وداع مردم با آتش‌نشانان جان‌فشان

دیروز تهران سراسر حزن و اندوه بود   وداع مردم با آتش‌نشانان جان‌فشان ساعت ۰۸:۵۷ مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان با تلاوت قرآن کریم توسط استاد قصری‌زاده و اقامه نماز بر پیکر آنها توسط آیت‌ا…امامی‌کاشانی آغاز شد. همچنین پیام مقام‌معظم‌رهبری در مراسم بار دیگر قرائت شد. به گزارش ایلنا،اسحاق جهانگیری (معاون اول رییس‌جمهور), محمدباقر قالیباف […]

دیروز تهران سراسر حزن و اندوه بود

 

وداع مردم با آتش‌نشانان جان‌فشان

ساعت ۰۸:۵۷ مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان با تلاوت قرآن کریم توسط استاد قصری‌زاده و اقامه نماز بر پیکر آنها توسط آیت‌ا…امامی‌کاشانی آغاز شد. همچنین پیام مقام‌معظم‌رهبری در مراسم بار دیگر قرائت شد.

به گزارش ایلنا،اسحاق جهانگیری (معاون اول رییس‌جمهور), محمدباقر قالیباف (شهردار تهران)، حجت‌الاسلام محمدجعفرمنتظری (دادستان کل کشور)، عبدالرضارحمانی‌فضلی (وزیر کشور)، مصطفی‌پورمحمدی (وزیر دادگستری)، علی‌لاریجانی (رییس مجلس)، آملی‌لاریجانی (رییس قوه قضاییه)، محسن‌هاشمی (فرزند آیت‌ا…هاشمی‌رفسنجانی) و جمعی از شخصیت‌های سیاسی در مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان حضور یافتند.

در بین هنرمندان نیز تاکنون حضور مهنازافشار (بازیگر سینما)، علیرضاشجاع‌نوری (بازیگر و نویسنده) و مهدی‌مسعودشاهی (از مدیران سینمایی) و اصغر همت (بازیگر و مدیرعامل خانه‌تئاتر) در مراسم رسانه‌ای شده است.

مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان علاوه بر شخصیت‌های سیاسی؛ نظامی؛ فرهنگی و هنری و نیز تهرانی‌ها؛ با همراهی آتش‌نشانانی که در حادثه ساختمان پلاسکو دچار جراحت شده‌اند، برگزار ‌شد. حضور آتش‌نشانانی که با دست‌وپای شکسته در مراسم حاضر شدند تا با آرمان‌های قهرمانان ملی این سرزمین وداع کنند؛ موجب بی‌تابی تعدادی از هموطنانمان شده بود. جمعیت همچنین با دیدن هر آتش‌نشانی او را در آغوش گرفته و با او ابراز همدردی کردند.

به‌رغم دریافت مشخصات خبرنگاران توسط شهرداری تهران روز گذشته خبرنگاران پشت درهای بسته مانده‌ و اعلام شد جایگاه ویژه‌ای برای آنها وجود ندارد. با این ناهماهنگی در کار خبررسانی اختلال ایجاد شده و اطلاع‌رسانی در این زمینه توسط مدیران شهری بسیار نامناسب گزارش شد.

مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان با روضه‌خوانی محمدرضاطاهری و قرائت دعای فرج ادامه یافت. این درحالی‌ست که خانواده‌های شهدای حاضر در مراسم به شدت بی‌تابی کرده و فرزندان و برادران و پدران از دست‌رفته خود را صدا می‌زنند. جمعیت متأثر نیز در عزای عزیزان از دست رفته آنها با خانواده‌های شهید همراهی می‌کنند. در ادامه مراسم اسم شهدا در سالن قرائت شده و در پایان هر نام جمعیت حاضر صلوات فرستاده و فریاد «ا…‌اکبر» سر دادند.

پس از قرائت نماز بر پیکر شهدای آتش‌نشان که توسط آیت‌ا…امامی‌کاشانی و درحالیکه این روحانی در حین نماز برای شهدا با تأثر فراوان گریه می‌کرد؛ حاج امیرعباسی برای حاضران مداحی کرد و در ادامه تشییع پیکر‌‌ها آغاز شد. تابوت‌های حامل پیکر آتش‌نشانان از ضلع شرقی مصلی و شبستان به بیرون منتقل شده و جمعیت نیز «یاحسین» و «یازهرا» گویان در پی آنها روان است. در این هنگام مارش عزا نیز توسط نواخته شد.

حضور فراوان جمعیت در اطراف مصلی به گونه‌ای که خیابان مفتح تا در مصلی آکنده از جمعیت بود، باعث کندی حرکت مشایعت‌کنندگان و ماشین‌های حامل پیکر شهدا شد. مردم اتومبیل‌های حامل پیکر را در آغوش گرفته و در اطراف آنها حلقه زدند.

صد‌‌ها نفر از مردم در جوار قبور شهدای آتش‌نشان در بهشت‌‌زهرا‌(س) حضور یافته و در انتظار رسیدن پیکرهای قهرمانانِ شهرشان به بهشت‌زهرا(س) بودند.

خانه ابدى شهدای آتش‌نشان در مجاورت قطعه ٥٠ نیز برای پذیرفتن پیکر پاک این شهدا آماده شد‌ و درحالى‌که مراسم تشییع پیکر شهداى آتش‌نشان در مصلى امام خمینی(ره) درحال برگزارى‌ بود؛ صد‌‌ها نفر از مردم در جوار قبور آماده شده، منتظر رسیدن پیکرهای شهداى آتش‌نشان بودند.

حضور مردم باتوجه به سرماى هوا و برگزارى این مراسم در روز کارى، بسیار چشمگیر است. مردم از هر قشر؛ سن؛ گروه و گرایشی در بهشت زهرا(س) حضور یافتند.

با بسته شدن مسیرهای منتهی به مصلی امام خمینی(ره) مراسم تشییع به‌صورت بسیار بی‌نظمی برگزاری شد. خیابان منتهی به مترو شهید بهشتی کاملاً بسته شده و جمعیت زیادی در این خیابان تجمع کرده‌ بودند.

مردم حاضر در خیابان مفتح و شهیدبهشتی به شدت ابراز نارضایتی کرده و از مسؤولان می‌خواستند راه را برای عبور و مرور باز کنند.

افرادی که قصد شرکت در مراسم را نداشتند در میان جمعیت مقابل مصلی امام خمینی(ره) گرفتار شده‌ و به نبود فضایی برای عبور، اعتراض می‌کردند.

همچنین در هر ۱۰ قدم یک خودرو و چند مداح در حال مداحی بودند که باعث شده‌بود صداهای مختلفی شنیده شود. پس از تلاش بسیار برای متفرق کردن جمعیت؛ سرانجام ماشین‌های حامل پیکر موفق به خروج از مصلی شد و به سمت خیابان مفتح حرکت کرد. مراسم تشییع با ریزش گل‌ بر سر مردم و مشایعت‌کنندگان ادامه یافت. هلی‌کوپتری که در آسمان مصلی تهران و خیابان‌های اطراف پرواز می‌کرد و با اوج گرفتن بر بالای سر جمعیت حاضر؛ بر سر آنها گل ریخته و به این ترتیب همدردی خود را با جمعیت حاضر اعلام می‌کرد.

مراسم تشییع پیکرهای شهدای آتش‌نشان در بهشت‌زهرا(س) ادامه یافت و دسترسی به اینترنت با اختلالاتی مواجه بود.

اطراف محل دفن شهدای آتش‌نشان گل بسیاری وجود داشت. در فاصله میان مردم تا محل دفن شهدا راهرویی دورتادور قبر‌‌ها با داربست ایجاد شده بود که اقوام شهدا در آن منطقه قرار داشتند و مردم در پشت داربست‌های فلزی بودند.

خانواده درجه یک شهدا وارد محوطه اصلی شده‌ بودند و در جوار قبر‌‌ها منتظر رسیدن پیکر شهدایشان بودند.

بعد از پخش سرود ملی؛ سیدجوادهاشمی (مجری مراسم آیین تشییع شهدای آتش‌نشان) با خواندن ابیاتی از مقام شامخ این شهدا تقدیر کرد.

مراسم تدفین شهدای آتش‌نشان آغاز شد. مردم با شعار «یا حسین… یا حسین» با خانواده‌های عزادار همراهی کرده و بر پیکرهایی که در بالای دست‌‌‌ها در حرکت بودند؛ درود فرستادند. پس از باز کردن در تابوت‌‌‌ها نیز برخی خانواده‌های شهدای آتش‌نشان با بی‌قراری از داربست بالا رفته و خودشان را به سر مزار رساندند.

 

روحشان شاد و یادشان گرامی