دولت‌‌ها به جای ایده‌پردازی سیاست‌گذاری کنند

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران دولت‌‌ها به جای ایده‌پردازی سیاست‌گذاری کنند مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران با بیان این‌که افزایش صادرات نفت از مهم‌ترین دستاوردهای برجام است، گفت: رقم ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون در جذب سرمایه خارجی برای اقتصادی با ظرفیت ایران رقمی نیست. فریال‌مستوفی، در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق بازرگانی تهران […]

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران

دولت‌‌ها به جای ایده‌پردازی سیاست‌گذاری کنند

مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران با بیان این‌که افزایش صادرات نفت از مهم‌ترین دستاوردهای برجام است، گفت: رقم ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون در جذب سرمایه خارجی برای اقتصادی با ظرفیت ایران رقمی نیست.

فریال‌مستوفی، در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که آموزش از نکات مهم در جذب سرمایه خارجی است، تصریح‌ کرد: بعد از برجام مسلماً تغییرات و پیشرفت‌هایی در وضعیت فعالیت اقتصادی در ایران ایجاد شده است. اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است که یکی از آنها برقراری ارتباطات بانکی است. بانک‌های بزرگ دنیا هنوز با ما کار نمی‌کنند اما به‌هرحال ارتباطات بانکی با بانک‌های درجه۲ انجام‌شده است و این‌یک پیشرفت است.

وی افزود: دیگر پیشرفت برآورده از برجام مسأله صادرات نفت‌ ایران است. ما در زمان تحریم فقط یک‌میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کردیم درحالی‌که این رقم الان به‌طور تقریبی به ۴ میلیون بشکه رسیده است. این یک دستاورد بزرگ برای برجام است.

مستوفی یادآور شد: شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم در یک دوره طولانی جواب شرکت‌های ایرانی را هم نمی‌دادند، اما در حال حاضر این شرکت‌ها بسیار علاقه‌مند به برقراری روابط تجاری با ایران هستند و شاهد هستیم که هیأت‌های مختلفی به همین منظور به ایران سفر می‌کنند.

این فعال اقتصادی با بیان این‌که حال سؤال اینجاست که این رفت‌وآمد‌ها چقدر به جذب سرمایه خارجی منجر شده است، تصریح ‌کرد: سرمایه‌گذاری یک مسأله جدی است. سرمایه‌دار مثل یک پرنده است که با کوچک‌‌ترین صدای پایی می‌پرد. ما در ایران باید بستر سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم و بعد از آن است که می‌توانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم. تا بستر‌ها به‌طور کامل آماده نشود، امیدی به جذب سرمایه خارجی نیست.

وی با بیان این‌که رقم ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون آماری است که از جذب سرمایه خارجی از زمان برداشتن تحریم‌ها تا الان اعلام‌شده است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های اقتصاد ایران این رقم در واقع برای اقتصاد کشورمان رقمی نیست. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که مجوز دادن با انجام سرمایه‌گذاری متفاوت است. باید دید که این ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی که از آن به‌عنوان جذب سرمایه‌گذاری یاد می‌شود صرفاً مجوز است یا در عمل اتفاق افتاده است.

به گفته مستوفی ایران ظرفیت بسیار بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری دارد. ما کشوری با جمعیت ۸۰ میلیون نفری هستیم و در کشورهای اطراف ما ۳۰۰-۴۰۰ میلیون نفر جمعیت وجود دارد. درصد افراد تحصیلکرده‌ در ایران بالاست، زیرساخت‌های نسبتاً خوبی داریم، مواد اولیه‌ خوبی داریم، دسترسی به آب‌های آزاد داریم و امتیازات دیگری در کشورمان وجود دارد. بنابراین ایران می‌تواند یک هاب بسیار عالی برای جذب سرمایه‌ خارجی بشود.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران افزود: اما سؤال این است که چرا تا الان ایران تبدیل به هاب جذب سرمایه نشده؟! پاسخ این است که در ایران هنوز آن‌طور که باید امنیت سرمایه‌گذار فراهم نشده و ما تا زمانی که امنیت سرمایه‌گذاری را حفظ نکنیم نمی‌توانیم شاهد سرازیر شدن سرمایه‌گذاران باشیم.

وی اضافه‌ کرد: نکته مهم دیگر در زمینه جذب سرمایه خارجی مقررات است. ما در کمیسیون‌ سرمایه‌‌گذاری اتاق ایران به‌عنوان اولین قدم مقررات دست‌وپا‌گیری را که در مورد جذب سرمایه‌گذاری وجود داشت، به دولت و مجلس رساندیم و امیدواریم که به آن‌ ترتیب اثر بدهند. خوشبختانه نظرات ما در کمیسیون برنامه ششم مجلس دیده و در این برنامه اعمال‌شده است که قدم بسیار بزرگی است و برای فعالان بخش خصوصی بسیار خوشحال‌کننده بود.

مستوفی با بیان این‌که آن‌طور که باید و شایسته است ایران ظرفیت‌هایش را به دنیا معرفی نکرده، گفت: در تلویزیون‌های خارجی به‌طور مداوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهایی مثل مراکش، مالزی و حتی شهرهایی مثل ابوظبی تبلیغ می‌شود. ما از چنین رسانه‌ای برخوردار نیستیم. تبلیغات ما کم و تبلیغات رقبای ما بیش‌تر بوده است. بنابراین به تبلیغ بیش‌تر برای معرفی ایران نیاز داریم. ایران برای بسیاری هنوز ناشناخته است. مراوده‌های ما در دوران تحریم بسیار کم بوده است و این مسأله را باید جدی‌تر از قبل دنبال می‌کنیم.

به گفته وی بخش خصوصی ایده‌های بسیاری در زمینه جذب سرمایه خارجی دارد. ایده‌پردازی کار دولت‌‌ها نیست و دولت فقط باید سیاست‌گذاری کند.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در مورد مسأله جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزود: باید کارهای زیادی انجام دهیم، در اتاق تهران پرتابلی را در مورد سرمایه‌گذاری خارجی تهیه کردیم که کارهای گرافیکی آن در حال انجام است و به‌زودی این پرتابل بالا می‌آید و در ابعاد وسیع‌تر فعالیت می‌کنیم.

مستوفی ادامه‌ داد: نکته‌ای که لازم است درباره نقش بخش خصوصی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی به آن اشاره‌کنیم این است که مشکلات تنها در بخش دولتی متمرکز نیست و بخش خصوصی هم مشکلاتی در این زمینه دارد. البته مقصر بخش خصوصی نیست به این دلیل که دروازه‌ها برای عرض‌اندام این بخش تا سال‌ها بسته بوده است. به دلیل محدودیت‌های مختلف این بخش آن‌طور که باید در زمینه مراودات خارجی فعالیت نمی‌کند.

 

وی با بیان این‌که در این زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی آموزش ندیدیم، گفت: بحث آموزش در زمینه مراودات تجاری، سرمایه‌گذاری، مذاکره و فنون آن اهمیت بسیار دارد و البته به این دلیل که بخش خصوصی ایران بسیار چابک است امیدواریم که خلأهای موجود در این زمینه را خیلی زود پر کند. بحث آموزش اصلی‌‌ترین مسأله امروز است. حتی کسانی که پیش‌ از این دوره‌هایی را گذراندند باید در این زمینه فعالیت کنند. اقتصاد باید توسط بخش خصوصی گردانده شود و بخش خصوصی باید دانش لازم در این زمینه را کسب کند.