واردات خودرو برگ برنده بازار خودرو

گروه خودرو- با توجه به لزوم واردات خودرو به کشور، برای جبران ناترازی‌های تولید خودروسازان داخلی و ایجاد رقابت در بین آن‌ها به‌نظر می‌رسد که این امر باید با جدیت هرچه تمام‌تر صورت گیرد. همچنین در بحث رقابت‌پذیری در بین خودروسازان داخلی علاوه بر موضوع واردات، این را باید در نظر گرفت که در صورت […]

گروه خودرو- با توجه به لزوم واردات خودرو به کشور، برای جبران ناترازی‌های تولید خودروسازان داخلی و ایجاد رقابت در بین آن‌ها به‌نظر می‌رسد که این امر باید با جدیت هرچه تمام‌تر صورت گیرد. همچنین در بحث رقابت‌پذیری در بین خودروسازان داخلی علاوه بر موضوع واردات، این را باید در نظر گرفت که در صورت عدم خصوصی‌سازی در این صنعت، باید منتظر اتفاق شگرفی در این حوزه بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، سلمان ابراهیمی‌نژاد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز، گفت: براساس آمار‌های وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، خودروسازان در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ و ماه‌های نخست امسال، با افت تولید مواجه بوده‌اند؛ بیش از سه میلیون نفر در قرعه‌کشی اخیر محصولات ایران‌خودرو ثبت‌نام کردند که از این تعداد تنها سه و هشت‌دهم درصد متقاضیان برنده شدند و این شرکت فقط ۱۱۵ هزار خودرو برای فروش داشته است. وی اضافه کرد: افزایش روزانه اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار خودرو‌های ایرانی، یکی از مهم‌‌ترین عوامل تأثیرگذار روی کاهش تولید خودروسازان است. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: از دیگر دلایلی که برای این موضوع می‌توان متصور بود، از بین رفتن اثر افزایش قیمت‌هایی است که سال گذشته به خودروسازان داده شده، اما دیگر برای خودروسازان جذابیت ندارد که افزایش تولید دهند.  همچنین سیدجواد حسینی‌کیا؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز، درخصوص واردات خودرو و مدیریت خودروسازان، تأکید کرد: متأسفانه ناترازی در تولید و عرضه که بخش مهمی ناشی از مدیریت دولتی و مشکلات تولید در شرکت‌هاست، زمینه‌ساز حضور دلالان در بازار خودرو و حجم بالای تقاضای غیرمصرفی شده است؛ شرایطی که بر نوسان و رشد بیشتر قیمت‌ها و به تبع آن فشار زیاد به خریداران واقعی در بازار دامن زده است. وی دلالان را برندگان وضع موجود در بازار خودرو دانست و گفت: صنعت خودرو نیازمند اصلاحات اساسی در مدیریت شرکت‌ها و تغییر سیاست‌گذاری‌هاست و انجام چنین اصلاحاتی تنها راه برای دستیابی به رقابت، رشد تولید، نوآوری و افزایش کیفیت و قیمت منطقی خودروهای داخلی است. نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، همچنین واردات خودرو را برگ برنده‌ای برای بازار خودرو عنوان کرد و افزود: با سرعت گرفتن واردات معقول و رفع موانع واردات خودروی کارکرده شاهد کاهش چشمگیر ناترازی در تولید و عرضه خودرو و رقابت‌پذیری در بازار خواهیم بود. حسینی‌کیا؛ تأکید کرد: البته رمز ثبات و توسعه صنعت خودرو در واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش‌خصوصی توانمند است در غیر این صورت امکانی برای ادامه تولید و حیات خودروسازی ایران باقی نمی‌ماند. وی بر لزوم برنامه دولت چهاردهم و وزیر جدید صمت برای ساماندهی بازار و رفع مشکلات و موانع ارزی و ریالی خودروسازان تأکید و خاطرنشان کرد: امروز واردات خودروی اقتصادی ایمن و استاندارد مطالبه عموم مردم از دولت است به این جهت امیدواریم دولت برای این موضوع تدابیر درستی بیندیشد تا شاهد تغییرات بسیاری در صنعت خودرو به‌خصوص در بخش اصلاحات ساختاری و به نفع تولید و خریداران واقعی باشیم و البته مجلس در این جریان نقش نظارتی خود را به درستی جهت تأمین منافع مردم انجام خواهد داد تا بهبود جریان تولید، ساماندهی بازار و کیفی‌سازی خودرو‌ها محقق شود.