یافته‌هایی جدید درباره توده یخی که تایتانیک را غرق کرد،قاتل تایتانیک در حال ذوب شدن

  دانشمندان با بررسی توده یخی که کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲ بر اثر برخورد با آن غرق شده است دریافته‌اند که این توده در حال از دست دادن ابعاد خود بوده و همچنین به سوی جنوب در حرکت است. به گزارش سینا پرس به نقل ازibtimes دانشمندان بر این باورند که توده یخ شناوری […]

 

دانشمندان با بررسی توده یخی که کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲ بر اثر برخورد با آن غرق شده است دریافته‌اند که این توده در حال از دست دادن ابعاد خود بوده و همچنین به سوی جنوب در حرکت است.

به گزارش سینا پرس به نقل ازibtimes دانشمندان بر این باورند که توده یخ شناوری که کشتی مسافربری تایتانیک در سال ۱۹۱۲ میلادی با آن برخورد کرد ممکن است، متعلق به ۱۰۰ هزار سال قبل بوده باشد. گرنت بیگ (Grant Bigg) به عنوان پروفسور علوم زمین در دانشگاه شفیلد، با استفاده از مشاهدات انجام شده در سال ۱۹۱۲ میلادی و همچنین داده‌های جدید درباره جریان‌های دریایی و بادهای اقیانوسی در این باره بیان کرده است که: «ما با بهره‌گیری از یک مدل کامپیوتری هر ساله مسیر کوه یخ یاد شده را محاسبه می‌کنیم.»

زمانی که تایتانیک در ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی با کوه یخ یاد شده برخورد کرد، طول این توده حدوداً ۴۰۰ فوت (نزدیک به ۱۲۲ متر) بود که ۱۰۰ فوت (سی‌متر و ۴۰ سانتی‌متر) آن بالاتر از سطح آب قرار داشت.

او نتایج تحقیقات خود را در فستیوال علمی کمبریج ارایه خواهد کرد. او در این باره بیان کرده است که: «ما با استفاده از دانش جریان‌های اقیانوسی و افزودن اطلاعات هواشناسی برای آن سال توانستیم بادهای غالب را محاسبه کنیم.» زمانی که تایتانیک در ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی با کوه یخ یاد شده برخورد کرد، طول این توده حدوداً ۴۰۰ فوت (نزدیک به ۱۲۲ متر) بود که ۱۰۰ فوت (سی‌متر و ۴۰ سانتی‌متر) آن بالاتر از سطح آب قرار داشت.

با این حال این کوه یخ در طی زمان مقداری ذوب شده است؛ اما بیگ تخمین زده است که این کوه یخ در ابتدای شکل‌گیری خود بسیار بزرگ تر از این ابعاد بوده و طول آن به ۱۷۰۰ فوت (اندکی بیش از ۵۱۸ متر) نیز می‌رسیده است. به این ترتیب در این باره دو تئوری وجود دارد: یکی این که این یخچال به دلیل دمای بالای آب در یک زمستان در حدود سال ۱۹۰۸ میلادی تا حد زیادی ذوب شده است. تئوری دیگر این است که لکه‌های خورشیدی، جزر و مد بالا و یک ابرماه در سال ۱۹۱۲ میلادی موجب جدا شدن قطعات این کوه یخ شده است.

 

آخرین یافته‌ها حاکی از این است که سال ۱۹۱۲ سال خطرناکی برای دریا‌‌ها بوده است به‌طوری که این کوه یخ در این سال به میزان بسیار زیادی به سمت جنوب حرکت کرده است.