علت لغو قرارداد با برنده روسی مناقصه خرید سیستم «ATC »محور تهران-مشهد چه بود؟

مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم ‌و صنعت‌ از وزیر را‌ه‌ و شهرسازی پرسید علت لغو قرارداد با برنده روسی مناقصه خرید سیستم «ATC »محور تهران-مشهد چه بود؟ مرکزمطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی، علاوه برطرح ۱۲ سؤال درباره علل وقوع فاجعه ریلی هفت‌خوان، از ادامه […]

مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم ‌و صنعت‌ از وزیر را‌ه‌ و شهرسازی پرسید

علت لغو قرارداد با برنده روسی مناقصه خرید سیستم «ATC »محور تهران-مشهد چه بود؟

مرکزمطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی، علاوه برطرح ۱۲ سؤال درباره علل وقوع فاجعه ریلی هفت‌خوان، از ادامه خطاهای سامانه کنترل ترافیک خبر داد.

به گزارش مهر، محور یکی از این ۱۲ سؤال مناقصه و ترک تشریفات است که این منتقدین از وزیر راه و شهرسازی پرسیده‌اند. سؤال هشتم که ادعا دارد با توجه به این‌که مناقصه خرید سیستم «ATC »محور تهران-مشهد به سبب فقدان سازنده داخلی در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ به‌طور بین‌المللی برگزار گردید و هیچ شرکت داخلی شرایط حضور در این مناقصه را نداشت، پس از انعقاد قرارداد با راه‌آهن روسیه این قرارداد لغو شد؟ چرا مدتی اندک پس از برگزاری این مناقصه بین‌المللی، قرارداد با شرکت داخلی مهاران برای پیاده‌سازی سامانه، به‌صورت ترک تشریفات و با قرارداد ۱۰۰ درصد ارزی منعقد شد؟ اگر این شرکت توان پیاده‌سازی سامانه «ATC »را داشت، چرا در دو مرحله مناقصه بین‌المللی، واجد شرایط برای خرید اسناد مناقصه شناخته نشد؟

 

چرا با وجود معایب فراوان در سیستم نصب‌شده توسط شرکت مهاران، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اقدام به انعقاد قرارداد ساخت و نصب همین سامانه برای محورهای بافق-بندرعباس و تهران-اهواز کرده است؟ آیا این قرارداد‌ها نیز مجدداً به‌صورت ترک تشریفات منعقد گردیده است؟ با توجه به انتقادات برخی کارشناسان مبنی بر عدم صلاحیت شرکت مهاران در این پروژه و فقدان هرگونه تجربه قبلی در زمینه نصب این سیستم، صلاحیت فنی این شرکت توسط چه کسانی و طی چه فرایندی احراز شده است؟ چه استاندارد‌ها و گواهی‌های داخلی یا خارجی از این شرکت مطالبه شده است؟