وزیر راه‌وشهرسازی در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح کرد؛

تدوین برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها با نظر متخصصان

وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: برای شناخت دقیق مسئله و شناسایی راهکارهای اجرایی کاهش تصادفات، لازم است از تشکل‌های حرفه‌ای، سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و نمایندگان اصناف متخصص در موضوع نظرخواهی و بر این ‌اساس برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها در برنامه هفتم تدوین شود. به گزارش مناقصه‌مزایده از وزارت راه‌وشهرسازی، فرزانه صادق؛ در نشست کمیسیون ایمنی […]

وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: برای شناخت دقیق مسئله و شناسایی راهکارهای اجرایی کاهش تصادفات، لازم است از تشکل‌های حرفه‌ای، سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و نمایندگان اصناف متخصص در موضوع نظرخواهی و بر این ‌اساس برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها در برنامه هفتم تدوین شود. به گزارش مناقصه‌مزایده از وزارت راه‌وشهرسازی، فرزانه صادق؛ در نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، اظهار کرد: کاهش ۱۰ درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی در برنامه هفتم توسعه مدنظر است که در میثاق مشترک مردم و دولت این موضوع قابل اجراست. وزیر راه‌وشهرسازی، با تأکید بر اینکه باید نسبت به حفظ جان مردم وفاق داشته باشیم، بیان کرد: برای شناخت دقیق مسئله و شناسایی راهکارهای اجرایی کاهش تصادفات لازم است از تشکل‌های حرفه‌ای، سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و نمایندگان اصناف که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مربوطه کار کرده‌اند، نظر سنجی و براین‌اساس برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها در برنامه هفتم تدوین می‌شود. صادق؛ یادآور شد: با نگاهی به برنامه‌های عملیاتی اجرا شده در سنوات گذشته مشخص می‌شود که اقداماتی همچون اجرای قانون مدیریت مصرف سوخت، اجرای الزام به بستن کمربند ایمنی، توسعه سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقلی و… تأثیر قابل‌توجهی بر کاهش تلفات و تصادفات داشته‌اند که بر روی نمودار‌ها نیز کاملاً مشهود است.

ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه‌های ایران با همکاری سازمان ملل متحد

سید کمال هادیان‌فر؛ معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه: سالانه در جهان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۲۰ میلیون نفر به همین خاطر مجروح می‌شوند اظهار داشت: مسئله تصادفات در دنیا یک مسئله جدی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی پیگیری می‌شود. معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: از مجموع ۳۳ پروژه حوزه ایمنی راه‌ها ۱۱ پروژه از سوی کمیسیون ایمنی راه‌های ایران انتخاب و یکی از آن‌ها به سازمان ملل متحد (سازمان بهداشت جهانی) ارسال شد و بودجه ۲۰۵ هزار دلاری به آن اختصاص یافت. هادیان‌فر؛ افزود: این پروژه در پنج عنوان مطرح شد که به ترتیب «بهره‌گیری کارا از داده‌های بهبود یافته ایمنی (کمربندی شیراز-کازرون)»، «نظارت و ارزیابی بهتر بر مداخلات ایمنی در جاده‌ها»، «تخصیص بودجه برای مداخلات ایمنی در جاده ها»، «اقدامات پژوهشی در ایمنی راه‌ها»، «اثر کووید۱۹ بر ایمنی جاده ها» معرفی شدند. وی بیان کرد: اتصال کمیسیون ایمنی راه ایران به سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی این کمک را به ما می‌کند تا بتوانیم مسیر مناسب‌تری در زمینه کاهش حوادث و تلفات رانندگی را دنبال کنیم که عنوان پروژه مطالعاتی وزارت راه‌وشهرسازی در این زمینه «ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه‌های ایران» با محوریت استان فارس نام‌گذاری شده است. در ادامه، اشتیاق‌احمد؛ کارشناس بخش حمل‌ونقل و توسعه پایدار کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) که در پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه‌های ایران با وزارت راه‌وشهرسازی همکاری دارد، اظهار کرد: اسکاپ یک کمیسیون اجتماعی-اقتصادی واقع در بانکوک تایلند با ۷۲ عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران است. ما درباره پروژه ارتقا جایگاه کمیسیون ایمنی راه‌های ایران که از سوی صندوق ایمنی سازمان ملل متحد تأمین مالی شده است در این جلسه صحبت می‌کنیم. اشتیاق‌احمد؛ افزود: سالانه ۱٫۳ میلیون نفر در جهان و حدود ۷۷۰ هزار نفر در منطقه آسیا و اقیانوسیه جان خود را بر اثر سوانح رانندگی از دست می‌دهند. کارشناس بخش حمل‌ونقل و توسعه پایدار اسکاپ، گفت: برنامه جهانی برای کاهش حوادث رانندگی تهیه شده است و دو سال پیش مقرر شد که برنامه عملیاتی منطقه‌ای تهیه شود تا بتوان در مجموع حوادث رانندگی را ۵۰ درصد کاهش داد. اشتیاق‌احمد؛ با اشاره به اهمیت کمیسیون ایمنی راه‌های ایران گفت که این کمیسیون از جایگاه خوبی برخوردار است و همکاری در پروژه ارتقای جایگاه این کمیسیون باعث افتخار است. وی در ادامه به مذاکره بر سر تکمیل شبکه تحقیق و توسعه و تلاش برای دستیابی به نتایج مثبت در این خصوص اشاره کرد و گفت: پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه‌های ایران اجزای دیگری هم دارد و امیدواریم در اوایل سال آینده که این پروژه به سرانجام رسید اثرات پایداری داشته باشد نه اینکه فقط به پایان برسد.