گزارش مربوط به اصلاح قیمت خودرو (مربوط به اسفند ۱۴۰۲) مورد تأیید معاون اول رئیسجمهور قرار گرفته و بهزودی برای اخذ تأییدیه نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد. به گزارش مهر، اسفند ماه پارسال قیمتهای جدید خودرو محاسبه و پیش از عید نوروز به وزارت صمت ارسال شد تا طبق دستورالعمل شورایرقابت، وزارت صمت […]
گزارش مربوط به اصلاح قیمت خودرو (مربوط به اسفند ۱۴۰۲) مورد تأیید معاون اول رئیسجمهور قرار گرفته و بهزودی برای اخذ تأییدیه نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد. به گزارش مهر، اسفند ماه پارسال قیمتهای جدید خودرو محاسبه و پیش از عید نوروز به وزارت صمت ارسال شد تا طبق دستورالعمل شورایرقابت، وزارت صمت بهعنوان تنظیمگر فنی بازار خودرو قیمتهای جدید را اعلام کند. با این حال وزارت صمت تا پایان دولت سیزدهم به دلایلی همچون برنامهریزی برای افزایش عرضه و… قیمتهای جدید را اعلام نکرد. با شروع به کار دولت چهاردهم، ایرانخودرو و سایپا در جلسهای با اعضای کمیسیون اقتصادی دولت، خواستار اصلاح قیمت خودرو شدند و ماحصل این جلسه نیز در قالب گزارشی تهیه و به دفتر محمدرضا عارف؛ معاون اول رئیسجمهور ارسال شد. در همین رابطه نیز پیگیریها حکایت از آن دارد که این گزارش مورد تأیید عارف قرار گرفته و بهزودی برای اخذ تأییدیه نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد. باید توجه کرد که به دلیل سرکوب قیمتی، نرخ برخی از خودروها صد در صد با افزایش مواجه خواهد شد و این در حالیست که اگر افزایش قیمت همراه با شیب تورم اعمال میشد، قیمتها منطقیتر رشد میکرد. نکته قابلتوجه دیگر آنکه براساس مصوبه شورایرقابت، وزارت صمت مسئول اعلام قیمت خودرو است و اینکه برای اعمال قیمتهای جدید، پای هیئت دولت وسط کشیده شده، منطقی به نظر نمیرسد. همچنین پیگیریها نشان میدهد که این افزایش قیمتها تمامی خودروها حتی خودروهایی که پاییز پارسال تحت عنوان استانداردسازی مجوز افزایش قیمت گرفته بودند را نیز در بر میگیرد. این در حالیست که براساس مصوبه ۵۴۳ شورایرقابت خودروهایی که در شاخصهای رقابتی در گرید جی و اف قرار دارند نباید مجوز افزایش قیمت بگیرند. بنابراین باید شفافسازی شود که با چه منطقی، قیمت این خودروها به ویژه در بخش مونتاژیها، گران خواهد شد؟ آیا این خودروها رقابتی شدهاند یا تغییری در کیفیتشان حاصل شده است؟ بهعنوان نمونه چرا باید قیمت خودروی پژو ۲۰۷ یا ایکس ۵۵ با افزایش مواجه شود؟ افزایش قیمت این دست خودروها در واقع پشت پایی به مصوبه شورایرقابت محسوب میشود. از سویی دیگر شنیدهها حاکی از آن است که شورایرقابت چند جلسه به منظور نظارت بر عملکرد خودروسازان برگزار کرده است و یکی از موضوعاتی که فردا بررسی میکند بررسی تخلفات برخی خودروسازان بهخصوص مونتاژیهاست. بنابراین به نظر میرسد شورایرقابت به موضوع تخلفات خودروسازان ورود کرده اما این حوزه به قدری نابسامان است که حتی نامهنگاریهای شورایرقابت برای پیگیری تخلفات خودروسازان، به جایی نمیرسد.
مهدی قرهداغلی -سرانجام پس از چانهزنیهای متعدد، مجوز افزایش قیمت خودرو در شورایرقابت به تصویب اعضاء رسید. به این ترتیب، از این پس متقاضیان خودرو، قیمتهایی جدید را در کارخانه مشاهده خواهند کرد. البته هنوز جزئیات افزایش قیمتها اعلام نشده، اما شنیدهها حکایت از آن دارد که میانگین افزایش قیمتها در انواع خودروهای داخلی حدود […]
دیدگاه بسته شده است.