حمایت غول‌های IT و استارت‌آپ‌های دنیا از کارکنان مهاجر و مسلمان

در واکنش به سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ صورت گرفت حمایت غول‌های IT و استارت‌آپ‌های دنیا از کارکنان مهاجر و مسلمان گروه فناوری اطلاعات- توسعه‌دهندگان فناوری اطلاعات و رؤسای استارت‌آپ‌های بین‌المللی در سراسر جهان ضمن تقبیح سیاست جدید ترامپ مبنی بر عدم صدور ویزا برای شهروندان ۷ کشور مسلمان و منع ورود پناهندگان به آمریکا توئیت‌های آتشینی […]

در واکنش به سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ صورت گرفت

حمایت غول‌های IT و استارت‌آپ‌های دنیا از کارکنان مهاجر و مسلمان

گروه فناوری اطلاعات- توسعه‌دهندگان فناوری اطلاعات و رؤسای استارت‌آپ‌های بین‌المللی در سراسر جهان ضمن تقبیح سیاست جدید ترامپ مبنی بر عدم صدور ویزا برای شهروندان ۷ کشور مسلمان و منع ورود پناهندگان به آمریکا توئیت‌های آتشینی علیه وی منتشر کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ استارت‌آپ تاکسیرانی اوبر به رانندگان تحت‌پوشش خود که براساس قانون جدید ترامپ نمی‌توانند وارد آمریکا شوند، غرامت پرداخت می‌کند.

 تک‌کرانچ نوشت: تراویس کالانیک، مدیر ارشد اجرایی و یکی از مؤسسان استارت‌آپ اوبر نسبت به قانون جدید ترامپ مبنی بر عدم اجازه ورود شهروندان ۷ کشور از جمله ایران واکنش نشان داد. این شرکت تصمیم دارد تا ۳ ماه به رانندگانی که تحت‌تأثیر این قانون هستند، غرامت پرداخت کند.

طبق نامه‌ای که او در فیس‌بوک شخصی‌‌اش منتشر کرده شرکت اوبر با حدود ۱۲ نفر از کارمندان خود در این باره تماس گرفته است.

اما به گفته کالانیک، تأثیر این قانون بسیار فراتر از این خواهد بود و احتمالاً هزاران نفر از رانندگان شرکت که شاید اکنون به کشورهای خود سفر کرده‌اند را مورد تأثیر قرار دهد.

او در نامه می‌نویسد: ما مشغول شناسایی این رانندگان هستیم تا طی ۳ ماه آتی غرامتی به آنها پرداخت کنیم. شاید به این ترتیب به کاهش بار مالی این افراد کمکی کرده باشیم. طی روزهای آینده جزییات بیش‌تری در این باره اعلام می‌کنیم.

البته این شرکت بازه زمانی مشخصی برای ارایه غرامت به رانندگان مذکور اعلام نکرده است.

ادامه واکنش مدیران IT به تصمیم غلط ترامپ

«برایان چسکی» مدیر اجرایی استارت‌آپ Airbnb اعلام کرد به مهاجران و پناهندگان و هر کسی که از تصمیم ترامپ دچار ضرر و زیان شده، خانه رایگان اجاره می‌دهد.

وی به مدیرانی چون سرگئی‌برین (گوگل)، تراویس‌کالانیک (تاکسی آنلاین اوبر)، ریدهستینگز (نتفلیکس) و… پیوست که مخالفت علنی با دستور ترامپ را در دستور کار خود قرارداده است.

«چسکی» در توئیت جدید خود نوشت ما باید با هر فردی که از دستور جدید ترامپ دچار ضرر و زیان شده ابراز هم‌‌دردی کرده و کنار هم قرار گیریم. وی یادآور شد هر کسی می‌تواند در هر نقطه‌ای از جهان که بخواهد زندگی کند و کسی نمی‌تواند جلوی این آزادی فردی را بگیرد. وی افزود هر فردی می‌تواند برای حل مشکل به وجود آمده مستقیم با وی و تیم ارشد Airbnb تماس بگیرد.

کمپانی Airbnb استارت‌آپی است که با پلتفرم نرم‌افزاری آنلاین، اجازه می‌دهد تا میلیون‌‌ها خانه توسط کاربران به قیمت‌های خوب اجازه داده شود و از بابت هر معامله صورت گرفته درصدی را می‌گیرد.

در حال حاضر دو میلیون خانه در ۳۴ هزار شهر و در ۱۹۱ کشور جهان در سایت Airbnb برای اجاره فهرست شده است و از سال ۲۰۱۵ برنامه اهدای خانه به مهاجران و پناهندگان در یونان، صربستان و مقدونیه را به اجرا گذاشته است.

تظاهرات توسعه‌دهندگان IT علیه مسلمان‌ستیزی ترامپ

سرگئی برین یکی از مؤسسین گوگل ضمن حضور در تجمع اعتراضی جلوی فرودگاه، دستور جدید ترامپ علیه مسلمانان و سایر پناهندگان را زیر سؤال برد.

این در حالی است که «آن‌دانلی» قاضی دادگاه بروکلین در نیویورک، شنبه‌شب به‌وقت محلی ضمن لغو دستور ترامپ حکم داد تا دارندگان ویزا و پناهندگان رانده‌شده از فرودگاه، بتوانند وارد خاک آمریکا شوند و بدین ترتیب دستور ترامپ را ملغی کرد.

مدیریت Game Developers Conference با انتشار توئیتی نوشت: نسبت به منع ورود مسلمانان شوکه شده‌ایم و تمام هزینه‌های شرکت‌کنندگان در کنفرانس توسعه‌دهندگان گیم را به آنها بر می‌گردانیم و به مبارزه با این دستور ادامه خواهیم داد.

رامی اسماعیل مؤسس Vlambeer و مسلمان مقیم هلند نیز چنین توئیت کرد: تمام درآمد ۲۴ ساعت Vlambeer به ACLU (اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا) و ضررکنندگان این قانون پرداخت خواهد شد. (اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا اعلام کرد به‌زودی ترامپ را به دادگاه خواهد کشاند.)

بریانا وو، توسعه‌دهنده ویدیو گیم و به‌عنوان یک دموکرات عضو کنگره توئیت کرد که در تظاهرات شرکت کرده و با دستور ترامپ مخالفت کرده است.

ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت و مسؤول توسعه ایکس‌باکس نیز در وبلاگ خود نوشت: به‌عنوان یک مهاجر و مدیر می‌گویم کمپانی ما با مهاجرین توسعه پیداکرده و این استراتژی ادامه پیدا خواهد کرد.

پائول مورفی مدیر اجرایی Dots نیز ضمن پشتیبانی از تظاهرات، از حمایت جامعه ۴ میلیون گیمرداتس علیه دستور ترامپ نوشت.

کریستین سگراسترال مدیر Super Evil Megacorp نیز خطاب به ‌کارمندان خود در یک توئیت نوشت: به دور از هر نوع وابستگی سیاسی، تبعیض و آزار براساس دین و رنگ و نژاد و… نادرست است.

Joseph Staten از توسعه‌دهندگان اصلی بازی Halo نیز حمایت کامل خود را از ACLU اعلام کرد.

 

جمیل مولدینا از توسعه‌دهندگان اصلی گیم برای گوگل‌پلی و Daydream از بازتاب وحشتناک دستور جدید ترامپ نوشت و از همه خواست تا در برابر این دستور بایستند.