عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، بر لزوم استفاده از قطعات مشترک در خودروهای تولیدی در یک کلاس در راستای کاهش قیمت تمامشده خودرو تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو، سلمان ابراهیمینژادرفسنجانی؛ درباره دلایل افزایش قیمت تمام شده خودرو در کشور، اظهار داشت: کاهش قیمت خودرو مستلزم افزایش مقیاس تولید است و متأسفانه مقیاس […]
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، بر لزوم استفاده از قطعات مشترک در خودروهای تولیدی در یک کلاس در راستای کاهش قیمت تمامشده خودرو تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو، سلمان ابراهیمینژادرفسنجانی؛ درباره دلایل افزایش قیمت تمام شده خودرو در کشور، اظهار داشت: کاهش قیمت خودرو مستلزم افزایش مقیاس تولید است و متأسفانه مقیاس تولید در صنعت خودروسازی کشور در مقایسه با شرکتهای بزرگ خودروسازی مانند تویوتا که سالانه حدود سه میلیون خودرو را به کشورهای دیگر صادر میکند، بسیار پایین است. وی افزود: تولید یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط ۲۰ خودروساز در کشور که هر یک خودروهای مختلفی را تولید و به بازار عرضه میکنند، مقرون بهصرفه نیست. این کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه اصرار سازمان ملی استاندارد بر توقف تولید خودروهای قدیمی و عرضه خودروهای متنوع به بازار، تولید خودرو در مقیاس بالا را با موانعی مواجه کرده است، یادآور شد: اگر بخواهیم هر سال خودروهای متنوعی را به بازار عرضه کنیم و تولید تعدادی از خودروهای قدیمی را متوقف کنیم قطعاً در آینده نزدیک مقیاس تولید را از دست خواهیم داد. ابراهیمینژاد؛ ادامه داد: علاوه بر مقیاس تولید، بخشی از قیمت تمام شده خودرو تحتتأثیر بهای مواد اولیه و قطعات و مهم تر از آن فرآیندهای انجام شده روی قطعات مانند ماشین کاری و قالبسازی است. بهعنوان مثال ممکن است وزن ورق مصرفی در بدنه خودرو ۱۰ کیلوگرم باشد اما قیمت آن به واسطه فرمدهی و هزینه قالب که روی ۵۰ هزار دستگاه خودرو سرشکن میشود، بالا تمام شود. این کارشناس صنعت خودرو، اذعان داشت: یکی از اقدامات اصولی در راستای کاهش قیمت تمام شده خودرو، استفاده از قطعات مشترک در خودروهای تولید شده در یک کلاس است. بهعنوان مثال به جای طراحی باک بنزین برای خودروهای جدیدی مانند دنا و تارا میتوان از باک سمند برای این خودروها استفاده کرد زیرا طراحی باک جدید هزینه قالب، مهندسی ساخت قطعه و در نهایت قیمت تمام شده خودرو را افزایش میدهد. بنابراین خودروسازان در تمام خودروهای تولید شده در یک کلاس باید به سمت اشتراکسازی قطعات حرکت کنند.
دیدگاه بسته شده است.