گروه خودرو- با توجه به حمایتهای بیحدوحصر دولتها از صنعت خودروسازی کشور اما کماکان با گذشت هرچه بیشتر زمان، این صنعت با مشکلات عدیدهای دستوپنجه نرم میکند و دو خودروساز بزرگ کشور غرق در باتلاق بدهی و زیان انباشتهاند که همین امر میتواند این صنعت را به مرز ورشکستگی کامل بکشاند. به گزارش مناقصهمزایده، رضا […]
گروه خودرو- با توجه به حمایتهای بیحدوحصر دولتها از صنعت خودروسازی کشور اما کماکان با گذشت هرچه بیشتر زمان، این صنعت با مشکلات عدیدهای دستوپنجه نرم میکند و دو خودروساز بزرگ کشور غرق در باتلاق بدهی و زیان انباشتهاند که همین امر میتواند این صنعت را به مرز ورشکستگی کامل بکشاند. به گزارش مناقصهمزایده، رضا علیزاده؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در این باره با اشاره به وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: بازار خودرو در کشور شرایط پیچیدهای دارد بهطوری که در ۴۵ سال گذشته با حمایتهایی که از تولید خودروی داخلی انجام گرفته فقط جیب مردم خالی شده و خودروسازان با قیمت دلخواه خود، خودروها را فروختهاند. وی افزود: حمایتهای بیشماری از صنعت خودروسازی کشور انجام گرفته، در حالی که این حمایتها به معنای از بین بردن صنعت است زیرا وقتی یک صنعت در معرض رقابت قرار نمیگیرد، از بین میرود. وی تأکید کرد: نتیجه حمایتها؛ تولید خودروهایی با کیفیت بسیار پایین، ریخت و پاشهای زیاد و فساد و رانت در شرکتهای خودروسازی شده است. مثلاً خودرویی که در کشور امارات ۱۲ میلیارد ریال است در کشور ما به قیمت ۱۵۰ میلیارد ریال به فروش میرسد. علیزاده؛ گفت: بهرغم یکسری دستان پشتپرده و سوءمدیریتهای قبلی در این صنعت، خودروسازان با زیان انباشته بالایی مواجه هستند. بنابراین هم مردم و هم خودروسازان از وضعیت موجود ناراضی هستند که نشان میدهد حمایتها از ریشه اشتباه است. وی ادامه داد: دولت قبلی یکسال آییننامه واردات خودرو را نگه داشت و در زمان تغییر دولت، آن را با آییننامهای که صرف برای اشخاص خاص است، اجرایی کرد. وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع مجلس به صورت سنجیده و حساب شده به این موضوع ورود میکند، اظهار کرد: اکنون افزایش قیمت بنزین همه معادلات اقتصادی کشور را از بین میبرد. بنابراین به جای آن باید ابتدا خودروهای کممصرف بین مردم توزیع شود و حملونقل عمومی توسعه یابد. نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس با هر اقدامی که بار و فشار اضافی بر دوش مردم بیاورد، مخالف است و معتقد هستیم که برای کارهای اصلاحی باید ابتدا زیرساختهای مربوطه اجرایی شود. همچنین بهروز محبینجمآبادی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای نیز، با اشاره به عدم پاسخگویی خودروسازان به نیاز مشتریان در حوزه کیفیت، عنوان کرد: مجلس موظف است با تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی، تکلیف مردم با دو خودروساز بزرگ را یکبار برای همیشه روشن کند. نجمآبادی؛ دولتی بودن را مشکل اساسی صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: متأسفانه وجود نیروی کار مازاد و هلدینگهای تودرتو بهرهوری در شرکتهای خودروساز بزرگ را کاهش داده و خودروسازان نیز هر بار به بهانههای مختلف قیمتها را افزایش داده و فشار مضاعفی را به مردم وارد میکنند. وی تصریح کرد: واگذاری صنعت خودرو به بخشخصوصی و حمایت دولت از حضور شرکتهای دانشبنیان در خودروسازی یک ضرورت است. محبینجمآبادی؛ با اشاره به عدم پاسخگویی خودروسازان به نیاز مشتریان در حوزه کیفیت، تصریح کرد: مجلس موظف است با تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی، تکلیف مردم با دو خودروساز بزرگ را یکبار برای همیشه روشن کند. وی افزود: علاوه بر این با رونق صنعت قطعهسازی و سرمایهگذاری خارجی توسط شرکتهای معتبر خارجی از جمله خودروسازان بزرگ چینی میتوان مسائل صنعت خودرو را به حداقل رساند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای، تأکید کرد: همچنین ریلگذاری که برای پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط دولت سیزدهم انجام شده فرصت مناسبی برای صادرات خودرو، واردات قطعات و سرمایهگذاری در صنعت خودروسازی است. همچنین فرهاد شهرکی؛ دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز، درخصوص مصرف سوخت خودروهای تولید داخل با اشاره به راهکارهای عبور از ناترازی بنزین در کشور، گفت: در حالی روزانه حدود ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف میرسد که پالایشگاههای موجود قادر به تولید این میزان بنزین نیستند، بنابراین ناترازی قابلملاحظهای به وجود آمده است و از آنجا که واردات بنزین ثروت بسیاری از کشور خارج میکند و ساخت پالایشگاه با هدف تولید بیشتر نیز سرمایه بسیاری را میطلبد، باید فکری دیگر برای عبور از این معضل کرد، چراکه میتوان از نفت خام هزاران محصول سودآور و با ارزش تولید کرد. عضو کمیسیون انرژی مجلس، ادامه داد: با این اوصاف باید ابتدا علت مصرف بالای بنزین در کشور را پیدا کرد که براساس نتایج تحقیقات انجام شده؛ متوسط مصرف سوخت خودروها در ایران در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر است در حالی که این عدد در دیگر کشورها حدود هفت لیتر است، بنابراین بنزین مصرفی در ایران ۳۰ درصد از متوسط جهانی بیشتر است. لذا تلاش ما باید در راستای تولید وسایل نقلیهای باشد که کمترین سوخت را مصرف کنند. وی افزود: همچنین باید سرمایه موجود را به جای هزینه در حوزه ساخت پالایشگاه با هدف سوزاندن نفت خام بیشتر، در حوزه واردات خودرو و موتورهای استاندارد برای خودروها هزینه کرد. این در حالی است که ما از جیب مردم از خودروسازها حمایت کردیم اما با این وجود، گزارشهای ارائه شده همچنان خبر از زیانده بودن این صنعت میدهد، در واقع مدیران صنعت خودرو نمیخواهند روی پای خودشان بایستند، بنابراین بهتر است به علم اقتصاد و تجارت احترام بگذاریم و بیش از این بیتالمال و درآمد کشور را برای صنعتی غیرسودده هزینه نکنیم. شهرکی؛ با بیان اینکه باید حاکمیت فکر جدی برای وضعیت خودروسازی کند و دست از حمایتهایی -که برای مردم جز ضرر آورده دیگری ندارد-بردارند، توضیح داد: بهتر است به جای تلاش برای ساخت پالایشگاه یا پتروپالایشگاه با هدف تولید بنزین بیشتر -که به معنای هدر دادن انرژی کشور است- روی استاندارد کردن موتور خودروها، واردات این محصول و واردات خودروهای برقی تمرکز و سرمایهگذاری کنیم.
گروه خودرو- مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، گفت: هماکنون ۱۹ هزار دستگاه خودرو در گمرکات موجود است و ۴۳ هزار دستگاه خودرو نیز در مناطق و در حال حمل داریم. به گزارش مناقصهمزایده، مهرداد خسروی؛ مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، اظهار کرد: بعد از ابلاغیه مصوبه واردات خودرو که به وزارت صمت صورت […]
دیدگاه بسته شده است.