پژوهشگر اندیشکده سیاستگذاری صنعت خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: براساس دستورالعملهای استاندارد خودرو با فناوری جدید که از سوی نهادهای ذیربط صادر شده است، گویا دریچه گاز خودروهای گازسوز باید برقی شود که این تکنولوژی در حالحاضر وجود ندارد و به نظر میرسد تولید آن نیز کار آسانی نیست. به گزارش آنا، طی […]
پژوهشگر اندیشکده سیاستگذاری صنعت خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: براساس دستورالعملهای استاندارد خودرو با فناوری جدید که از سوی نهادهای ذیربط صادر شده است، گویا دریچه گاز خودروهای گازسوز باید برقی شود که این تکنولوژی در حالحاضر وجود ندارد و به نظر میرسد تولید آن نیز کار آسانی نیست. به گزارش آنا، طی روزهای گذشته شایعاتی پیرامون عدم وجود تقاضا برای خودروهای تاکسی برقی منتشر شده بود و به نظر میرسد که این شایعات رنگ حقیقت به خود گرفتهاند. تاکسی برقی هنوز هم در کلانشهرها دیده نمیشوند؛ اما مشکل ناترازی بنزین موضوعی نیست که نتوان آن را دید. حالا با این شرایط این سؤال پیش میآید که چرا کسی خودروهای برقی را دوست ندارد؟ و چرا با وجود ناترازی شدید در تأمین بنزین پروژه گازسوز کردن خودروها مسکوت مانده است. ابراهیم شجاعت؛ پژوهشگر اندیشکده سیاستگذاری صنعت خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، در این خصوص، گفت: فروش نرفتن خودروهای برقی حقیقت دارد و این موضوع دلایل متنوعی دارد. خودروهای برقی که هماکنون وارد شده، آماده عرضه بود و به دلیل نیاز شدید ناوگان تاکسیرانی قرار به تخصیص این خودروها به بخش تاکسیرانی با وام بلندمدت به اندازه نیمی از بهای خودرو و همچنین دیگر امتیازات شد. وی ادامه داد: اما رانندگان تاکسیرانی به دلیل قیمت بالای یک میلیاردی این خودرو و همچنین ابهامات موجود در زمینه شارژ و تعمیرات این خودروها از خرید آن خودداری کردند. برای رانندگان تاکسی مسئله بیمه و خدمات پس از فروش این خودروها نیز ابهامات زیادی داشت؛ بهعنوان مثال اگر تصادف شدی اتفاق افتاده و حتی یک سلول از باطری خودرو آسیب ببیند، کل پک باطری باید عوض شود که این مورد به معنای هزینه بیش از ۴۰ درصد قیمت خودرو است. این پژوهشگر، در ادامه گفت: موضوع دیگر درخصوص خودروهای برقی وارداتی این بود که این خودروها از برندهای نهچندان پرطرفدار چینی بودند و در فرهنگ ایرانیها رغبت چندانی به خودروهای چینی و بهخصوص از برندهای ناآشنا نیست. به هر جهت جمیع این اتفاقات باعث شد که از ورود خودروهای برقی به ناوگان تاکسیرانی استقبال نشود و واردکنندگان مجبور به عرضه این خودروها برای عموم شوند. شجاعت؛ تصریح کرد: در طرح عرضه خودرویی که اخیراً انجام شد، حدود ۱۴۰ هزار نفر برای دریافت خودرو برقی ثبتنام کردند، اما باید توجه داشت که این تقاضا ممکن است به دلیل اختلاف معنادار قیمتهای طرح با بازار آزاد باشد. از طرف دیگر خودروهای برقی با برندهای اروپایی مانند فولگسواگن و آئودی نیز قطعاً در بازار اختلاف قیمت چند برابری دارند؛ پس بدیهی است که تقاضاهای سفتهبازانه در اینجا صورت میگیرد. شجاعت؛ اظهار کرد: مشکل آلودگی هوا و همچنین ناترازی تولید و مصرف بنزین احتمالاً با توسعه خودروهای گازسوز حل میشود، اما به دلایلی این طرح مسکوت مانده است؛ سیاستگذار اهتمامی به این بحث ندارد و سیاستگذاری کاملاً جزیرهای است. وزارت صمت و نفت هر دو علاقهای به بحث گازسوز کردن خودروها ندارند و از طرف دیگر از لحاظ استانداردهای فنی امکان ادامه تولید این خودروها در حالحاضر وجود ندارد. وی تصریح کرد: براساس دستورالعملهای استاندارد خودرو با فناوری جدید که از سوی نهادهای ذیربط صادر شده است، گویا دریچه گاز خودروهای گاز سوز باید برقی شود که این تکنولوژی در حالحاضر وجود ندارد و به نظر میرسد که تولید آن نیز کار آسانی نیست. در بحث قیمتگذاری نیز قیمت خودروهای گازسوز مدتهاست که از سوی شورایرقابت بهروز نشده است و برای خودروسازان تولید آن صرفه اقتصادی ندارد.
مهدی قرهداغلی- با توجه به اینکه وضعیت حملونقل عمومی در شهرهای بزرگی مثل تهران، هر ساله با مشکلات و موانع گوناگونی همراه است که یکی از آنها را میتوان معضل فرسودگی این حوزه دانست و همین امر سبب گشته تا شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی با همکاری وزارت صمت به فکر نوسازی ناوگان حملونقل عمومی […]
دیدگاه بسته شده است.