأله رایزنان بازرگانی ایران مدتی است که مطرح می‌شود و بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها پررنگ‌تر هم شد. هفته گذشته در جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه حضور داشت هم صحبت‌های زیادی درباره رایزنان بازرگانی مطرح شد. مسأله بخش خصوصی با رایزنان بازرگانی این است که فعالان اقتصادی ایران معتقدند رایزنان بازرگانی و سفارتخانه‌های ایران بیش‌تر نگاه سیاسی دارند و کم‌تر به مسایل اقتصادی می‌پردازند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران ظریف در این جلسه گفت: وزارت امور خارجه به لحاظ ضرورت و به دلیل وقوع جنگ، تحریم‌ها و مسایل مربوط به حقوق بشر، وزارتخانه‌ای سیاسی-امنیتی بوده است. اما ما در بدو ورود به این وزارتخانه اعلام کردیم که سیاست خارجی ما باید در خدمت توسعه کشور باشد. تا پیش‌ازاین سیاست خارجی کشور برای توسعه هزینه ایجاد کرده بود و اکنون این هدف را تعیین کرده‌ایم که این وزارتخانه در خدمت توسعه باشد؛ هرچند که محدودیت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد. ما قائم‌مقام وزارت‌خارجه را به‌عنوان مسؤول اقتصادی وزارتخانه تعیین کردیم و به سفارتخانه‌های خود در سایر کشور‌ها تأکید کرده‌ایم که براساس عملکرد اقتصادی‌شان به آنها نمره می‌دهیم. همچنین دستور داده‌ایم که در سفارتخانه‌ها به روی همه به‌ویژه بخش خصوصی باز باشد. وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از بازرگانان درباره این‌که سفرای ما در سایر کشور‌ها اطلاعات اقتصادی مناسبی ندارند، گفت: بخش خصوصی در برخی موارد اطلاعات بهتری از سفرای ما دارد، امیدواریم که در آینده نیز اطلاعات اقتصادی سفرای ما بیش‌تر شود.

رضی‌حاجی‌آقامیری، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره رایزنان بازرگانی اعلام کرد: نیت و تقاضای بخش خصوصی درباره رایزنان بازرگانی با نیت وزارت خارجه متفاوت است. البته روی این مسأله در کمیسیون صادرات اتاق تهران و همین‌طور در اتاق ایران کار کارشناسی زیادی صورت گرفته است. در این جلسات مسؤولان مربوطه دعوت‌شده و با آنها صحبت شده است. ولی نکته اینجاست که به گفته وزیر امور خارجه و سازمان توسعه تجارت رایزن و وابسته بازرگانی به‌طورکلی باید کارمند دولت باشد و امکان ندارد این فرد از بخش خصوصی باشد.

وی ادامه ‌داد: البته این نکته محرز است. ما هم اصراری نداریم این اقدامات از بخش خصوصی انجام شود، اما موضوع این است که این افرادی که به‌عنوان رایزن بازرگانی به سفارتخانه‌ها می‌روند نگاهشان روی مبحث اقتصاد و تجارت بسیار ضعیف و فعالیت آنها بسیار ناچیز است. همچنین درعین‌حال نگاه‌ها بیش‌تر سیاسی است تا اقتصادی.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران تأکید ‌کرد: اگر وزارت امور خارجه بتواند این نگاه را تغییر دهد خب نظر بخش خصوصی هم تأمین می‌شود اما در غیراین صورت باید دفاتر بخش خصوصی در این مراکز تعبیه شود و اگر وزارت خارجه خودش نمی‌تواند به این مباحث توجه کند از این دفاتر بازرگانی که توسط بخش خصوصی در کشورهای دیگر تأسیس‌شده است کمک بگیرد. با این روش این فرایند تصحیح خواهد شد. به‌هرحال موضوع مهم این است که با این شکل رابطه اقتصادی از طریق سفارتخانه با کشورهای جهان نمی‌توان امیدوار بود که توسعه صادرات رخ دهد.

به گفته این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، کشورهای خارجی وابسته بازرگانی‌شان حتماً نگاه اقتصادی و تجاری دارد. حتی سفیر کشورهای خارجی هم بیش‌تر نگاه اقتصادی دارد تا سیاسی. البته آنها هم از بخش خصوصی نیستند و درواقع دولتی هستند، اما مانند سفرای ایران نگاه سیاسی صرف ندارند.

وی ادامه ‌داد: آقای ظریف اعلام کردند که سفرای ایران فعلاً این‌طور نیستند و نگاه اقتصادی ندارند. براساس صحبت‌های ظریف نگاه سفرای ایران بیش‌تر سیاسی است. اما این نگاه سیاسی آنقدر قوی است که کاملاً باقی نگاه‌ها را تحت‌تأثیر خود قرارداده است.

 

مناقصه‌مزایده: شایان ذکر است یکی از دلایلی که سفرای ایران در زمینه اقتصادی فعالیت چندانی ندارند به تحریم‌ها باز می‌گردد. تحریم‌هایی که با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و در دوران دولت‌های نهم و دهم، به اوج خود رسیده است. حال که تحریم‌ها کاسته شده است لازم و ضروری است که سفرای جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا توجه خود را به مراودات اقتصادی متمایل نمایند. تا شاهد بهره‌برداری مطلوب از این فرصت پیش آمده باشیم تا بتوانیم کاستی‌‌ها را جبران کنیم.