مسؤولیت نظام تعلیم و تربیت، پرورش نسل‌هاست

وزیر آموزش و پرورش مسؤولیت نظام تعلیم و تربیت، پرورش نسل‌هاست «زنگ گلبانگ انقلاب اسلامی» با حضور وزیر آموزش و پرورش نواخته شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، دانش آشتیانی با حضور در مجتمع امام خمینی(ره) -دبیرستان شاهد حضرت زینب(س)، شهرستان شهریار- زنگ گلبانگ انقلاب اسلامی را مصادف با سالگرد ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران […]

وزیر آموزش و پرورش

مسؤولیت نظام تعلیم و تربیت، پرورش نسل‌هاست

«زنگ گلبانگ انقلاب اسلامی» با حضور وزیر آموزش و پرورش نواخته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دانش آشتیانی با حضور در مجتمع امام خمینی(ره) -دبیرستان شاهد حضرت زینب(س)، شهرستان شهریار- زنگ گلبانگ انقلاب اسلامی را مصادف با سالگرد ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران به صدا در آورد.

وی در این مراسم اظهار کرد: مقام ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید و ۵۰۰۰ معلم و مربی شهید را که در پیروزی انقلاب اسلامی و غلبه بر دشمن در جنگ تحمیلی با ایثار و فداکاری نقش داشتند، ارج می‌نهیم. به مدد ایثار و فداکاری آنها بود که امروز می‌توانیم پس از ۳۸ سال کنار هم در امنیت کامل زندگی کنیم و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی را برافراشته نگه‌داریم.

آشتیانی با بیان که فرزندان امروز ایران، میراث‌دار زنان و مردان مؤمن هستند که سرود پیروزی انقلاب ایران را خواندند، گفت: فداکاری‌ و ایثار لازم است تا این ایام تذکری برای همه ما و به خصوص دانش‌آموزان باشد، زیرا اگر ما بخواهیم این انقلاب را زنده نگه‌داریم، نیازمند چنین فداکاری‌ها و ایثار‌‌ها هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که در نظام تعلیم و تربیت خود به ویژه در نظام و تعلیم و تربیت آموزش عمومی همواره بر این نکته تأکید داریم که دانش‌آموزان باید به مسأله تعهد و مسؤولیت‌های اجتماعی آشنا شوند، افزود: اگر در دهه فجر گرد‌هم می‌آییم، نشان‌دهنده این است که مجدداً با عهد و پیمان و اندیشه متعالی امام تجدید میثاق کرده و تلاش و فعالیت خود را در زمینه تعهد و مسؤولیت‌های اجتماعی انجام دهیم و به این مفاهیم وفادار بمانیم.

دانش‌آشتیانی با اشاره به این‌که وظیفه اصلی نظام تعلیم و تربیت آموزش تعهد و مسؤولیت‌های اجتماعی است، اظهار کرد: این مفاهیم و ویژگی‌ها باید در دانش‌آموزان تقویت شود تا از این مسیر بتوانیم این انقلاب را مستحکم و در راه امام هدایت و راهبری کنیم.

وی با تأکید بر این‌که در مدارس باید به جای تمرکز صرف بر آموزش به مسأله تربیت و پرورش توجه شود، گفت: مسؤولیت نظام تعلیم و تربیت بر مبنای پرورش نسل‌هاست و آموزش باید در کنار پرورش قرار گیرد نه این‌که آموزش به پرورش سلطه داشته باشد، اگر همین دانش‌آموزان شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سر می‌دادند و با جان خود در این مسیر علیه ظلم فداکاری می‌کردند، نشان‌دهنده تعهد اجتماعی آنها بود که این فداکاری‌ها منجر به پیروزی انقلاب شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی صحنه اجتماع به صحنه آموزش و پرورش دانش‌آموزان تبدیل شد اظهار کرد: دانش‌آموزان در این مقطع دفاع از سرزمین و آرمان‌های دینی را به عنوان یک صحنه تعلیم و تربیت یاد گرفتند. این الگویی است که نشان می‌دهد آموزش نمی‌تواند تنها در چهاردیواری کلاس اتفاق بیفتد بلکه باید آموزش را به صحنه اجتماع بکشانیم تا این تعهد اجتماعی ایجاد شود.

 

دانش‌آشتیانی با بیان این‌که اگر بحث استقلال را مطرح می‌کنیم به این معناست که جوانانی تربیت کنیم که بتوانند با کارآفرینی خود در خودکفایی کشور مؤثر باشند، گفت: این خودکفایی و استقلال به این معناست که دانش‌آموزان مهارت‌هایی را در دوران تحصیل کسب کنند تا منجر به‌کارآفرینی آنها شود اگر صرفاً به بحث آموزش تمرکز کنیم دانش‌آموز کارآفرین تربیت نخواهیم کرد بلکه تنها فردی حافظه محور پرورش خواهیم داد.