بخشینگری و مقطعیانگاری در صنعت دریانوردی، یکی از آفتهایی است که این صنعت مانند سایر بخشهای کشور به آن دچار شده است که از بخش قانونگذاری تا اجرا را در بر گرفته است و هیچکس پاسخگوی عملکرد نامناسب و تصمیمات مخرب در این صنعت مهم نیست و نهایتاً در بدترین حالت و دلایلی متفاوت جابهجایی […]
بخشینگری و مقطعیانگاری در صنعت دریانوردی، یکی از آفتهایی است که این صنعت مانند سایر بخشهای کشور به آن دچار شده است که از بخش قانونگذاری تا اجرا را در بر گرفته است و هیچکس پاسخگوی عملکرد نامناسب و تصمیمات مخرب در این صنعت مهم نیست و نهایتاً در بدترین حالت و دلایلی متفاوت جابهجایی مدیر از یک سازمان و یا شرکت به سازمان و شرکت دیگر چه بسا بزرگتر و مهمتر را در پی دارد. به گزارش آنا، نیاز صنعت دریایی کشور به فناوریهای روز دنیا و پیشرفت در توسعه مباحث مهم صنعت دریایی از جمله طرحهایی است که در برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده و قطعاً با اجرای دقیق آن، تضمینی برای توسعه اقتصاد کشور خواهد شد. در همین رابطه سامان رضایی؛ دبیرانجمن دریانوردان گفت: فناوری میتواند در پایانههای بندری و سیستمهای حمل بار به منظور ارتقاء عملیات سریع و کارآمد به کمک نیروی انسانی بشتابد و خطاهای انسانی را کاهش دهد. دبیرانجمن دریانوردان، گفت: در کنار این موضوع بهینهسازی مسیرهای کشتیرانی به منظور کاهش مصرف سوخت و به حداقل رساندن ردپای کربن، کاهش هزینه و پایین آوردن خطرات ناشی از حوادث و شناسایی راههای نوآورانه که برای دستیابی به کارآیی و درآمد بیشتر منجر میشود از جمله مواردی است که با فعالیتهای اتوماتیک انجام میشود. رضایی؛ گفت: با توجه به توسعه فناوریهای رباتیک در دنیا، عمر متوسط ناوگان ملی حملونقل نفتی ایران به ۲۰ سال رسیده است و ناوگان تجاری نیز از وضعیت بهتری از آن برخوردار نیست و در صورت رفع تحریمها، این کشتیها اجازه ورود به تعداد قابلتوجهی از بنادر دنیا را به واسطه فرسودگی، عدم تطابق با استانداردها والزامات روز را ندارند. وی با بیان اینکه یکی از اقدامات اساسی در حوزه دریایی نوسازی ناوگان است، گفت: یکی از کارهای مهمی که شرکتهای کشتیرانی در جهان انجام میدهند نوسازی مداوم است و بهطور معمول هر پنج تا ۱۰ سال یکبار نوسازی صورت میگیرد تا ناوگان آنها بهروز باشد. دبیرانجمن دریانوردان، با اشاره به اینکه بیش از یک دهه، نوسازی قابلتوجهی در ناوگان ملی صورت نگرفته است، عنوان کرد: در دولت قبل رئیسجمهور شهید، دستوری مبنی بر کاهش متوسط عمر ناوگان به زیر ۱۰ سال را ابلاغ نمود و در سال گذشته نیز سیاستهای توسعه دریامحور توسط رهبری ابلاغ شد. خوب برای تحقق این رهنمودها سیاستها، باید تعداد قابلتوجهی کشتیهای جدید منطبق با استانداردهای روز وارد چرخه فعالیت ناوگان ملی بشوند، خوب چگونه و از کجا؟ به واسطه تحریم امکان خرید از خارج با این حجم و تعداد بسیار دشوار میباشد و صنعت داخلی نیز در خوشبیناتهترین حالت توان و تجربه ساخت به این حجم و تعداد ومنطبق با استانداردهای روز را ندارند. بماند که بارها با شعار توانمندسازی داخلی چه شرکتها، هولدینگها وکنسرسیومهایی بینتیجه تشکیل شد و احتمالاً خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.