تا پایان سال؛

۶ مسیر آزادراهی به طول ۱۴۵ کیلومتر تکمیل می‌شود

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، گفت: تکمیل شش مسیر آزادراهی به طول ۱۴۵ کیلومتر با اعتبار سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به همراه آغاز عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر همدان، برنامه سال‌جاری در توسعه شبکه آزادراهی کشور است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای […]

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، گفت: تکمیل شش مسیر آزادراهی به طول ۱۴۵ کیلومتر با اعتبار سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به همراه آغاز عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر همدان، برنامه سال‌جاری در توسعه شبکه آزادراهی کشور است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، محمود ملازینل؛ افزود: آزادراه تبریز- مرند به طول ۲۴ کیلومتر، آزادراه مراغه‌ـ هشترود به طول ۲۹ کیلومتر، کنارگذر شمالی اراک به طول ۲۵ کیلومتر، کنارگذر شمالی کرج به طول ۱۹ کیلومتر، آزادراه گرمسار- سمنان به طول ۳۶ کیلومتر و آزادراه کنارگذر غربی قم به طول ۱۲ کیلومتر در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز در سال‌جاری تکمیل می‌شود. وی پیشرفت فیزیکی آزادراه مراغه‌ـ هشترود را ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: این آزادراه یکی از محورهای مهم ارتباطی در غرب کشور است که رونق اقتصادی شهرهای جنوب آذربایجانشرقی را به همراه دارد و تسهیل تردد در سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجانغربی و کردستان از مزایای بهره‌برداری از این پروژه است و جزء اولویت‌های اجرایی سال‌جاری محسوب می‌شود. ملازینل؛ با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصدی آزادراه تبریز- مرند، اظهار داشت: این آزادراه به طول ۲۴ کیلومتر بخش مهمی از کریدور شرق به غرب کشور است که موجب احیای قسمتی از مسیر جاده‌ابریشم می‌شود و ارتباط کشور با کریدورهای بین‌المللی را هموار کرده و با ترانزیت ایمن و سریع و کاهش زمان سفر بین کشورهای همسایه و اروپا، در گسترش صادرات و واردات و توسعه اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری در منطقه مؤثر خواهد بود. وی تأکید کرد: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان تکمیل‌کننده پازل مسیر ترانزیتی تهران- بازرگان و شبکه بزرگراهی آسیایی در جهت تسهیل مبادلات تجاری کشور است. معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، تکمیل کنارگذر شمالی اراک به طول ۲۵ کیلومتر و آزادراه گرمسار- سمنان به طول ۳۶ کیلومتر را بخش دیگری از برنامه‌ توسعه شبکه آزادراهی اعلام کرد و ادامه ‌داد: این دو پروژه بخشی از کریدورهای آزادراهی کشور هستند که تکمیل آزادراه گرمسار- سمنان به‌عنوان بخشی از آزادراه «حرم تا حرم» و کنارگذر شمالی اراک با هدف انتقال ترافیک عبوری از جنوب کشور و کاهش زمان سفر در مرکز کشور در حال احداث است. ملازینل؛ یکی دیگر از پروژه‌های آزادراهی اثرگذار در ترافیک پایتخت و استان البرز را آزادراه کنارگذر شمالی کرج اعلام کرد و ادامه ‌داد: تکمیل این آزادراه به طول ۱۹ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد با جدیت در حال پیگیری است که ضمن کاهش ترافیک آزادراه تهران- کرج و محدوده داخلی شهر کرج، نقش پدافند غیرعامل برای پایتخت و استان البرز را نیز برعهده دارد. وی، کنارگذر غربی قم به طول ۱۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد را یکی دیگر از پروژه‌های آزادراهی امسال برشمرد و افزود: این پروژه نیز یکی از بخش‌های کریدور آزادراهی کشور در استان قم است که با هدف تکمیل بخش جنوبی کمربندی قم، تسهیل دسترسی به مسجد مقدس جمکران و اتصال شبکه آزادراهی غرب به جنوب کشور در حال ساخت است. معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، سهم دولت برای تکمیل این پروژه‌ها را سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز بخش‌خصوصی را نیز سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به پیشرفت فیزیکی بالای این مسیرها، تاکنون دوهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای تکمیل این پروژه‌ها در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن تخصیص یافته است که در صورت تأمین اعتبار در زمان مناسب، پیش از آغاز سرما و تغییرات جوی تا پایان سال تکمیل خواهند شد. وی همچنین از ابلاغ قرارداد مشارکت ساخت آزادراه کنارگذر شمالی همدان خبر داد و گفت: این آزادراه به طول ۳۸ کیلومتر با مشارکت ۵۰ درصدی سرمایه‌گذار و ۵۰ درصدی دولت احداث می‌شود و عملیات اجرایی آن در سال‌جاری آغاز می‌شود. ملازینل؛ مشارکت بخش‌خصوصی در تکمیل شبکه آزادراهی کشور را بسیار ارزشمند دانست و ادامه داد: شرکت ساخت و توسعه به دنبال استفاده از ظرفیت‌های جدید برای جذب مشارکت بخش‌خصوصی در توسعه شبکه آزادراهی کشور است که یکی از این مشوق‌‌ها استفاده از ظرفیت زمین‌های اطراف پروژه در کنار اخذ عوارض است که پیگیر هستیم در مصوبه ساخت آزادراه پردیس-هراز لحاظ شود.