به بهانه استعفای رئیس سازمان بورس

دردسرهای وام عشقی!  

گروه بازارسرمایه ـ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دیروز (شنبه) استعفای کتبی خود را به رئیس شورای‌عالی بورس تقدیم کرد. در واقع در پی حواشی مطرح‌شده درخصوص دریافت وام‌های قرض‌الحسنه میلیاردی از سوی رئیس و برخی اعضای هیئت مدیره سازمان بورس، مجید عشقی از ریاست سازمان بورس استعفا داد. همتی؛ وزیر اقتصاد نیز به […]

گروه بازارسرمایه ـ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دیروز (شنبه) استعفای کتبی خود را به رئیس شورای‌عالی بورس تقدیم کرد. در واقع در پی حواشی مطرح‌شده درخصوص دریافت وام‌های قرض‌الحسنه میلیاردی از سوی رئیس و برخی اعضای هیئت مدیره سازمان بورس، مجید عشقی از ریاست سازمان بورس استعفا داد. همتی؛ وزیر اقتصاد نیز به این موضوع ورود کرد و از رئیس سازمان بورس توضیح خواست. در این زمینه مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس، اعلام کرد که شورای‌عالی بورس براساس ماده ۴ قانون اوراق بهادار، مسئولیت تعیین حقوق و دستمزد مزایای هیئت مدیره سازمان بورس را برعهده دارد و این مبالغ هم براساس مصوبه شورا پرداخت شده و پرداخت چنین مبالغی در تمامی نهادهای پولی و مالی متناظر، یک روال کاملاً عادی است و حتی در برخی نهاد‌ها مبالغ پرداختی بیشتر از این است. از سوی دیگر، مدیران و کارکنان سازمان بورس، به خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌های متعددی مواجه‌اند، در نتیجه برای حفظ منابع انسانی نهاد ناظر بازارسرمایه، لازم است این تسهیلات پرداخت شود. به گفته وی، این مبالغ از محل منابع خود سازمان پرداخت شده و از منابع بانکی نبوده است.

پیام معاون شهید رئیسی خطاب به «جناب ‎رئیس بورس!»

معاون پارلمانی دولت سیزدهم خطاب به رئیس بورس، تأکید کرد که پرداخت ‎وام میلیاردی، مصداق تبعیض ناروا و خلاف ‎قانون اساسی است. به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی؛ در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به مجید عشقی نوشت: «جناب ‎رئیس بورس! مگر شورای‌عالی بورس حق دارد پرداخت ‎وام میلیاردی را که مصداق تبعیض ناروا و خلاف ‎قانون اساسی است، تصویب کند؟! مگر مدیران حق دارند در اموال مردم و بیت‌المال که نزدشان امانت است به نفع خود تصرف کنند؟! مگر مولایمان نفرمود: ان عملک لیس لک بطعمة و لکنه فی عنقک امانة! » در همین زمینه علی بهادری‌جهرمی؛ سخنگوی دولت سیزدهم هم در یک روزنامه نوشت: «سازمان بورس با استدلالی مشابه آنچه غالب نهادهای مالی و دارای اموال و دارایی که مورد پذیرش دولت سیزدهم نیز نبوده است، با اخذ مصوبه از شورای‌عالی فراقوه‌ای بالادست خود اقدامی به ظاهر قانونی، اما خلاف سیاست‌های کلان کشور و دولت وقت رقم زده است. مشابه این ساختار در بانک‌مرکزی و نظام بانکی، بیمه و با شمایلی دیگر در تمامی شرکت‌های بزرگ مالی، نفتی و مانند آن متعلق به صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای غیردولتی مشابه وجود دارد. در این باره گفتنی‌هایی است.

گفتنی است؛ مجید عشقی در تاریخ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ با رأی اکثریت اعضای شورای‌عالی بورس به‌عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شده بود. عشقی ۳۰ ماه بعد یعنی در ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ یک‌بار دیگر با کسب رأی اعتماد و حمایت مجدد اعضای شورای‌عالی بورس برای دوسال‌ونیم دیگر در سمت خود ابقا شده بود.

بورس اُفت کرد

بازارسرمایه نیز در اولین روز هفته و پس از استعفای رئیس سازمان بورس منفی شد؛ به‌طوری که شاخص کل با کاهش ۷۶۶۴ واحد به رقم دومیلیون و ۱۰۱ هزار واحد رسید. به گزارش ایسنا، بازارسرمایه در هفدهمین روز از آخرین ماه تابستان برخلاف روزهای کاری گذشته کاهش داشت. این در حالی است که از ۲۴ مرداد روند بورس صعودی بود و طی این مدت با احتساب دیروز (شنبه) فقط سه روز منفی شده است. دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۷۶۶۴ واحد افت کرد و در عدد دو میلیون و ۱۰۱ هزار و ۶۲۹ واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن اما با رشد ۱۹۹۰ واحد به رقم ۶۶۱ هزار و ۶۹۱ واحد رسید. ۲۳۳ هزار فقره معامله به ارزش ۴۵۹۴ میلیارد تومان در بازار سهام انجام شد. فملی، فولاد و وبملت به ترتیب از نمادهای تأثیرگذار بر شاخص بورس بودند که همگی قرمز شدند. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به ذوب، فولاد و فملی اشاره کرد. دیروز شاخص فرابورس ایران برخلاف بورس ۲۴ واحد افزایش داشت و به ۲۱ هزار و ۲۶۰ واحد رسید. تعداد معاملات فرابورس نیز ۱۱۹ هزار فقره و ارزش آن ۶۲۰۴ میلیارد تومان بود. سامان، حسینا و شاوان اثر مثبت بر شاخص فرابورس ایجاد کردند. خاور، خنور و شفام هم از نمادهای پرتراکنش بودند. دامنه نوسان بورس نیز از دیروز از دو به سه درصد افزایش یافت. از روز یکشنبه (۱۴ مرداد ماه) تا چهارشنبه (۱۷ مرداد ماه) دامنه نوسان معاملات سهام به مثبت و منفی یک‌درصد و معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به مثبت و منفی دو درصد تغییر کرد و متعاقب آن دامنه نوسان معاملات بورس از روز شنبه (۲۷ مرداد) تا ۱۷ شهریور به مثبت و منفی دو درصد تغییر یافت. دیروز (شنبه) نیز این عدد به مثبت و منفی سه درصد افزایش یافت.