نوسانات ارزی در چه صورتی قیمت خودرو را تغییر نخواهد داد؟
بازار خودرو از ابتدای این هفته و همزمان با رسیدن به روزهای آخر فصل تابستان همچنان شاهد نوسانات قیمتی است؛ بهطوری که برخی از خودروهای داخلی و مونتاژی افزایش و برخی دیگر کاهش قیمت را تجربه کردند. به گزارش پرشینخودرو، بازگشت نوسان به بازار خودرو در حالی است که هفته گذشته شاهد تعطیلات پیدرپی بودیم […]
بازار خودرو از ابتدای این هفته و همزمان با رسیدن به روزهای آخر فصل تابستان همچنان شاهد نوسانات قیمتی است؛ بهطوری که برخی از خودروهای داخلی و مونتاژی افزایش و برخی دیگر کاهش قیمت را تجربه کردند. به گزارش پرشینخودرو، بازگشت نوسان به بازار خودرو در حالی است که هفته گذشته شاهد تعطیلات پیدرپی بودیم و قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی هفته آرامی را پشت سر گذاشت اما با شروع هفته جدید جهتگیری بازار تغییر کرد و مجدد شاهد بازگشت برخی افتوخیزهای قیمتی و کُندی نبض بازار خودرو هستیم. بازار خودرو کشور طی بیش از یکماهونیم گذشته و پس از مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات ریاستجمهوری، روند نسبتاً با ثباتی بهخود گرفت؛ البته در مقاطعی بهدلایلی برخی نوسانات نسبی قیمتی در این بازار رخ داد. نوسان قیمت در بازار امروز در حالی شکل گرفت که دلار روند آرامی داشت و سایر بازارهای موازی هم تغییر قابلتوجهی نداشتند، با این حال خودرو روند مخالف در پیش گرفت. هر چند امروز نتایج قرعهکشی طرح فروش اخیر ایران خودرو منتشر شد و انتظار میرفت بازار را آرام نگه دارد اما ظاهراً خودروهای داخلی و مونتاژی توجهی به این خبر هم نداشتند و باز هم برخی نوسانات قیمتی را تجربه کردند. بازار خودرو در بیش از یک ماه گذشته شاهد اوج اثرگذاری مجموع اتفاقات رخ داده از انتخابات ریاستجمهوری تا ابلاغ قانون واردات خودروهای کارکرده بود اما بازار خودرو به فاصله کوتاهی از این دوره، بار دیگر وارد فاز افزایشی شد و بهای انواع خودرو در نیمه مرداد به اوج رسید. پس از آن و در نیمه دوم مرداد، بازار خودرو وارد فاز کاهشی شد و سرعت افت قیمت بعد از اعلام خبر فروش جدید خودرو بالا رفت. در واقع اعلام خبر طرح فروش بزرگ خودرو سبب کاهش تقاضا در بازار آزاد شد؛ ضمن اینکه اعمال شرط وکالتی کردن حساب با مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان نیز به نوعی مانع ورود این سیل نقدینگی به بازار خودرو شد. در این میان کارشناسان بازار خودرو حجم بالای نقدینگی و سیاستهای غلط قیمتگذاری و عرضه خودرو را عامل وضع موجود بازار خودرو میدانند از نگاه برخی تحلیلگران وضعیت امروز بازار خودرو ناشی از تحریم و تصمیمهای غیر اقتصادی داخلی است. تصمیمهایی که در بحرانیترین شرایط، با تثبیت قیمتها، نقش خودرو در اقتصاد کشور را تغییر داد و باعث هجوم تقاضاهای غیرمصرفی میشود. سعید موتمنی؛ فعال بازار خودرو معتقد است که خودرو در ایران همچنان کالایی سرمایهای است، شاهد درستی این گفته هم استقبالی است که از پیشفروش اخیر ایرانخودرو صورت گرفت و سیل عظیم افرادی که سرمایه خود را بلوکه کردند تا شانس خود را در این قرعهکشی بیازمایند. وی در عین حال به رکود معاملات در بازار خودرو پرداخت و تأکید کرد: واقعیت این است که در چنین بازاری خریدار هنوز هم بلاتکلیف است زیرا وضعیت اقتصادی کشور شفاف نیست و این امر سبب شده بازار خودرو نیز مانند بسیاری از بازارها رکود مطلق را تجربه کند. رئیس پیشین اتحادیه دارندگان نمایشگاهداران خودرو تهران همچنین به نقش واردات خودرو در افت قیمتها در بازار خودروهای داخلی و برخی تحرکات در این بخش اشاره کرد و گفت: در سالجاری و با افزایش عرضه وارداتیها در بازار، شاهد تاثیر آنها بر بازار خودروهای خارجی هستیم. با این حال بازار برای رسیدن به تعادل نیاز به عرضه بیشتر چه از محل واردات و چه از محل تولید دارد و همچنان شکاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه چشمگیر است، این شکاف باید به ۵ تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. موتمنی؛ در ادامه درخصوص پیشبینی بازار خودرو در نیمه دوم سال، تأکید کرد: در صورتی که سیاستهای فعلی اصلاح و خودرو از گروه کالای سرمایهای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود شاهد ریزش قیمت در بازار خواهیم بود ضمن این که شمار متقاضیان پیشخرید خودرو از میلیونها نفر به صدها نفر کاهش پیدا میکند. به گفته وی، در صورتی که قیمت خودرو در کارخانه و بازار فاصله کمی داشته باشد دیگر نوسانات ارزی هم قیمت خودرو را تغییر نخواهد داد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0