علی غلامفراهانی- خیلی از کسانی که در حال مطالعه این مطلب هستند، در امتحانات کنکور شرکت کردهاند. برای دهه شصتیها قبولی در کنکور رسیدن به همه چیز بود! قبولی در کنکور خوشبختی بود، زندگی بود، مدال افتخاری که نشان از قبول شدن در بالاترین حد تحصیلی بود. قبولی در کنکور آنقدر مهم بود که خبر […]
علی غلامفراهانی- خیلی از کسانی که در حال مطالعه این مطلب هستند، در امتحانات کنکور شرکت کردهاند. برای دهه شصتیها قبولی در کنکور رسیدن به همه چیز بود! قبولی در کنکور خوشبختی بود، زندگی بود، مدال افتخاری که نشان از قبول شدن در بالاترین حد تحصیلی بود. قبولی در کنکور آنقدر مهم بود که خبر خودکشی برخی از مردودین کنکور جزء اخبار هر ساله کنکور بود! در روزگار فعلی اما پر کردن شکم و به دست آوردن نانی برای معیشت، مهمترین افتخار هر فرد میتواند باشد و به جرأت میتوان گفت؛ کنکور در سالهای اخیر اهمیت دهههای قبل را ندارد. کنکور میتوان پلی باشد برای رسیدن به آنچه که در تمام سالهای تحصیلی و حضور در مدرسه برای به دست آوردن و رسیدن به آن تلاش کردهایم و برای رسیدن به مسیر دلخواه ابتدا نیاز هست که به بهترین شکل از سد کنکور رد شویم و از هر لحاظ برای آن آماده شده باشیم. دانشآموزانی هستند که کنکور برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است و در دو، سه سال مانده به کنکور خود را از تمام خوشیها و تفریحها محروم میکنند تا از هر لحاظ برای آزمون آماده شده باشند، این دانشآموزان اغلب به موفقیت میرسند اما متأسفانه تعداد اندکی از آنها نیز شکست خورده و دنیا را تمامشده میبینند. البته عدهای نیز هستند که خیلی راحت با این آزمون برخورد کرده و اصلاً خود را به زحمت نمیاندازند و به هر نتیجهای که در کنکور کسب شود، راضی هستند. آمارها نشان میدهد که از حدود یکمیلیون نفر داوطلب شرکتکننده کنکور امسال، قریب به ۵۰ درصد آنان یعنی ۵۰۰ هزار نفر در گروه تجربی شرکت کردهاند. جالب است که ۲۰ سال قبل که در قله جمعیتی کنکور قرار داشتهایم، نسبت داوطلبان گروه تجربی ۳۰ درصد از کل شرکتکنندگان بوده است.
چرا کنکور حذف نمیشود؟
حال باتوجه به کاهش چشمگیر شرکتکنندگان و خالی بودن صندلیهای دانشگاهها سؤالی که داوطلبان میپرسند این است که چرا کنکور حذف نمیشود؟ در همین رابطه، ابراهیم خدایی؛ رئیس اسبق سازمان سنجش آموزش کشور، چنین میگوید: یکی از دلایلی که قانون حذف کنکور امکان اجرا پیدا نکرد این بود که با وجود اینکه کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است، اما تغییرات و انتظارات از رشد فعلی دانشگاهها آنگونه که پیشبینی میشد، اتفاق نیفتاد. کنکور مانند پلی میان مدرسه و دانشگاه در این سالها هر دو سیستم را بهشدت تضعیف کرده است. خدایی؛ دو گروه دلیل را، دلایل عدم حذف کنکور برشمرد و گفت: یک جنبه آموزشی و یک جنبه اجتماعی است. از منظر آموزشی، انتخاب براساس علاقه، بازار کار، هدایت تحصیلی، متضرر شدن داوطلبان مناطق محروم، اطلاعات سابقه تحصیلی و تورم نمرات بالاتر موجب شده حذف کنکور سختتر باشد.
اصلاحات احتمالی به کنکور سال آینده نمیرسد
گفتنی است؛ طی چند سال اخیر شاهد تغییراتی در برگزاری کنکور بودهایم و داوطلبان درباره ادامه تغییرات برگزاری کنکور نگرانیهایی دارند. در همین رابطه، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی کشور، درباره تغییرات کنکور سال آینده، گفت: قانون این است هر تغییری یکسال قبل باید انجام شود، یعنی شهریور باید اعلام کنیم. تغییرات برای سال ۱۴۰۴ نخواهد بود و اگر اصلاحاتی صورت گیرد برای سال ۱۴۰۵ خواهد بود. حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ در جمع خبرنگاران، در اردوگاه شهیدباهنر درباره گلایه کنکوریها از تراز نمرات در مصوبه کنکور شورایعالی انقلاب فرهنگی – مصوبه سنجش و پذیرش-، گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی بر مصوباتش تعصب ندارد. اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی معتقدند الان که دو سال از این مصوبه گذشته و اجرا شده است نیاز به اصلاحاتی دارد و حتماً اصلاحات باید انجام دهیم؛ به همین خاطر به هیئتهای اندیشهورزی از جمله ۳۱ هیئت اندیشهورز استانی و هیئتهای اندیشهورز دانشآموزی و معلمان گفته شده، پیشنهادات و نظرات خود را ارائه کنند تا هر بخش مصوبه نیاز است، اصلاح شود. اصلاح به این معنا نیست که به کنکور سابق برگردیم و ملاک تستزنی را دوباره در جریان قرار دهیم. هم دانشآموزان و هم خانوادهها توجه داشته باشند که این اتفاق نخواهد افتاد.
دیدگاه بسته شده است.