شاید بتوان به عملکرد ناوگان اتوبوسی در ایام اربعین برای خدمترسانی به زوار نمره قابلقبولی داد اما عملکرد آنها قطعاً در سایر مسیرهای غیراربعینی در همین ایام بسیار ضعیف و با چالشهای بسیاری همراه بوده است. اما علت آن چیست؟ به گزارش ایسنا، در هفتههای گذشته خصوصاً در بازه سفرهای اربعینی ناوگان حملونقل برونشهری (اتوبوس) […]
شاید بتوان به عملکرد ناوگان اتوبوسی در ایام اربعین برای خدمترسانی به زوار نمره قابلقبولی داد اما عملکرد آنها قطعاً در سایر مسیرهای غیراربعینی در همین ایام بسیار ضعیف و با چالشهای بسیاری همراه بوده است. اما علت آن چیست؟ به گزارش ایسنا، در هفتههای گذشته خصوصاً در بازه سفرهای اربعینی ناوگان حملونقل برونشهری (اتوبوس) با چالشهای بسیاری مواجه شد؛ بهطوری که براساس گزارشهای مردمی حدود ۱۰ روزی مسافران در سایر مسیرهای غیراربعینی برای تهیه بلیت اتوبوس دچار مشکل بودند. مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری، در تشریح چرایی این موضوع گفته بود که چون با کمبود اتوبوس مواجه هستیم و ناوگان توسعه پیدا نکرده است و از آن طرف عمده خدمات ناوگان حملونقل برونشهری برای سفرهای اربعینی در نظر گرفته شده، تردد اتوبوس در سایر مسیرها کم شده است و مردم میبایست تنها برای سفرهای ضروری از اتوبوس استفاده کنند. حال سؤال اینجاست که چرا با کمبود اتوبوس در ناوگان حملونقل برونشهری مواجه هستیم و اگر بنا است که استفاده از حملونقل عمومی برون شهری در بین مردم گسترش یابد و جادههای کشور مملو از خودروهای شخصی نشود آیا توسعه این ناوگان نباید در دستور کار باشد تا سهم آن در سفرهای مردم بیشتر شود؟ احمدرضا عامری؛ رئیس هیئت مدیره اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور، در پاسخ به این سؤال، گفت: ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شبکه داریم در حالی که حدود دو سال پیش تعداد اتوبوسهای فعال در شبکه به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه میرسید. وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش هزینهها، سفر در اولویت همه مردم نیست، گفت: از آن طرف به دلیل کمبود مسافر و دستوری بودن بلیت اتوبوس، بسیاری از اتوبوسها از شبکه خارج شدهاند. عامری؛ تصریح کرد: همچنین قیمت اتوبوس به مرز ۲۷ میلیارد تومان رسیده و قیمت لوازم یدکی آن نیز افزایش یافته است؛ بهطوری که لاستیک آن نیز حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان است. به همین دلیل بیشتر اتوبوسها جذب سازمانها میشوند زیرا هم صرفه اقتصادی دارد و هم ریسک آن کمتر است. وی با بیان اینکه تولید اتوبوس کم است، اظهار کرد: چون قیمت اتوبوس بالا است و خریداری ندارد، شرکتهای تمایلی به تولید ندارند. رئیس هیئت مدیره اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور، در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی باید در راستای توسعه ناوگان انجام شود، گفت: باید اجازه واردات اتوبوس داده شود و از طرفی گمرک به ناوگان و لوازم این وسیله نقلیه معافیت دهد. از طرفی باید شرایط برای حضور بیشتر توریست در کشور فراهم و سفرهای داخلی پربارتر شود.
دیدگاه بسته شده است.