تلاش دانشمندان برای نجات پرندگان در حال انقراض

  تیمی بین‌المللی از پژوهشگران در حال انجام نخستین مطالعه جامع ژنتیکی در حوزه پرندگان در حال انقراض بوده و در این تحقیقات ویژگی‌های ژنتیکی سیستم ایمنی و قدرت باروری نوعی خاص از طوطی‌های در حال انقراض بررسی شد. به گزارش سیناپرس به نقل از شین هوا پژوهشگران با بررسی ژن‌های یک پرنده بومی نیوزیلند […]

 

تیمی بین‌المللی از پژوهشگران در حال انجام نخستین مطالعه جامع ژنتیکی در حوزه پرندگان در حال انقراض بوده و در این تحقیقات ویژگی‌های ژنتیکی سیستم ایمنی و قدرت باروری نوعی خاص از طوطی‌های در حال انقراض بررسی شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از شین هوا پژوهشگران با بررسی ژن‌های یک پرنده بومی نیوزیلند که طبق اعلام سازمان جهانی حفاظت از محیط‌زیست در خطر انقراض قرار دارد، در تلاش برای نجات و باز یابی آن هستند. این اولین تلاش دانشمندان برای نجات پرندگان در حال انقراض از طریق بررسی ژن‌‌ها است که به وسیله گروهی متشکل از محققان نیوزیلندی و آمریکایی صورت می‌گیرد.

با در اختیار داشتن آمار و آنالیز مستخرج شده از ژن‌‌ها می‌توان اطلاعات کافی را از ویژگی‌های زیستی پرندگان در اختیار داشت و براساس آن از نگهداری این گونه خاص در طبیعت اطمینان حاصل کرد.

در این پژوهش به بررسی توالی ۱۲۵ ژن طوطی کاکاپو پرداخته می‌شود که به گفته بروس رابرتسون از دانشگاه اتاگو این پرنده خوش نقش در خطر انقراض قرار دارد. این تیم پژوهشی عنوان کرد با در اختیار داشتن آمار و آنالیز مستخرج شده از ژن‌‌ها می‌توان اطلاعات کافی را از ویژگی‌های زیستی پرندگان در اختیار داشت و براساس آن از نگهداری این گونه خاص در طبیعت اطمینان حاصل کرد.

رابرتسون در ادامه عنوان کرد: توالی این ژن‌‌ها و کار آمدی آن‌‌ها به ما کمک خواهد کرد که از انقراض موجودات به وسیله معدود بازماندگان آن‌‌ها جلوگیری کنیم. وی همچنین اظهار داشت در این گونه خاص ما به بررسی ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی و بیماری‌هایی که این طوطی را به مرز نابودی رسانده می‌پردازیم.

 

بررسی توانایی و قابلیت باروری ۶۰ درصدی این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان که بیش از ۹۰ درصد برآورد شده و یکی از عوامل کم شدن تعداد این پرندگان از سال ۱۹۹۵ میلادی به بعد است، از مهم‌ترین دلایل این گروه پژوهشی برای رصد کردن این طوطی خاص در آن منطقه است. این طوطی غالباً چند دهه می‌تواند زندگی کند اما کاهش چشمگیر آن در این منطقه باعث نگرانی پژوهشگران شد زیرا که تجربه انقراض این گونه خاص را در اروپا به وسیله از دست دادن زیستگاه و شکار آن‌‌ها توسط شکارچیانی همانند گربه‌سانان و موش‌‌ها شاهد بوده‌ایم.