استعفا، خوب، بد، زشت!

استعفا، خوب، بد، زشت!     از آنجا که استعفا و استعفا دادن به خودی خود هیچ‌گونه معنا و مفهومی نداشته !! و صرفاً هر کسی می‌تواند با توجه به وضعیت و جایگاهی که در آن قرار دارد، از آن استفاده ابزاری نماید، بنابراین هر کسی می‌تواند آن را پیشنهاد دهد، از آن استقبال نماید، ناپسند […]

استعفا، خوب، بد، زشت!

    از آنجا که استعفا و استعفا دادن به خودی خود هیچ‌گونه معنا و مفهومی نداشته !! و صرفاً هر کسی می‌تواند با توجه به وضعیت و جایگاهی که در آن قرار دارد، از آن استفاده ابزاری نماید، بنابراین هر کسی می‌تواند آن را پیشنهاد دهد، از آن استقبال نماید، ناپسند و مذموم شمرد، توصیه و یا تکلیف کند و حتی نشانه با فرهنگ بودن و یا بی‌فرهنگی کسی بداند و به‌لحاظ ماهیت ویژه و ژلاتینی که این عنصر بی‌ثبات دارد، می‌تواند از حالتی به حالت دیگر و کلاً به هر حالتی درآید. می‌تواند برخی اوقات مایه شرمساری و ضعف، در مواقعی نماد قدرت و سرافرازی و یا حتی باعث رشد و ترقی و خیلی چیزهای دیگر بشود.

البته با تحقیق و بررسی که اینجانب انجام دادم به ضرب‌المثل‌ها و حکایات متعددی در ادبیات کشورمان در این زمینه برخورد نمودم که برای آگاهی برخی از افرادی که هنوز به‌کاربردهای فراوان و خاصیت‌ها و مزیت‌ها و معایب استعفا پی نبرده‌اند و یا نمی‌دانند چه موقع باید از آن استفاده شود و چه موقع حتی نباید به آن فکر شود، مواردی را بیان می‌نمایم.

ضرب‌المثل قدیمی:

–  استعفا خوب است ولی برای جناح مخالف .

–  از هرچه بگذریم سخن استعفا خوشتر است.

–  هر استعفا، استعفا نیست .

حکایت قدیمی:

 مدیری، پارسایی را پرسید که از عبادت‌ها کدام فاضل‌تر است، گفت تو را استعفا که دیگر خلق را نیازاری.

ضرب‌المثل معاصر:

–  از استعفا دادن پشیمان گشته‌ام، لطف بنموده ما را پست دهید.

–  استعفا هم استعفا‌های آسیای دور.

حکایت معاصر:

 عادلی را پرسیدند استعفا به چه کار ‌آید، او همچنان که شاهنامه فردوسی می‌خواند، برگه تذکری را نشان داد و گفت، این‌که دیگران بکارند و ما بخوریم !

حکایت مثل خیلی معاصر ! گفته‌اند، استعفا نداده از تحقیق و تفحص می‌ترسد و هرکه استعفا داد، از هیچ نترسد.

و یا نصیحتی دلنشین که، اول پست بالاتر را بگیر، بعد استعفایت را بده و یا استعفا دادن عیب نیست، قبول آن سراسر عیب است.

به هرحال با توجه به سابقه طولانی کشورمان در مقوله استعفا و نهادینه شدن این نماد احساس تکلیف و احساس مسؤولیت متولیان و مدیران که با نزدیک شدن به انتخابات، به احتمال زیاد، شاهد شدت گرفتن آن خواهیم بود ! درخواست می‌گردد، قبل از آن‌که مسؤولی قصد دارد استعفا دهد، ابتدا جوانب امر را کاملاً سنجیده و بی‌گدار به آب نزند، زیرا که از قدیم گفته‌اند استعفا داده شده، پس گرفته نمی‌شود.

 

هوشنگ خان