تصمیمگیری درباره رفع فیلترینگ بهطور کلی در دست شورایعالی فضای مجازی است اما هیچ محدودیتی برای ورود مجلس به مسئله فیلترینگ وجود ندارد و طبق قانون، مجلس شورای اسلامی صلاحیت دارد به مسئله فیلترینگ ورود کند. باتوجه به اینکه مجلس دوازدهم هم زمان با دولت چهاردهم آغاز شده است، به نظر نمیآید به زودی موضوع […]
تصمیمگیری درباره رفع فیلترینگ بهطور کلی در دست شورایعالی فضای مجازی است اما هیچ محدودیتی برای ورود مجلس به مسئله فیلترینگ وجود ندارد و طبق قانون، مجلس شورای اسلامی صلاحیت دارد به مسئله فیلترینگ ورود کند. باتوجه به اینکه مجلس دوازدهم هم زمان با دولت چهاردهم آغاز شده است، به نظر نمیآید به زودی موضوع فیلترینگ مجددا در مجلس تنش آفرین باشد مخصوصاً که به گفته نماینده محمودآباد، نمایندگان مجلس اعتقادی به برقراری فیلترینگ ندارند. براساس قانون اساسی، مجلس صلاحیت ورود به تمام حوزهها را دارد اما نمایندگان مجلس معتقدند با وجود شورایعالی فضای مجازی به نظر میآید که بهطور کلی شورا تصمیمگیرنده اصلی برای رفع یا اعمال فیلترینگ است. روزنامه اعتماد چندی پیش در گزارشی خبر از تلاشهای پزشکیان برای اخذ مجوزهای لازم از نهادهای بالادستی برای از دستور کار خارج کردن طرح صیانت و ارائه لایحه رفع فیلترینگ داده بود با این وجود نمایندگان مجلس میگویند در شرایط فعلی مجلس و نمایندگان مجلس نیز رویکردشان فیلترینگ نیست. عباسپور؛ عضو کمیسیون صنایع، در گفتگو با پیوست، با تأکید بر این موضوع که مجلس طبق قانون اساسی صلاحیت دارد در همه امور مملکت دخالت کند درباره ورود مجلس به مسئله فیلترینگ، گفت: بحث فیلترینگ مربوط به شورایعالی فضای مجازی است که این شورا و نهایتا شورایعالی امنیت ملی میتواند به صورت کامل وارد موضوع شوند و تصمیم نهایی را بگیرد و این تصمیمگیری هم باید نسبت به الزامات اتخاذ شود. عباسپور؛ درباره اینکه «آیا کمیسیون فرهنگی صلاحیت دخالت در حوزه فیلترینگ را دارد؟» به فضای مجازی و آسیبهای فرهنگی شبکههای اجتماعی اشاره کرد و گفت: بخش فرهنگی فضای مجازی مربوط به کمیسیون فرهنگی است و این کمیسیون میتواند نظرات خود را بیان کند. اما عمده کار مربوط به شورایعالی فضای مجازی است که ریاست آن برعهده رئیسجمهور است. او درباره ورود مجلس به مسئله فیلترینگ در گذشته، با بیان اینکه مجلس نتوانسته به مسئله فیلترینگ وارد شود افزود: مجلس تنها در حوزه قانونگذاری میتواند ورود کند و بخشی از آن تعیین چارچوب و قانون در مورد شبکههای اجتماعی است که این مسئولیت به شورایعالی فضای مجازی واگذار شده است. یکی دیگر از دلایلی که موجب شده تا مجلس وارد موضوع فیلترینگ شود شکایت برخی کاربران است. البته یکی دیگر از دلایل لزوم ورود مجلس به حوزه فیلترینگ مربوط به ورود قوهقضاییه به حوزه فیلترینگ است برای این منظور باید مجلس قانونی برای آن تدوین کند. عباسپور؛ در نهایت درباره ورود بحث فیلترینگ به مجلس باتوجه به حواشی آن گفت: نهایتا میتوان گفت که مجلس به شکل تأثیرگذاری به دلیل شرایط و موقعیت نامناسب به حوزه فیلترینگ نپرداخته است و پیشبینی میکنم ورود هم نخواهد کرد چرا که این دغدغه در حیطه کاری شورایعالی فضای مجازی است.
سوم مردادِ نافرجام برای کوبیدن میخ فیلترینگ در مجلس
دو فوریتی شدن دوباره طرح صیانت در مجلس در سوم مرداد، موج جدیدی از احتمال تصویب نهایی این مصوبه توسط نمایندگان را به جریان انداخت. طبق گفته محمد قسیم عثمانی؛ رئیس مجلس این طرح دوفوریتی را وتو کرد و موجب شد تنش تازهای میان نمایندگان ایجاد شود. منصور علیمردانی؛ نماینده زنجان و ابهر، درباره به نتیجه نرسیدن طرح دو فوریتی صیانت در سوم مرداد با «انتخاب» گفتگو کرد و گفت: «فیلترینگ که با نظر مجلس نبوده است که حالا مجلس بخواهد آن را بردارد؛ رئیس و اختیاردار مسئله فیلترینگ و اینترنت رئیسجمهور است و ایشان وقتی مستقر شدند میتوانند رأسا نسبت به فیلترینگ تصمیمگیری کنند و نیازی به مصوبه ندارد. یک نفر با سلیقه خود فیلتر کرده است حالا هم دولت میتواند به آن ورود کند.» چند روز بعد از تنش به وجود آمده در سوم مرداد، سید جواد نیکبین که در دوره یازدهم مجلس هم حضور داشت و عضو کمیسیون فرهنگی بود، در گفتگو با تابناک، درباره فیلترینگ گفت: «هرچند هنوز کسی مطمئن نیست که رئیسجمهور توان برداشتن فیلترینگ را داشته باشد، چون اساساً تصمیمگیری درباره فیلترینگ ابهامات فراوانی دارد و نهاد فیلترکننده دقیقاً مشخص نیست، اما یکی از نمایندگان مجلس میگوید اختیار فیلتر کردن و برداشتن آن با رئیسجمهور است. فعلا هیچ قانونی در مجلس برای فیلترینگ و رفع آن گذاشته نشده و همه اختیارات دست شورایعالی فضای مجازی و شورایعالی امنیت ملی است که رئیس هر دو رئیسجمهور است. بنابراین اختیارات لازم برای رفع فیلترینگ و یا ادامه آن برای او وجود دارد و دولت آقای پزشکیان باید برای این موضوع تصمیم بگیرد.» دو ماه پیش از از وقوع تنشهای سوم مرداد در صحن علنی مجلس، احمد راستینه؛ سخنگوی کمیسیون فرهنگی، در اولین جلسه فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم درباره فیلترینگ، گفت: «طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی موسوم به طرح صیانت هم در این مجلس پیگیری شد؛ در کشور ما رهاشدگی عرصه فضای مجازی مشکلاتی را در پی داشته است و باید این فضا ساماندهی شود. طرح صیانت منتظر ۱۰ دقیقه وقت مجلس است که هیئت رئیسه باید در دستور بیاورد و قائله تمام شود، ولی این اتفاق نمیافتد.» هرچند راستینه؛ بعد از این اظهارنظر در گفتگو با پیوست درباره فیلترینگ، گفت: «اظهارنظری در این مورد ندارم. درباره فیلترینگ باید با اعضای کمیسیون جلسه بگذاریم.»
کمیسیون فرهنگی توانایی مواجهه با فیلترینگ را ندارد
عبدالوحید فیاضی؛ نماینده نور و محمودآباد، درباره اینکه کمیسیون فرهنگی تا چه اندازه میتواند در موضوع فیلترینگ دخالت کند، گفت: کمیسیون فرهنگی در گذشته نمایندگان فرهنگی و علمی و روحانیون مطرح را به خود دیده افراد شاخصی در این کمیسیون حضور داشتند. کمیسیون فرهنگی همیشه یکی از بهترین کمیسیونهای تأثیرگذار مجلس بود اما در حالحاضر تبدیل به یک کمیسیون لاغر شده است که نمیتوان از او انتظار معجزه داشت. کمیسیون فرهنگی باید قدرت بیشتری برای ورود به حوزه فیلترینگ داشته باشد. زمانی که نمایندگان از کمیسیون فرهنگی استقبال کمی میکنند، نباید انتظار اقدامات مؤثری توسط این کمیسیون داشت. کمیسیون فرهنگی نقش مهمی دارد اما به جهت اینکه از همیشه دوره مجلس ضعیف نگهداشته شده، نمیتوان خیلی روی تأثیرگذاری در این حوزه حساب کرد. او درباره موضع نمایندگان نسبت به فیلترینگ، گفت: نمایندگان مجلس در حالحاضر به فیلترینگ اعتقادی ندارند. فیلترینگ معنی ندارد و مشخص نیست چرا فیلتر است و پول فیلترینگ کجا میرود. نمایندگان توقع دارند که سیاستگذاران برنامههای پیشرفتهتری طراحی کنند. فیاضی؛ درباره اینکه آیا مجلس صلاحیت و توانایی کافی برای ورود به فیلترینگ را دارد یا مسئولیتهای آن بهعهده شورایعالی فضای مجازی است، گفت: همه ارکان نظام که در بخش اجرا هستند وظیفه قانونی خود را حول قانون انجام میدهند و تکالیف دارند و قانونگذار آن تکالیف را تعیین میکند. مجلس صلاحیت نظارتی در تمام موارد را دارد و فضای مجازی هم مستثنی نیست. اینکه آیا اقدامات مجلس روی فیلترینگ تأثیرگذار خواهد بود یا خیر به کارآمدی مجلس برمیگردد و به عبارت بهتر بستگی دارد نمایندگان از اختیاراتی که قانون اساسی به مجلس داده استفاده بکند یا نکند. نماینده محمودآباد، در نهایت با فیلترینگ مخالفت کرد و گفت: مجلس دوازدهم چون با تشکیل دولت چهاردهم مواجه شده است فعلاً سابقهای درباره فیلترینگ ندارد. معتقدم فیلترینگ در زمان حساس خود، به دلیل اضطرار وضع شد اما ادامه پیدا کردن آن به نظر من کار ناروایی است و این عملکرد باید تغییر شود چرا که موجب آزار مردم شده است و نشاندهنده بلوغ فرهنگی ما نیست.
کاهش فروش و نرخ افول وضعیت کسبوکارهای اینترنتی پس از فیلترینگ امری است که پیامدهای گستردهای را متوجه بازار الکترونیکی کشور کرده است. مرکز پژوهشها اتاق بازرگانی ایران تخمین زده است حدود ۵۷ درصد کسبوکارهای اینترنتی با وجود فیلتر شبکههای اجتماعی خارجی همچنان از این شبکهها استفاده میکنند. بازار خدمات مالی، حضور سرمایهگذار خارجی، خسارت […]
برنامهها و اقدامات وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم منتشر شد. به گزارش مناقصهمزایده، سیدستار هاشمی؛ وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری ارتباطات دولت چهاردهم، برنامه خود را برای مدیریت این وزارتخانه منتشر کرد. بخشی از برنامه پیشنهادی هاشمی؛ به شرح زیر است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهعنوان متولی و سیاستگذار در […]
حرفهای خودی و بیخودی نمیدانم چرا ما مردم این مدلی هستیم، هرچند وقت یکبار به چیزی گیر میدهیم و همه یا بخش زیادی از مشکلات را گردن آن میاندازیم، یک روز تورم را دلیل نابهسامانی و مشکلات معیشتی و سختی و فشار و این قسم چیزها میدانیم و هر کمی و کسری در کسبوکار […]
مؤسسه ccs پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۲۷ بازار تلفنهای همراه دارای قابلیت پیامرسان ماهوارهای، نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشند و به بیش از ۴٫۸ میلیارد نفر در سراسر جهان خدمات ارائه کنند. انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۹۲ میلیون دستگاه موبایل با قابلیت پیامرسانی ماهوارهای، در اختیار […]
دیدگاه بسته شده است.