رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد

هوشمندسازی مدیریت نگهداری راه‌های کشور با اجرای پنجمین دور طرح ملی پایش

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با اعلام اینکه پنجمین دور «طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه‌های کشور» از نیمه شهریور آغاز شده است، گفت: با اجرای این طرح سازمان راهداری به سمت برنامه‌ریزی هوشمند و بهینه‌سازی مدیریت نگهداری شبکه‌های راه‌های کشور حرکت کرده‌ است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان راهداری، داریوش امانی؛ […]

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با اعلام اینکه پنجمین دور «طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه‌های کشور» از نیمه شهریور آغاز شده است، گفت: با اجرای این طرح سازمان راهداری به سمت برنامه‌ریزی هوشمند و بهینه‌سازی مدیریت نگهداری شبکه‌های راه‌های کشور حرکت کرده‌ است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان راهداری، داریوش امانی؛ افزود: پنجمین دور «طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه‌های کشور» در راستای اجرای نظام برنامه‌محور و اولویت‌بندی سیستماتیک طرح‌‌ها و پروژه‌های نگهداری شبکه‌های راه‌های کشور و همچنین جهش تولیدات دانش‌بنیانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با عنوان طرح ملی پایش شبکه راه‌های کشور به‌طور همزمان برای راه‌های شریانی و فرعی، با استفاده از تجهیزات پیشرفته خودکار در دستور کار قرار گرفت و از نیمه شهریور مطابق با برنامه زمان‌بندی آغاز شد. امانی؛ ادامه داد: سازمان راهداری با آغاز پنجمین دور از «طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه‌های کشور»، به سمت برنامه‌ریزی هوشمند و بهینه‌سازی مدیریت نگهداری شبکه‌های راه‌های کشور حرکت کرده است. وی همچنین با بیان این‌که این طرح در راستای ارتقای کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی جاده‌ها، برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه‌های کشور به جهت وسعت و همچنین عمق مطالعات و استفاده از آخرین فناوری‌‌ها و بهره‌مندی از متخصصان، فناوران و تیم‌های دانش‌بنیان از بزرگ‌‌ترین پروژه‌های مطالعاتی کشور محسوب می‌شود. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، افزود: پس از پایان دور چهارم پایش وضعیت رویه راه‌های شریانی و همچنین دور دوم راه‌های فرعی، به‌روزرسانی یکپارچه راه‌ها بالغ بر ۱۰۰ هزار کیلومتر- خط به‌صورت خودکار و با استفاده از تجهیزات پیشرفته در دستور کار قرار گرفت. وی ادامه داد: پایش شبکه راه‌های کشور به‌صورت مستمر با برنامه‌ریزی و اعزام اکیپ‌های تخصصی و مجهز به تجهیزات هوشمند لیزری و تصویربرداری پیشرفته، با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و با مشارکت ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور، منطبق با استانداردهای بین‌المللی از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در سال ۱۴۰۳، در آستانه دهمین سال توسعه و استمرار این فناوری در زمینه مدیریت در سطح شبکه قرار دارد. به گفته امانی؛ این دستاورد امروز به‌عنوان یکی از محصولات دانش‌پایه مهندسی کشور با توان داخلی و همت متخصصان دانش‌بنیان طراحی و اجرا شده و در زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت سطح شبکه مورد استفاده قرار گرفته است. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با بیان اینکه این محصول دانش‌پایه جایگاه ویژه‌ای در جامعه فنی- مهندسی دارد، افزود: امروز این دستاورد به‌عنوان ابزاری مؤثر برای تغییر رویکرد به سمت بهینه‌سازی و تصمیم‌گیری سیستماتیک در سطح شبکه تبدیل شده است. این محصول منطبق بر استانداردهای بین‌المللی است و بسترهای جدیدی را برای توسعه روش‌های علمی و مبتنی بر داده و همسو تحولات تکنولوژی ایجاد خواهد کرد. وی افزود: پایش شبکه راه‌ها فرصت‌های جدیدی برای توسعه مدل‌های پیش‌بینی، برنامه‌ریزی بلندمدت و یکپارچه‌سازی با سایر سامانه‌های مدیریتی مانند مدیریت پل‌ها، تونل‌ها، ایمنی و نقاط پرتصادف ایجاد کرده است. به گفته امانی؛ تداوم برداشت طی ۱۰ سال گذشته و توسعه سامانه PMS، همپای کشورهای توسعه‌یافته، موفقیتی قابل‌توجه برای جامعه مهندسی و بلوغ فناوری در حوزه تخصصی راهداری کشور به‌شمار می‌رود. وی اظهار کرد: خوشبختانه در هر دوره برداشت سعی شده است علاوه بر توسعه سامانه و ارتقای مدل‌ها، یکپارچه‌سازی با سایر سامانه‌های مدیریتی تقویت شود و امروز شبکه پایه راه‌ها و برهم‌نهی داده‌ها، مبنای پشتیبانی، تصمیم‌گیری و اقدامات نگهداری قرار گرفته است. امانی؛ افزود: همزمان با این طرح، برنامه مقاطع منتخب راه‌های ایران (IRI-LTPP) از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۲ در مقاطع منتخب با کمک تجهیزات پیشرفته ارزیابی (LCMS)، در حال انجام است که با هدف توسعه مدل‌های پیشرفته پیش‌بینی در سامانه PMS طراحی شده است، در این پایش شاخص‌های عملکردی مانند ناهمواری بین‌المللی (IRI)، عدد سواری دهی (RN)، شیار افتادگی چرخ‌‌ها (RUT)، بافت درشت روسازی (MPD) و همچنین اطلاعات هندسی راه به همراه تصویربرداری هر ۱۰ متر، به‌صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: در دور پنجم، ۱۰۰ هزار کیلومتر/خط از راه‌های شریانی و فرعی کشور با راهبری معاونت راهداری و مشارکت دفاتر نگهداری رویه راه‌ها و ابنیه فنی، نگهداری راه‌های فرعی و روستایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و مشارکت شایسته ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور و با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک، شرکت‌های دانش‌بنیان فناور و متخصصان به‌روزرسانی خواهد شد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به این‌که همزمان با پایش، در سامانه تخصصی سازمان نیز قابلیت‌های جدید تحلیلی در راستای تسهیل برنامه‌ریزی ایجاد و در دسترس کاربران سامانه قرار گرفته است، گفت: از این جمله می‌توان به امکان گزارش‌گیری کریدوری و ابزار ساخت مهندسی جهت تعریف کریدورهای موردنظر، مشاهده خرابی‌‌ها جهت تعیین شاخص وضعیت روسازی (PC I), تعریف سناریوهای تعمیر و نگهداری (تا ۵ سال آتی) در سطح استان‌‌ها براساس مدل پیش‌بینی و اتصال مقاطع کنترلی برای پایش مستمر وضعیت رویه راه‌ها و پایش تغییرات اشاره کرد. امانی؛ همچنین اظهار کرد: برداشت اطلاعات همزمان با فعال ‌شدن دو اکیپ تجهیزات پایش خودکار از نیمه شهریور آغاز شده و تا ابتدای اسفند سال ۱۴۰۳ برای راه‌های شریانی تکمیل و نتایج آن برای برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۴ در دسترس خواهد بود. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ادامه داد: ذخیره‌سازی و تحلیل اطلاعات به‌روز در سرور مرکزی سازمان و انجام پردازش‌‌ها با کمک ابرکامپیوتر سیمرغ، امکان دسترسی محققان و متخصصان به داده‌های مهم را فراهم کرده است، این دسترسی به دانش و اطلاعات نوین، زمینه‌ساز تحقیقات بیشتر و توسعه فناوری‌های جدید در حوزه مدیریت و نگهداری راه‌ها خواهد بود. براساس سیاست‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخصوص حمایت از تحقیقات و به‌کارگیری نتایج تحقیق و توسعه در سامانه‌های مدیریتی، دسترسی به داده‌ها برای انجام تحقیقات پیشرفته برای دانشگاه‌ها، محققین و علاقه‌مندان از طریق دیتا کاتالوگ از درگاه اینترنتی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای (www.rmto.ir) امکان‌پذیر شده است.