کاهش تعرفه واردات از ترکیه به رکود دامن می‌زند

معاون سابق وزیر صنعت کاهش تعرفه واردات از ترکیه به رکود دامن می‌زند محمدصادق‌مفتح گفت: در نهایت بنده نیز مانند بسیاری از متخصصان و تولیدکنندگان کشور معتقدم ممکن است قراردادن این کالا‌ها در لیست کاهش تعرفه ترجیحی لطمات زیادی به اقتصاد کشور بزند و باعث رکود بیش‌تر شود. معاون سابق وزیر صنعت در گفت‌وگو با […]

معاون سابق وزیر صنعت

کاهش تعرفه واردات از ترکیه به رکود دامن می‌زند

محمدصادق‌مفتح گفت: در نهایت بنده نیز مانند بسیاری از متخصصان و تولیدکنندگان کشور معتقدم ممکن است قراردادن این کالا‌ها در لیست کاهش تعرفه ترجیحی لطمات زیادی به اقتصاد کشور بزند و باعث رکود بیش‌تر شود.

معاون سابق وزیر صنعت در گفت‌وگو با ‌نسیم‌آنلاین در رابطه با موضوع کاهش تعرفه واردات برخی کالا‌ها از ترکیه بیان‌کرد: این بحث‌‌ها چندین سال است که مطرح است اما در آن زمان نیز نظرات بسیاری از کارشناسان این حوزه این بود که این توافقنامه تجارت ترجیحی به نفع ما نیست زیرا آن گروه از کالاهایی که از طرف ترکیه در این لیست قرار می‌گیرد کالاهایی است که ما در داخل کشور تولیداتش را داریم و لذا نیازی به واردات آنها از دیگر کشور‌ها نیست.

وی افزود: وقتی تعرفه این‌گونه کالا‌ها کاهش می‌یابد در حقیقت ما برای تولیدکننده‌های خود رقیب تراشی می‌کنیم، اما از آن طرف کالاهایی که از طرف ترکیه تعرفه‌اش کاهش می‌یابد یعنی با تعرفه کم‌تر ما می‌توانیم آن را به ترکیه صادر کنیم کالاهایی است که در آن مزیت نسبی نداریم و صادرات این کالا‌ها در سال‌های گذشته و به ترکیه چشمگیر و چندان قابل توجه نبوده است که بتواند برای ما به صرفه باشد.

وی تأکید‌کرد: کل تفاهمنامه از ابتدا هم مخالفانی داشت و بسیاری از کارشناسان در همان زمان هم مخالفت خود را بیان کردند و در دولت قبل هم از نظر کارشناسی بحث‌های زیادی در این رابطه صورت گرفت و وزارت صنعت نیز آن را به ضرر کشور می‌دانست و نهایتاً نیز در دولت یازدهم امضا شد.

مفتح خاطرنشان ‌کرد: البته لیست کالاهایی که آن زمان پیشنهاد ایران بود غیر از این کالاهایی است که آقایان بعداً تصویب کردند، آن زمان کالاهایی پیشنهاد شد که ما در آن مزیت نسبی برای صادرات داشته و اتفاقاً ظرفیت صادرات آنها هم وجود داشت اما ترکیه‌ای‌ها آن را نپذیرفتند تا این که موکول شد به این دولت و در دولت یازدهم تفاهمنامه انجام شد.

 

معاون وزیر سابق در پایان گفت: در نهایت بنده نیز مانند بسیاری از متخصصان و تولیدکنندگان کشور معتقدم ممکن است قراردادن این کالا‌ها در لیست کاهش تعرفه ترجیحی لطمات زیادی به اقتصاد کشور بزند و باعث رکود بیش‌تر شود.