لاتاری ثبتنام در ایرانخودرو باعث انباشت سرمایهای نزدیک به ۶۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) از سوی جمعیتی نزدیک به سهمیلیون نفر شد. از تمامی این افراد تنها نزدیک ۱۲۰هزار نفر موفق به دریافت خودرو شدند. جمعیت باقیمانده که سرمایهای کمتر از ۳۰۰ میلیون در دست دارند، حالا به هر بازاری هجوم ببرند، آن بازار دچار […]
لاتاری ثبتنام در ایرانخودرو باعث انباشت سرمایهای نزدیک به ۶۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) از سوی جمعیتی نزدیک به سهمیلیون نفر شد. از تمامی این افراد تنها نزدیک ۱۲۰هزار نفر موفق به دریافت خودرو شدند. جمعیت باقیمانده که سرمایهای کمتر از ۳۰۰ میلیون در دست دارند، حالا به هر بازاری هجوم ببرند، آن بازار دچار چالش میشود. در این بین بانکداران برنده اصلی ثبتنام ایرانخودرو بودند و پولهایی که در حسابهای وکالتی انتقال دادند، هزینه سوددهی و عملیات بانکیشان را کاهش داد. به گزارش رویداد۲۴، سهراب دلانگیزان؛ اقتصاددان، معتقد است که سرمایه جمعشده در لاتاری ثبتنام در ایرانخودرو، در صورت هجوم به بازار ارز، میتواند منجر به افزایش نرخ آن شود. او میگوید: «ما قبلاً هشدار داده بودیم که ثبتنام ایرانخودرو اختلال جدی در اقتصاد ایجاد میکند. این کار سپردهها را از سکه و ارز و بانکها بیرون کشید. وقتی این ثبتنام تمام میشود، یک ماه پول مردم دست ایرانخودرو است و این پولها مجدد وارد بازارهایی میشود که از آن برداشته شده است. ۲۵۰ میلیون تومان پولی نیست که بتوان با آن کاری کرد و تبدیل به سپرده میشود. احتمالاً بخش زیادی از این پولها به بانک میرود. او معتقد است که بانکها برنده واقعی ثبتنام چند میلیون نفر در خرید خودرو از ایرانخودرو هستند. او میگوید: «این پول دست ایرانخودرو نرسیده که با آن کاری بکند. این پول در بانک است و حسابها جابهجا میشوند. از حساب سودبخش به حساب قرضالحسنه تبدیل میشوند. این در حالی است که بانک برای نگهداری این پول قبلاً ۱٫۷درصد در هر ماه پول پرداخت میکرد. وقتی این پول از سپرده بلندمدت به سپرده وکالتی میرود دیگر سودی به آن تعلق نمیگیرد و هزینه بانک کم میشود. ماهانه ۱۰ همت هزینه بانک با این کار کاهش یافت و به سود عملیاتی بانکها اضافه شد. ثبتنام ایرانخودرو باعث بُرد بانکها شد. سازمان بازرسی و سازمانهای نظارتی باید ورود کنند و قیمتگذاری دولتی را حذف کنند. اگر قیمتگذاری دولتی حذف شود، خودروساز پول بازار را دریافت کند، جامعه درگیر رانت نمیشود. دلانگیزان؛ معتقد است که سرمایه جمعشده در ایرانخودرو، به حدی است که میتوان با آن یک کارخانه خودروسازی جدید ساخت. او میگوید: «۶۰۰ همت خیلی عدد بزرگی است و با حدود ۱۰ میلیارد دلار خیلی کارها میتوان کرد و میتوان بهروزترین خودروسازیهای جهان را با آن ساخت. مسئله اصلی این است که چه چیزی باعث میشود ۶۰۰ همت پول هیجان پیدا کند و به صف خودروهایی برود که شانس پیروزی در آن خیلی پایین است؟ رانت سنگینی که پشت قیمت کمپانی با بازار اتوموبیل خوابیده باعث این هیجان شده است. از ۲۰۶ تا دنا و… متوسط ۳۰۰ میلیون تومان با بازار اختلاف وجود دارد. وقتی این پول در میان است، یعنی هر ماشینی که میخرید، دو برابر میفروشید. این عدد آنقدر بزرگ است که مصرفکننده آن را میپردازد و رانتجوها سود میبرند. سرمایه عظیمی که در دست بازندگان ایرانخودرو قرار دارد، در صورت رفتن به سوی بازار ارز، افزایش قیمت چند هزار تومانی را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که به صورت فردی با این سرمایهها کار خاصی نمیتواند پیش برد اما به صورت جمعی، رقم قابلتوجهی در این میان وجود دارد که قابلیت برهم زدن هر بازاری را دارد. عطش ثبتنام خودرو با امید فروش در بازار آزاد اما به اینجا ختم نمیشود و خودروسازها هرچه تولید کنند و ثبتنام بگذارند، کماکان با استقبال وسیع همراه خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.