مهدی قرهداغلی -با تصمیم دولت چهاردهم برای رفع انحصار در صنعت خودروسازی و بازگشت واردات خودرو، امید تازهای به بازار خودروی داخلی دمیده شده است و انتظار میرود که در دولت فعلی روند واردات خودرو بیش از پیش افزایش یابد. به گزارش مناقصهمزایده، خودروسازان بزرگ داخلی که بیش از ۹۰ درصد از تولیدات بازار داخلی […]
مهدی قرهداغلی -با تصمیم دولت چهاردهم برای رفع انحصار در صنعت خودروسازی و بازگشت واردات خودرو، امید تازهای به بازار خودروی داخلی دمیده شده است و انتظار میرود که در دولت فعلی روند واردات خودرو بیش از پیش افزایش یابد. به گزارش مناقصهمزایده، خودروسازان بزرگ داخلی که بیش از ۹۰ درصد از تولیدات بازار داخلی را در دست دارند، همواره به دلیل کیفیت پایین محصولات و قیمتهای بالا مورد انتقاد بودهاند. در سالهای اخیر، شکایات متعددی از سوی مصرفکنندگان درباره کیفیت نامناسب خودروهای تولید داخل مطرح شده است. این موضوع بهخصوص با افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار، نارضایتیهای بیشتری را به همراه داشته است. به اعتقاد کارشناسان یکی از اصلیترین دلایل این نارضایتیها، نبود رقابت واقعی در بازار است. تا زمانی که واردات خودروهای خارجی باکیفیت محدود باشد، خودروسازان داخلی نیز انگیزهای برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت نخواهند داشت. از سوی دیگر، قیمتگذاری دستوری در سالهای اخیر نیز نهتنها باعث کاهش قیمتها نشده، بلکه باعث افزایش قیمتها در بازار آزاد و ایجاد فاصله بین قیمت کارخانه و بازار شده است. یکی دیگر از مسائل مهم در واردات خودرو، نقش مافیای واردات در ایجاد انحصار و محدود کردن واردات خودروهای خارجی بوده است. این مافیا، با نفوذ در بازار خودرو و ایجاد قوانین و مقررات سختگیرانه برای واردات، مانع از ورود خودروهای باکیفیت و رقابتی به بازار داخلی شده است. این وضعیت نشان میدهد که اصلاح سیاستهای اقتصادی و باز کردن فضای رقابتی ضروری است. در همین رابطه عبدالناصر همتی؛ وزیر اقتصاد، با اعلام رفع ممنوعیت واردات خودرو در توئیتی نوشت: بالاخره گره کور واردات خودرو با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز شد. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمیدهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است. همچنین محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانکمرکزی، در اولین جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور وزراء و مدیران سازمانهای ذیربط در حوزه تنظیم بازار برگزار شد، گفت: یک میلیارد دلار به واردات خودرو اختصاص داده شده است و این یک سیاست مستمر است که تا پایان سال ادامه دارد. وی افزود: برای سال آینده نیز، تخصیص ارز برای واردات خودرو انجام داده میشود. بازگشت واردات خودرو و شکستن انحصار در صنعت خودروسازی میتواند بهعنوان نقطه عطفی در این صنعت محسوب شود. با این حال، برای دستیابی به نتایج مطلوب، دولت باید علاوه بر رفع محدودیتهای وارداتی، سیاستهای قیمتگذاری دستوری را نیز اصلاح کند. تنها در این صورت است که بازار خودرو میتواند از انحصار خارج شود و به سمت رقابت سالم و اقتصادی پیش رود.
محمد اتابک؛ گزینه پیشنهاد وزارت صنعت،معدنوتجارت (صمت) دولت چهاردهم خواهد بود و باید خود را به محک رأی مجلسنشینان بگذارد، وزارت صمت جای خطرناکی است و عمده خطر آن ریشه در مسائل صنعت خودرو دارد که تاکنون بسیاری از وزیران و مدیران این شرکت را به زیر گرفته است. به گزارش ایلنا، خودرو از بخشهای […]
مهدی قرهداغلی – مجموعه صنعت خودروسازی کشور از ابتدای زنجیره که تولیدکنندگان قطعات خودرو هستند تا تولیدکننده، واردکننده، عرضهکننده و فروشندگان خودرو تا خدمات پس از فروش، همگی متفقالقول معتقدند که علاوه بر اینکه دولت باید صرفاً در جایگاه سیاستگذاری خود فعالیت داشته باشد، بایستی یکبار برای همیشه قیمتگذاری دستوری را حذف و واردات خودرو […]
مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، در دور دوم انتخابات به مصاف هم خواهند رفت تا یکی از آنها جواز حضور در ساختمان پاستور را بهعنوان رئیس دولت چهاردهم دریافت کند. بنابراین آینده بخش خودرو، به ویژه حوزه واردات و جریان تولید و قیمت خودرو با اندیشههای یکی از این دو نامزد گره خواهد خورد. به […]
صنعت خودرو در دهه ۹۰ وضعیت نابسامانی را پشت سر گذاشت. بهطوری که تا پایان تابستان سال ۱۴۰۰، انبارهای خودروسازان شاهد تجمع بیش از ۱۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص بودند که نشان از عمق بحران در این صنعت دارد. تعهدات انجام نشده به اوج خود رسیده و شکاف قیمتی میان محصولات تولیدی و بازار به […]
دیدگاه بسته شده است.