فعالیت تجاری سالم در پی وضع قوانین صحیح

عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران مطرح‌کرد فعالیت تجاری سالم در پی وضع قوانین صحیح حریری عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: دارنده کارت بازرگانی به وسیله آن کارت مجوزی دارد که می‌تواند با آن تجارت خارجی کند و این مسأله کاملاً روشن است. مجیدرضاحریری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص […]

عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران مطرح‌کرد

فعالیت تجاری سالم در پی وضع قوانین صحیح

حریری عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: دارنده کارت بازرگانی به وسیله آن کارت مجوزی دارد که می‌تواند با آن تجارت خارجی کند و این مسأله کاملاً روشن است.

مجیدرضاحریری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص وجود نداشتن کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف گفت: تخلفی در حوزه تجارت خارجی و گمرک وجود دارد و آن این است که برخی از واردکنندگان با کارت بازرگانی دیگران کالاهای خود را از گمرک ترخیص می‌کنند که این موضوع مغایر با کارت بازرگانی یک‌بار مصرف است.

عضو اتاق بازرگانی همچنین تصریح‌ کرد: برخی از واردکنندگان عمده کالا از بعضی از کارمندانشان یا افراد گمنام کارت بازرگانی می‌گیرند و یا آن کارت را به اجاره خود درمی‌آورند و به این صورت کالای خود را ترخیص می‌کنند این صورت مسأله است و موضوعی به نام کارت یک‌بار مصرف وجود ندارد بلکه کارت‌های اجاره‌ای هستند که با آنها کالاهایی را وارد می‌شود و در اصل مربوط به دارنده کارت نیست.

حریری در ادامه اظهار‌ کرد: داشتن یا نداشتن کارت بازرگانی به خودی خود مزیت محسوب نمی‌شود، بلکه کارت بازرگانی به معنای گواهینامه‌ای است که با آن می‌توان تجارت فرامرزی کرد چه در حوزه صادرات و چه در واردات و کسی که با این کارت‌‌ها تجارت کند می‌تواند از مزایا و مضرات این تجارت برخوردار شود چراکه تجارت همیشه سودآور نیست و زیان هم دارد.

این کارشناس اقتصادی همچنین تأکید ‌کرد: دارنده کارت بازرگانی به وسیله آن کارت مجوزی دارد که می‌تواند با آن تجارت خارجی کند و این مسأله کاملاً روشن است. هر شخص حقیقی یا حقوقی برای دریافت کارت بازرگانی باید مدارکی را ارایه دهد که ساده‌‌ترین آن کدملی است که این مدارک توسط اتاق بازرگانی اخذ می‌شود ولی صدور این کارت‌‌ها برعهده وزارت صنعت است.

عضو اتاق بازرگانی صنایع ‌و معادن ایران همچنین در ادامه گفت: اتاق بازرگانی به عنوان تشکل این مدارک را اخذ و پرونده را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌کند و آنها کارت را صادر می‌کنند اما سؤالی مطرح است که مگر می‌شود کارت بازرگانی صادر کرد و کارت ملی اخذ نشود؟

حریری همچنین تصریح‌کرد: حتماً کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف وجود دارد و اگر انسان‌های عادی بدون پشتوانه که دست در رانت ندارند هر کالایی را از گمرک وارد کنند، باید کلیه حقوق دولتی را بپردازند و بعد از آن کالای خود را ترخیص کنند. کارت بازرگانی یک‌بار مصرف شاید معنای آن یک‌ساله باشد و چون این کارت‌‌ها اگر بعد از یک‌سال تمدید نشوند، اعتبار ندارند و فاقد کارایی می‌شوند.

وی در ادامه افزود: برخی با عوامل گمرک تبانی می‌کنند و حقوق مربوط به گمرک را نمی‌پردازند و باعث می‌شوند کسی که تعهد دارد و با اعتبار کار می‌کند زیر سؤال برود اما آن‌چه مهم است این است که ورود کالا توسط کارت‌های دیگران صورت می‌گیرد و یا برخی از شرکت‌ها تحت عنوان اشخاص مختلف بدون پرداخت تعرفه با کارت دیگران و به نام چند نفر کالا وارد می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی صنایع ‌و معادن ایران همچنین تأکید ‌کرد: بهترین راهکار برای پایان دادن به این وضعیت این است که در گمرکات سیستم مکانیزه شود تا مشخص شود چه کالایی توسط چه کشوری وارد می‌شود تا به این صورت جلوی قاچاق گرفته شود و راه‌حل دیگر نیز این است که شرایط کسب‌وکار به صورت قانونی فراهم شود تا تعداد تخلفات کاهش یابد این موضوع باعث می‌شود تا به‌نام حمایت از تولید داخلی، قوانینی وضع شود که واردات بسیار سخت و گران‌ قیمت شود.

 

حریری در پایان گفت: اگر قوانین را به گونه‌ای وضع کنیم که به صورت صحیح محقق شوند و شرایط رقابتی را ایجاد کنیم، همه می‌توانند به راحتی تجارت و فعالیت داشته باشند بدون این‌که تخلفی صورت پذیرد.