مینا زمانیان- تغییر از بانکداری سنتی به دیجیتال، تغییر به سمت افزایش شفافیت و تغییر در نقش بانکها خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، حسین عبدهتبریزی؛ اقتصاددان، در میزگرد گستره عملیات و خدمات بانکی در سیوچهارمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه ما یک جامعه بدون پول شدهایم، گفت: باید پرسید در مقایسه با واسطهگری […]
مینا زمانیان- تغییر از بانکداری سنتی به دیجیتال، تغییر به سمت افزایش شفافیت و تغییر در نقش بانکها خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، حسین عبدهتبریزی؛ اقتصاددان، در میزگرد گستره عملیات و خدمات بانکی در سیوچهارمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه ما یک جامعه بدون پول شدهایم، گفت: باید پرسید در مقایسه با واسطهگری نظام سنتی بانکی، چگونه میتوانیم بدون نیاز به اعتماد به نهاد مرکزی با هم کار کنیم و به سوی فناوری نوین حرکت کنیم. وی ادامه داد: امور مالی غیرمتمرکز تأثیر عمیقی بر بانکداری سنتی میگذارد، سؤال اینجاست که آیا امور مالی غیرمتمرکز چالشی برای بانکهای سنتی است یا خیر؟ ویژگی آن، این است که سیستم و نظام قیمت را باز میکند. عبدهتبریزی؛ افزود: ما حتماً نقش واسطهگری را در بازارهای مختلف داشتیم و در بازار پولی هم خواهیم داشت. «راسل» باور داشت که تکنولوژی میتواند تأثیر زیادی بر جوامع بگذارد. به نظر میرسد تغییر از بانکداری سنتی به دیجیتال تغییر به سمت افزایش شفافیت و تغییر در نقش بانکها خواهد شد. این اقتصاددان در پایان، تصریح کرد: تغییرات در ایران به سرعت پیش میرود و بر نحوه نگهداری پول ما تغییراتی ایجاد خواهد کرد و نظام بانکی مجبور است به سمت آن حرکت کند. به نظر من تکنولوژی اجازه حضور مقررات محدودکننده را نمیدهد و حسابهای بانکی مبتنی بر هوشمصنوعی طبعاً نظام بانکی ما را تحتتأثیر قرار میدهند.
در حوزه بانکداری دیجیتال عملکرد خوبی داریم
ابوالفضل نجارزاده؛ مدیرعامل بانک ملی نیز، گفت: باید به تغییر در مدل کسبوکار با اتفاقات روز توجه داشته باشیم و کشورمان در حوزه فناوری و بانکداری دیجیتال عملکرد خوبی دارد. مدیرعامل بانک ملی در میزگرد گستره عملیات و خدمات بانکی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، گفت: ارائه خدمات بانکی با سرعت بالایی اتفاق میافتد و از این طرف نیز خواسته مشتریان متنوعتر میشود. کاربرد فناوریهای مالی منجر به تغییر در انتظارات مشتریان شده است. وی افزود: سالهای گذشته کرونا منجر به تغییر روابط نظام بانکی با مشتریان شد، البته کرونا جدا از همه مشکلات باعث تحول در ارائه خدمات مالی شده است. در کشورمان مردم از اپلیکیشنها استفاده میکنند؛ اما هماکنون این خدمات به روز شده و کل اکوسیستم مالی نیز با نیازهای جدید تطبیق پیدا میکند. نجارزاده؛ عنوان کرد: کیفیت و تنوع خدمات مهم است و به نوعی ما شاهد پایان بانکداری سنتی هستیم و امروز بهروز بودن و ارائه خدمات غیر حضوری بانکها معیار ارزیابی است. وی افزود: رقبای ما صرفاً بانکی نیستند؛ بنابراین صنعت بانکداری باید با این اتفاقات به روز همراه باشد، همچنین باید به تغییر در مدل کسبوکار با اتفاقات روز توجه ویژهای داشته باشیم. کشورمان در حوزه فناوری و بانکداری دیجیتال با تمامی محدودیتها عملکرد خوبی دارد. مدیر عامل بانک ملی، گفت: شرایط رقابتی در نظام بانکی به این صورت است که برنامه را سه ماه الی شش ماه تنظیم کنیم؛ چون با استفاده از هوشمصنوعی شاهد تغییر در صنعت بانکداری هستیم و خیلی از ساختارها با این هوشمصنوعی تغییر میکند. نجارزاده؛ در پایان تأکید کرد: یکی از مسائلی که بانکها را دچار چالش میکند عدم توجه به تغییرات است، در سال گذشته یک محصولی به بانک ملی ارائه شد که پایه آن مبتنی بر خدمات غیرحضوری بود؛ اما افراد میتوانستند برای استفاده به شعبه نیز مراجعه کنند که طبق آمار ۸۰ درصد از افراد تمایل به استفاده از روش غیرحضوری داشتهاند.
دیدگاه بسته شده است.