آیین‌نامه هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور به کجا رسید؟!

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، آیین‌نامه و طرح جامع هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی را تدوین می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی یکی از مهم‌‌‌ترین اهداف برنامه هفتم توسعه کشور به ویژه در ماده ۱۰۷ آن است. با توجه به پیچیدگی‌های موجود در این حوزه و ضرورت […]

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، آیین‌نامه و طرح جامع هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی را تدوین می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی یکی از مهم‌‌‌ترین اهداف برنامه هفتم توسعه کشور به ویژه در ماده ۱۰۷ آن است. با توجه به پیچیدگی‌های موجود در این حوزه و ضرورت داشتن یک رویکرد جامع و علمی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه‌ای پژوهشی در این زمینه تعریف کرده است. احسان آریانیان؛ رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: موضوع هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های فناوری هوش‌مصنوعی یکی از راهبرد‌های اساسی کشور در طی برنامه هفتم توسعه کشور است. در این راستا و براساس بند «الف» و «پ» ماده ۱۰۷ این قانون، دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا همزمان با اتصال مراکز داده اصلی و پشتیبان خود به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند، برنامه عملیاتی استقرار و پیاده‌سازی چرخه هوشمند‌سازی، اصلاح فرآیند‌‌‌ها و استقرار نظام حکمرانی داده مبنا را ظرف یکسال از لازم‌الاجرا شدن قانون تهیه کرده و به مرحله اجرا درآورند. او در ادامه گفت: براساس بند الحاقیه ماده مذکور، به منظور ارتقای بهره و افزایش سهم اقتصاد رقومی (دیجیتال)، کلیه وزارتخانه‌ها، با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مکلفند تا پایان سال اول اجرای برنامه، نسبت به تهیه برنامه تحول رقومی (دیجیتال) بخش خود و طرح(پروژه)‌های پیشران به همراه سازوکار‌های تأمین مالی آن منطبق با پیشنهاد‌‌‌ها و توانمندی‌های اجرائی بخش غیردولتی اقدام کرده و آن‌‌‌ها را به تصویب هیئت وزیران برسانند. آریانیان؛ در ادامه با اشاره به جایگاه آیین‌نامه و طرح جامع هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور، گفت: هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی، علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، به بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به مردم، شفافیت در امور اداری و کاهش فساد اداری کمک شایانی خواهد کرد. همچنین، هوشمندسازی می‌تواند به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور نیز کمک کند. فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه داد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان یکی از مراکز علمی و پژوهشی پیشرو در این حوزه، اقدام به انجام پژوهشی جامع و علمی درخصوص هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کرده است تا ضمن تبیین مفهوم هوشمندسازی در یک چارچوب علمی و متناسب با نیاز کشور، ابعاد مختلف هوشمندسازی در قالب آیین‌نامه و یک طرح در طول برنامه هفتم توسعه کشور تهیه و عملیاتی شود. هدف از این پژوهش، تبیین مفهوم هوشمندسازی متناسب با شرایط و نیاز‌های کشور، ارائه طرح هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی و تدوین چارچوب آیین‌نامه‌ای جامع برای تحقق آن است. وی در ارتباطات با جزئیات این پروژه گفت: این آیین‌نامه، چارچوب کلی هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی را مشخص خواهد کرد و به‌عنوان یک سند راهبردی برای دستگاه‌های مختلف قابل استفاده خواهد بود. همچنین طرح مستخرج از این پروژه، مسیر حرکت دستگاه‌های اجرایی به سمت هوشمندسازی را مشخص می‌کند و شامل برنامه‌های اجرایی کوتاه‌مدت و بلندمدت است. آریانیان؛ در ادامه گفت: در این پروژه به بررسی ابعاد مختلف هوشمندسازی از جمله فناوری‌های مورد نیاز، چالش‌‌‌ها و فرصت‌‌‌ها پرداخته خواهد شد و با اجرای طرح مستخرج از این پروژه، انتظار داریم شاهد تحولات شگرفی در حوزه هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور باشیم و گامی بلند در جهت تحقق دولت هوشمند برداشته شود. رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پایان تأکید کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با انجام این پژوهش، نشان خواهد داد که در راستای تحقق اهداف توسعه کشور و ارتقاء سطح خدمت‌رسانی به مردم، نقش فعالی ایفا می‌کند.