۱۲ طرح کلان ملی به بایگانی پیوستند

با تصمیم شورای عالی عتف و به دلیل نداشتن حامی ۱۲ طرح کلان ملی به بایگانی پیوستند معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در جلسه اخیر شورای عالی عتف پرونده ۱۲ طرح کلان ملی مختومه اعلام شد. وحید احمدی در گفت‌و‌گو با مهر گفت: جلسه شورای عالی عتف روز گذشته با حضور اعضا برگزار شد که […]

با تصمیم شورای عالی عتف و به دلیل نداشتن حامی

۱۲ طرح کلان ملی به بایگانی پیوستند

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در جلسه اخیر شورای عالی عتف پرونده ۱۲ طرح کلان ملی مختومه اعلام شد.

وحید احمدی در گفت‌و‌گو با مهر گفت: جلسه شورای عالی عتف روز گذشته با حضور اعضا برگزار شد که در این جلسه ۱۲ طرح کلان ملی به دلیل نداشتن حامی و با نظر کمیسیون‌های تخصصی مختومه اعلام شد.

وی افزود: درحال حاضر ۲۲ طرح کلان ملی دارای اولویت هستند و به عنوان طرح‌های متناسب با موضوع اقتصاد مقاومتی تعیین شدند که قرار است اعتبارات اجرای این طرح‌ها تأمین شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم تأکید کرد: ۱۳ طرح کلان ملی نیز به عنوان طرح‌های با اولویت دوم در نظر گرفته شده‌اند که این طرح‌ها باتوجه به ملاحظات اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و نیاز ملی مورد بازبینی و بازنگری قرار می‌گیرند و در صورت تأیید کارگروه مربوطه تأمین اعتبار می‌شوند.

تصویب اساسنامه ۴ منطقه ویژه کشور

احمدی با بیان این‌که در جلسه شورای عالی عتف اساسنامه سازمان‌های عامل ۴ منطقه ویژه علم و فناوری تصویب شد، افزود: در این جلسه اساسنامه مربوط به استان آذربایجان‌شرقی، بوشهر، خراسان‌رضوی و یزد تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات گذشته شورای عتف راه‌اندازی ۵ منطقه ویژه تصویب شده بود.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: اساسنامه منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان به تصویب نرسید چراکه اساسنامه این منطقه به صورت غیردولتی و غیرانتفاعی مطرح شده است که بنابراین باید بررسی موضوع در کمیسیون‌های دایمی شورای صورت گیرد و نتیجه به شورای عالی عتف اعلام شود.

احمدی افزود: درصورتی که منطقه ویژه علم و فناوری اساسنامه اصلی این مناطق را بپذیرد موضوع در کمیسیون‌های دایمی شورای عتف تصویب خواهد شد اما اگر موضوع دیگری مطرح شود، بنابراین موضوع مجدداً در شورای عالی عتف بررسی و تصویب می‌شود.

بررسی اولویت‌های علم و فناوری کشور از سوی دستگاه‌های اجرایی

وی با بیان این‌که در جلسه شورای عالی عتف موضوع اولویت‌های علم و فناوری کشور مطرح شد، تأکید کرد: به دستگاه‌های اجرایی مهلت داده شد تا نظرات خود را در این زمینه به شورای عتف ارایه کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری کشور برای بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعیین می‌شوند تا دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ها و هزینه کرد خود را براساس این اولویت‌ها تعیین کنند.

احمدی عنوان کرد: در نهایت اولویت‌های علم و فناوری در کمیسیون دایمی شورای عتف تصویب نهایی خواهد شد.

تصویب آیین‌نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم و فناوری

وی گفت: در جلسه شورای عالی عتف آیین‌نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم و فناوری تصویب شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: شورای عالی عتف مرجع ارایه ارزیابی و پایش علم و فناوری تعیین شده است و براین اساس در جلسه شورای عالی عتف وظایف دستگاه‌های مختلف در این زمینه تعیین شد.

احمدی گفت: در این زمینه کارگروهی مرکب از ۱۷ دستگاه اجرایی تعیین شد و ۱۱ معیار اصلی برای پایش و ارزیابی علم و فناوری نیز تعیین شد.

تعیین متولی اجرای دستورالعمل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

وی اظهار داشت: در جلسه شورای عتف تعیین شد تا آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پس از تهیه و تنظیم توسط دستگاه‌ها و مراجع قانونی ذی صلاح به تصویب شورای عالی عتف برسد.

معاون پژوهشی وزارت علوم تأکید کرد: قانون به صراحت بیان کرده است که مسؤولیت سیاست‌گذاری، پیگیری و اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به شورای عالی عتف داده شده است.

احمدی گفت: در جلسه این شورا تصویب شد تا تدوین برنامه‌های ملی در حوزه‌های انرژی، آب، کشاورزی و منابع طبیعی با همکاری دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شود.

ساماندهی امور نشر علمی کشور

وی با اشاره به لزوم ساماندهی امور نشر علمی کشور، تأکید کرد: در این جلسه مصوب شد تا نظام ملی نشر علمی با همکاری دبیرخانه شورای عتف و دستگاه‌های اجرایی مربوطه ایجاد شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: در جلسه آینده این شورا موضوع نظام ملی نشر علمی تصویب می‌شود.

پیش از این از سوی وزارت علوم طرح‌های ایجاد دانش فنی طراحی و ساخت راکتور هسته‌ای با قدرت کم انرژی، مطالعات، بررسی و تدوین معیارهای برنامه‌ریزی و طراحی شهری اسلامی‌–ایرانی، مطالعه و طراحی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند درون‌شهری و برون‌شهری، طراحی و ساخت پروتزهای عصبی حرکتی زیرجلدی برای بازیابی حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعی، طراحی و ساخت سفینه حامل موجود زنده، تولید بیولوژیکی هیدروژن و سایر فرآورده‌های با ارزش‌افزوده از ریز جلبک‌ها به عنوان طرح‌های بدون دستگاه متقاضی اعلام شده بود.

 

همچنین طراحی و ساخت لامپ زیستی با استفاده از جلبک، شبکه ملی اطلاعات، فلسفه سیاسی اسلامی، نقد و بررسی جریان‌های تفسیری قرآن، طراحی و ساخت لیزر الکترون آزاد و طراحی و ساخت زنجیره تقویت‌گر لیزر با پالس فوق کوتاه و انرژی بالا نیز به عنوان طرح‌های بدون دستگاه متقاضی مشخص شده بودند.