ادامه تولید پراید و ۴۰۵

معاون وزیر صنعت اعلام کرد ادامه تولید پراید و ۴۰۵ معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از عدم توقف خط تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ تا زمانی که جایگزین مناسب برای آنها پیدا شود، خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدرضافیاض در نشستی خبری که به منظور تأمین دستاوردهای […]

معاون وزیر صنعت اعلام کرد

ادامه تولید پراید و ۴۰۵

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از عدم توقف خط تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ تا زمانی که جایگزین مناسب برای آنها پیدا شود، خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدرضافیاض در نشستی خبری که به منظور تأمین دستاوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز تشریح طرح‌ها و برنامه‌های دهه مبارک فجر توسط این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: ۲۵۵ طرح ملی در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود که موجب ایجاد ۲۲ هزار شغل در سراسر کشور و نیز ۱۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خواهد بود.

با اشاره به این‌که بیش‌ترین طرح‌های صنعتی مربوط به استان‌های خراسان‌رضوی و البرز تهران است بیان کرد: در همین راستا بیش‌ترین اشتغال مربوط به استان البرز و بیش‌ترین سرمایه‌گذاری مربوط به استان هرمزگان بوده است. علاوه بر این ۳۳ طرح ملی مربوط به پروژه اقتصاد مقاومتی داشته‌ایم که ۱۸ طرح آن بهره‌برداری شده و ۷ طرح دیگر از دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود. امیدواریم مابقی طرح‌ها را نیز تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که ۴۱۱۰ طرح صنعتی مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: این موضوع موجب اشتغال‌زایی برای ۶۴ هزار نفر و نیز سرمایه‌گذاری معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

فیاض در پاسخ به سؤال ایسنا، مبنی بر آخرین وضعیت خط تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ با توجه به اعلام سازمان استاندارد مبنی بر توقف خط تولید این دو خودرو تا پایان سال و نیز کشمکش‌های موجود بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد در این رابطه تصریح کرد: تا زمانی که خودروی جایگزین مناسب که استاندارد لازم را داشته باشد، جایگزین نشود، خط تولید این دو خودرو ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این دو خودرو با توجه به کشش بازار فعالیت خود را ادامه می‌دهند و نمی‌توانیم به مردم بگوییم که از این خودرو‌ها استفاده نکنید. خودروی ۴۰۵ دارای استانداردهای لازم است و درست نیست تا زمانی که خودرویی با این کیفیت جایگزین نشده، بازار آن از دست برود. هرچند نیاز به ارتقای کیفیت خودرو‌ها داریم و باید در این راستا تلاش کنیم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درمورد کاهش تعرفه ۸ قلم کالای اساسی نیز خاطرنشان کرد: در کمیسیون ماده ۱ وزارت جهاد کشاورزی حضور دارد و آنها استدلال‌های لازم را در این رابطه ارایه کرده‌اند. بدیهی است تلاش می‌کنیم که کاهش تعرفه‌ها به تولید داخلی و نه واردات کمک کند اما از سوی دیگر تنظیم بازار مسأله دیگری است که باید به آن توجه شود.

فیاض با اشاره به این‌که مناطق مختلف کشور جاذبه‌های گوناگونی را برای سرمایه‌گذاران دارند، عنوان کرد: هرمزگان با ۲۲ هزار میلیارد تومان بیش‌ترین جذب سرمایه را داشته و پس از آن کرمان و البرز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. خوشبختانه این پراکندگی نشان می‌دهد که توجه سرمایه‌گذاران به استان‌های غیر از پایتخت نیز معطوف شده تا به سمت توسعه متوازن حرکت کنیم.

وی همچنین رابطه با وضعیت تجاری ایران و آمریکا با توجه به موضع‌گیری جدید ریاست‌جمهوری این کشور بیان کرد: دنیا به آمریکا ختم نمی‌شود و آنها تنها یکی از کشورهای دنیا هستند هرچند پیش از این نیز محدودیت‌های مختلفی برای ما ایجاد کرده بودند به سادگی نیز نشان دادند که خلاف مواضع قبلی خود که معتقد بودند با مردم ایران رابطه خوبی دارند، حرکت می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: به تدریج قاره‌های آسیا و اروپا و افریقا بازارهای هدف ایران هستند و خوشبختانه پس از برجام در حوزه تجاری در اروپا به روی ایران گشوده شده است. محدودیت‌های جدید اعمال شده توسط آمریکایی‌‌ها مربوط به اتباع ایرانی است و هنوز به حوزه صنعت و تجارت وارد نشده بنابراین باید اعلام کنیم که هنوز تحریم جدیدی اتفاق نیفتاده است.

فیاض در ادامه صحبت‌هایش به اضافه شدن ۴۰ هزار دستگاه خودروی جدید به ناوگان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: این خودرو‌ها غالباً سمند بودند و ما به تاکسیران‌‌ها اجبار نکردیم که چه خودرویی را بین سمند یا پژو خریداری کنند. قرار بر این است که ۶۳ هزار دستگاه خودرو به ناوگان تاکسیرانی اضافه شود که تاکنون ۴۰ هزار دستگاه آن محقق شده و حدود ۲۳ هزار دستگاه دیگر باقی مانده است که در راستای واگذاری آنها اقدام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که وزارت صنعت ذائقه مردم را در خرید خودرو تعیین می‌کند و مردم در این رابطه تصمیم‌گیرنده نیستند، یادآور شد: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چه ماشینی سوار شوند و چه ماشینی سوار نشوند. درمورد خودروهای هیبریدی نیز باید اعلام کنند که این خودرو‌ها نوپا هستند و عمده تکنولوژی آنها مربوط به آمریکایی‌هاست. امیدواریم در فرصت مناسب خودمان نسبت به این خودرو‌ها تسلط پیدا کنیم و در تعداد انبوه آنها را مورد استفاده قرار دهیم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که حدود ۲۰ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی تسهیلات رونق تولید دریافت کرده‌اند، گفت: در پیش‌بینی‌‌ها قرار بود که ۷۵۰۰ واحد کوچک و متوسط صنعتی، تسهیلات رونق تولید دریافت کنند اما در ادامه واحدهای کشاورزی نیز اضافه شده‌اند. خوشبختانه تاکنون به ۲۰ هزار واحد تولیدی تسهیلات پرداخت شده و با توجه به این‌که همچنان بخشی از مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومانی مربوط به این طرح باقی مانده است، امیدواریم سایر واحد‌ها را نیز تسهیلات مربوطه را دریافت کنند.

 

فیاض افزود: در این طرح همکاری بسیاری خوبی با بخش‌های مختلف صورت گرفت و به ترتیب بانک‌های کشاورزی، ملی، صادرات، ملت و صنعت و معدن در بین ۲۴ بانک دولتی و غیردولتی مربوط به طرح رونق تولید بیش‌ترین همکاری را با ما داشتند.