رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان تصریح کرد  

آینده معدن بدون سرمایه‌گذاری خارجی یعنی اتلاف منابع و خام‌فروشی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، تأکید کرد که آینده معدن بدون سرمایه‌گذاری خارجی جز اتلاف منابع و خام‌فروشی چیز دیگری نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمهدی طبیب‌زاده؛ در آیین افتتاحیه رویداد سرمایه‌گذاری خارجی در کرمان ایدکس، با اشاره به این نکته که ایران یک درصد جمعیت کشور و هفت درصد ذخایر معدنی را […]

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، تأکید کرد که آینده معدن بدون سرمایه‌گذاری خارجی جز اتلاف منابع و خام‌فروشی چیز دیگری نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمهدی طبیب‌زاده؛ در آیین افتتاحیه رویداد سرمایه‌گذاری خارجی در کرمان ایدکس، با اشاره به این نکته که ایران یک درصد جمعیت کشور و هفت درصد ذخایر معدنی را دارد؛ اما سهم اقتصاد معدن ما یکدرصد است و در دنیا به‌طور متوسط ۵٫۱ درصد، ادامه داد: ۷۵ درصد مالیات استان که به خزانه می‌رود مربوط به ۱۰ معدن است و همه این‌‌ها یک روز تمام می‌شود و استان گرفتار خواهد شد. طبیب‌زاده؛ با بیان اینکه تن‌ها راه نجات استان سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: کرمان که ۶۰ درصد ذخایر معدنی را دارد چرا نتوانسته استان توسعه‌یافتگی باشد؟ ما در کرمان به عمق بیشتر از ۲۰۰ متر نرسیدیم.

رئیس اتاق ایران: آمار سرمایه‌گذاری کشور نگران‌کننده است

در ادامه، صمد حسن‌زاده؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به رقم نزولی تشکیل سرمایه در کشور، گفت: در این زمینه ما از رقم ۱۷۰ همت در سال ۹۰ به ۹۳همت در سال ۱۴۰۱ رسیده‌ایم و این آمار در سال گذشته به ۷۲ همت کاهش یافت که نگران‌کننده است. صمد حسن‌زاده؛ با اشاره به ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری کشور با توجه به محدودیت‌های تحریم افزود: ایران تجربه رشد منفی اقتصادی به ویژه در حوزه صادرات را دارد و براساس آمارهای مرکز آمار ایران تشکیل سرمایه در کشور طی دهه اخیر نزولی بوده است. وی اظهار داشت: چندین سال است مشکلاتی در روند توسعه سرمایه‌گذاری و برای اقتصاد کشور ایجاد شده و تعالیم اقتصادی ما برای حل ابتدایی‌‌ترین مشکلات و انجام رسالت‌های تولید، اشتغال، خلق ثروت و صادرات با مشکلات بسیار بزرگی روبه‌رو شده است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: امکان و انگیزه سرمایه‌گذاری داخل کشور، جذب سرمایه کشورهای خارجی و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک در داخل را از کشور سلب کردیم. وی ادامه داد: اعتقاد دارم باوجود ظرفیت‌های خوب در تمامی زمینه‌ها از جمله زیرساخت معدن و نیروی انسانی با ظریب هوشی بالا، وضعیت فعلی کشور و رقم‌های نزولی در اقتصاد کشور در شأن نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران نیست. حسن‌زاده؛ عنوان کرد: با وجود بسترهای خوب کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی متأسفانه شرایط کشور فضایی را ایجاد کرده که امکان حضور کشورهای خارجی تا به امروز کمرنگ بوده است. وی یادآور شد: عنصر اولیه برای توسعه جذب سرمایه‌گذاری در ابتدا تأمین امنیت، ثبات اقتصادی و ارتباطات بین‌المللی کشور با تمامی دنیا است و انتظار داریم دولت چهاردهم این موضوع را با یک برنامه و با حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی برای کشور حل و فصل کند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تأکید کرد: تأمین امنیت سرمایه‌گذار مهم‌ترین عامل شاخص‌های پایش سرمایه‌گذاری است و براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص امنیت در پاییز ۱۴۰۲ نمره ۵٫۷ از ۱۰ را نشان می‌دهد که این نمره نشان‌دهنده بد‌ترین ارزیابی اقتصادی کشور است و این شرایط برای سرمایه‌گذاری و توسعه مشارکت‌ها به هیچوجه مطلوب نیست. وی با اشاره به شاخص حقوق مالکیت جهانی، گفت: در سال ۲۰۲۳ رتبه ایران ۱۱۳ از مجموع ۱۲۵ کشور جهان بوده که رتبه بسیار پایین و باعث تأسف است. لذا بایستی اقدامات اساسی با کمک مسئولان برای حل آن صورت گیرد. حسن‌زاده؛ تأکید کرد: میزان سرمایه‌گذاری در تولید بی‌اعتبار شده و به سمت دلالی و اقدامات زودبازده سوق یافته و اکنون کسی در کشور رغبت به سرمایه‌گذاری دراز مدت برای توسعه اقتصادی نشان نمی‌دهد. وی افزود: یکی از نیازهای اصلی سرمایه‌گذاری، مشارکت خارجی است، ضمن اینکه ما نیاز به استراتژی صنعتی در کشور داریم و باید بدانیم در چه رشته‌های سرمایه‌گذاری و در چه مسیری حرکت کنیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ابراز داشت: فعالان اقتصادی از دولت انتظار دارند که ضمن فراهم کردن فضای مناسب اقتصادی با شاخص‌های بهبود فضای کسب‌وکار، اصلاح فضای اقتصادی، کاهش تنش‌های بین‌المللی برای بهبود روابط سیاسی در راستای بهره‌مندی از سرمایه‌ها، دانش و فناوری روز دنیا را در دستور کار قرار دهند.