گروه خودرو- در سالهای اخیر روشهای مختلفی، اعم از فروش از طریق نمایندگی خودروسازان، ثبتنام در سایت فروش شرکتهای خودروساز، قرعهکشی، ثبتنام اینترنتی، عرضه در بورس کالا و در نهایت فروش از طریق سامانه یکپارچه، برای عرضه و فروش خودرو اجرایی شده، اما تاکنون هیچ یک از روشهای یادشده در تنظیم و ساماندهی بازار خودرو […]
گروه خودرو- در سالهای اخیر روشهای مختلفی، اعم از فروش از طریق نمایندگی خودروسازان، ثبتنام در سایت فروش شرکتهای خودروساز، قرعهکشی، ثبتنام اینترنتی، عرضه در بورس کالا و در نهایت فروش از طریق سامانه یکپارچه، برای عرضه و فروش خودرو اجرایی شده، اما تاکنون هیچ یک از روشهای یادشده در تنظیم و ساماندهی بازار خودرو موفق نبوده است. روشهای فروش خودرو بهخصوص فروش تمامی خودروها در سامانه عرضه یکپارچه خودرو به واسطهگری و دلالی در بازار خودرو دامن زده است و براساس فرآیند نوبتدهی در این سامانه تعهدات سنگینی را برای خودروسازان ایجاد کرده و موجب تأخیر در تحویل خودروها و نارضایتی شدید مشتریان شده است. همین امر سبب آن شده که وضعیت تقاضای واقعی بازار خودرو مشخص شود و عامل کمبود خودروی صفر کیلومتر در بازار شود. به گزارش مناقصهمزایده، در این راستا، مهرداد خسروی؛ مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت،معدنوتجارت، چالشهای روش فعلی خودرو بر واگذاری فروش به شرکتهای خودروساز با نظارت وزارت صمت به منظور تعریف سازوکاری برای دسترسی مصرفکننده واقعی به خودرو، رفع تعهدات معوق خودروسازان، افزایش تولید خودرو و جلوگیری از پیشفروشهای غیراصولی تأکید کرد. مهرداد خسروی؛ مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت،معدنوتجارت، در این برنامه درباره دلایل حذف سامانه یکپارچه فروش و بازگشت فروش خودرو به خودروسازان، عنوان کرد: شورایرقابت طی جلساتی و بنا به مسائل و ایراداتی که در فروش از طریق سامانه یکپارچه وجود داشت، نهایتاً در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۲ مصوبهای را مبنی بر انتقال عرضه خودرو از سامانه یکپارچه به سامانه خودروسازان صادر کرد. وی در ادامه، تأکید کرد: با توجه به سیاستگذاری وزارت صمت برای تولید یکمیلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سالجاری که خوشبختانه ۸۵ درصد برنامه تحقق پیدا کرده و با توجه به مشکلات قطعی برق، تعطیلات فصلی یا تعطیلات نوروزی در شش ماهه اول، ۶۰ درصد از برنامه تولید در صنعت خودروسازی برای نیمه دوم در نظر گرفته شده است. علاوه بر این از بین ظرفیت دو شرکت خودروساز بیشتر روی محصولات اقتصادی برای دهکهای پایین تمرکز کردهایم. مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، با تأکید بر نقش رشد تولید بر تعادل عرضه و تقاضا و کاهش صفهای طولانی در طرحهای فروش خودرو، افزود: تقاضای واقعی خودرو در کشور یکمیلیون ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است، اما اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار، موجب افزایش تقاضا به یکمیلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو شده است. خسروی؛ درباره عرضه خودرو از طریق بورس کالا بهعنوان یکی از روشهای فروش خودرو، اظهار داشت: قیمت خودرو در بورس کالا را کارگزارها مشخص میکنند و خودروساز قیمتها را به صورت مستقیم ثبت نمیکند. با توجه به جلسات کارشناسی که در آن مقطع که خودرو در بورس کالا عرضه شد با سازمان بورس داشتیم، در صورت تغییرات سیاستگذاری در بورس میتوان روی عرضه برخی از محصولات در بورس کار کرد، اما مادامی که عرضه در بورس با تعداد محدود خودرو و بازههای زمانی کم اتفاق بیفتد، قطعاً موجب رشد قیمت خودرو در بازار میشود. به عبارتی عرضه در بورس خود عاملی برای افزایش قیمت و تحرک بازار خواهد بود. وی درباره سیاست جدید وزارت صمت برای عرضه و فروش خودرو، بیان کرد: دغدغه مردم؛ دغدغه وزارت صمت هم هست و هر متقاضی واقعی باید خودروی موردنظر خود را در کوتاهترین زمان ممکن خریداری کند. از اینرو تمرکز وزارت صمت روی تعادل عرضه و تقاضا، عرضههای متناوب و پیشفروشها در دورههای کوتاهمدت است. مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، از برنامهریزی وزارت صمت برای رشد تولید و افزایش واردات خودرو خبر داد و گفت: با تمام توان به دنبال تحقق رشد تولید بهخصوص محصولات پرتقاضا در برنامه خودروی خودروسازان و استفاده از ظرفیت واردات خودرو برای تنظیم بازار خودرو هستیم. خسروی؛ اذعان داشت: قطعاً واردات خودرو با توجه به اینکه چندین سال مسکوت مانده بود، میتواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند. در مقایسه با سال گذشته که تقریباً ۱۱هزار دستگاه در ۱۲ ماهه وارد شد، در چهار ماه یا پنج ماه اخیر، حدوداً ۹ هزار دستگاه وارد گمرکات شده و این نشان میدهد اینرسی که در ابتدای طرح واردات وجود داشت از بین رفته است. وی درباره روند فرآیند واردات خودرو، عنوان کرد: ۳۶ هزار دستگاه وارد گمرکات و ترخیص شده و حدوداً ۱۳ هزار دستگاه تحویل به مردم داده شده است. مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، با اشاره به تأکید وزیر جدید صمت بر لزوم تعادل عرضه و تقاضا و کاهش تعهدات معوق خودروسازان، بیان کرد: مقام عالی وزارت صمت بر ضرورت اتخاذ سیاستهایی درخصوص تعادل عرضه و تقاضا، فروشهای کوتاهمدت و رفع تعهدات معوق خودروسازان که دغدغه اصلی وزیر است تأکید داشتند و در این راستا تکالیفی را به ما اعلام کردند که غیر از سیاستگذاری برای رشد تولید، با تسهیلگری در بحث واردات خودرو که آمار آن پیشتر ارائه شد و همچنین واردات خودروهای کارکرده که جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و در صورت تسهیل فرآیند تأمین ارز میتوان بازار خودرو را تنظیم کرد. خودروسازان نیز از این بابت نگرانی ندارند چراکه واردات خودرو در بازههای زمانی مختلف و بسته به نیاز بازار و با فرض واردات ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه اتفاق خواهد افتاد و مشکلی برای خودروسازان ایجاد نخواهد کرد.
دیدگاه بسته شده است.