جزییات طرح جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز اجرا و بازپرداخت این طرح تا سال ۱۴۰۲ بوده که کاهش بیش از ۳۲۰۰ میلیون لیتر بنزین و ۱٫۵۴ میلیون تن معادل دیاکسیدکربن را به همراه خواهد داشت. به گزارش ایلنا، طرح جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا […]
جزییات طرح جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز
اجرا و بازپرداخت این طرح تا سال ۱۴۰۲ بوده که کاهش بیش از ۳۲۰۰ میلیون لیتر بنزین و ۱٫۵۴ میلیون تن معادل دیاکسیدکربن را به همراه خواهد داشت.
به گزارش ایلنا، طرح جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا در راستای تحقق سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه و اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، با هدف کاهش مصرف سوخت (بنزین) و آلایندههای زیستمحیطی متناظر با آن، از طریق جایگزینی تاکسی/ون پایهگاز سوز با تاکسی، ون فرسوده، متونوعسازی سبد سوخت در بخش حمل و نقل عمومی و ارتقای راندمان پیمایش تاکسی، ون، در شورای اقتصاد مصوب گردیده است.
از دیگر مزایای این طرح دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با استفاده از جایگزینی خودروی فرسوده، با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات داخلی، افزایش ایمنی و همچنین افزایش توانمندی صادرات سوخت است.
اجرای این طرح از طریق جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی/ون پایه گازسوز پیمایش بالا با تاکسی/ون فرسوده بوده و تعهدات موضوع آن متناسب با پیمایش هر دستگاه خودروی جایگزین، با اعلام متقاضی (سازمان شهرداریها، اتحادیه تعاونی تاکسیرانی سراسر کشور و اتحادیه تاکسیرانی شهری) و تأیید شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و وزارت نفت، در سررسیدها از سوی شرکت ملی نفت ایران، تا سقف مبلغ ۶۳۵ میلیون دلار از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفهجویی شده، بازپرداخت خواهد شد.
اجرا و بازپرداخت این طرح تا سال ۱۴۰۲ بوده که کاهش بیش از ۳۲۰۰ میلیون لیتر بنزین و ۱٫۵۴ میلیون تن معادل دیاکسیدکربن را به همراه خواهد داشت. کلیه مراحل اجرای از ثبت نام سرمایهگذاران تا پایش میزان صرفهجویی محقق شده و محاسبه میزان بازپرداختها، به صورت سیستماتیک بوده که زیرساختهای مورد نیاز و سامانه مربوطه توسط شرکت بهینهسازی مصرف سوخت طراحی شده و آماده بهرهبرداری میباشد.
ارزش صرفهجویی محقق شده براساس قیمت متوسط نفت خام صادراتی در زمان بازپرداخت در مقاطع زمانی ۳ ماهه توسط شرکت بهینهسازی مصرف سوخت محاسبه و پرداخت میشود. مکانیزم محاسبه بازپرداخت طرح به سرمایهگذاران در سقفهای مقرر متناسب با پیمایش هر دستگاه خودروی جایگزین، حداکثر تا سقف مبلغ کل سرمایهگذاری بوده و واحد بازپرداخت به ازای تحقق هر کیلومتر پیمایش ۱٫۱ سنت دلار برای هر دستگاه تاکسی (تا سقف ۳۷۸۰ دلار به ازای هر تاکسی طی ۵ سال) و ۱٫۵۵ سنت دلار برای هر دستگاه ون جایگزین (تا سقف ۷۸۱۰ دلار برای هر دستگاه ون طی ۷ سال) در نظر گرفته میشود.
هم اکنون جهت عملیاتی نمودن فاز اول این طرح، قرارداد پرداخت یارانه صرفهجویی سوخت به تعداد ۱۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده (شامل ۲هزار تاکسی صندوقدار پایه گازسوز و ۸ هزار دستگاه ون پایه گازسوز) فی ما بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و اتحادیه تعاونیهای تاکسیرانی سراسر کشور منعقد خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.