مدیرعامل شرکت ملی گاز خبر داد

ناترازی روزانه ۲۶۰ میلیون مترمکعبی گاز در کشور

محمد قره‌داغلی – مدیرعامل شرکت ملی گاز، گفت: اکنون روزانه حداقل ۲۶۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز در کشور وجود دارد، اما برای زمستان تدابیری برای تأمین گاز خانگی در نظر گرفته شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سعید توکلی؛ در حاشیه مراسم تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز در جمع خبرنگاران، در رابطه با تأمین […]

محمد قره‌داغلی – مدیرعامل شرکت ملی گاز، گفت: اکنون روزانه حداقل ۲۶۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز در کشور وجود دارد، اما برای زمستان تدابیری برای تأمین گاز خانگی در نظر گرفته شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سعید توکلی؛ در حاشیه مراسم تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز در جمع خبرنگاران، در رابطه با تأمین گاز مورد نیاز در زمستان و میزان ناترازی گاز، اظهار داشت: اکنون دیگر ناترازی انرژی مطرح نیست، کمبود داریم و این موضوع بسیار جدی است و باید مورد توجه باشد و اقدامات لازم انجام شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز، افزود: بحث کاهش مصرف گاز هم فقط مختص مصرف‌کنندگان نیست و ما نیز باید در حوزه توسعه و سرمایه‌گذاری اقدام کنیم. وی بیان‌داشت: میزان ناترازی گاز اکنون روزانه حداقل به ۲۶۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، البته این موضوع دلیل بر این نیست که وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران کار خود را به خوبی انجام ندهند و برای تأمین گاز در زمستان تدابیری در نظر گرفته شده است. معاون وزیر نفت، خاطرنشان‌کرد: ناترازی به دلایل مختلفی رخ داده است، اما با تدابیر خوبی که در بخش‌های مختلف اندیشیده شده، انتظار می‌رود زمستان امسال با کم‌ترین مشکل روبه‌رو شویم. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرارداد گازی با ترکمنستان و روسیه منعقد شده است، خاطرنشان کرد: اجرای قرارداد گازی ایران و ترکمنستان نیاز به زمان‌بندی دارد و تاکنون اقدام‌هایی انجام شده است. همچنین امضای تفاهم‌نامه گازی با روسیه هم بسیار مطلوب است، امیدوارم این توافق‌نامه به‌زودی به نتایج عملیاتی برسد. وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین استراتژی‌‌ها در حوزه گاز و با توجه به اینکه از تکالیف ما در برنامه هفتم توسعه، تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه است در این راستا یکی راهکارها، تبادل گاز با روسیه است. این مقام مسئول، در رابطه با وضعیت تأمین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان، اضافه کرد: با توجه به اینکه مصرف گاز در زمستان در بخش‌های خانگی و تجاری روند صعودی دارد اما استفاده از سوخت مازوت هم آلودگی هوا را به دنبال دارد، تلاش می‌کنیم زمستان امسال با تکمیل تعمیرات و ذخیره‌سازی مطلوب گاز مایع از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و با همکاری وزارت نیرو مشکلی به وجود نیاید. توکلی؛ درباره تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه، توضیح داد: صادرات به این کشور در حال انجام است، در بحث صادرات گاز تنها شرکت ملی گاز ایران تصمیم‌گیرنده نیست، این شرکت علاقه‌مند است بخش زیادی از گاز طبیعی کشور را به ارزش‌افزوده تبدیل کند اما این موضوع به بسیاری عوامل بستگی دارد و اکنون ایران همه تعهدهای خود را به‌ویژه در بحث خانگی انجام می‌دهد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا مطالبات ایران از عراق برای فروش حاصل از گاز دریافت شده است، اضافه کرد: عراق یکی از مشتری‌های خوب ماست که پولش را به‌موقع و نقد پرداخت می‌کند و اکنون هیچ بدهی وجود ندارد.

۶ طرح ذخیره‌سازی گاز در کشور فعال است

در ادامه، رضا نوشادی؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، گفت: اکنون هفت طرح ذخیره‌سازی گاز در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل فعال نیست. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، از توجه جدی به بحث ذخیره‌سازی خبر داد و اظهار داشت: ذخیره‌سازی را در اوج مصرف راه‌اندازی کردیم تا پنجره‌ای برای یکپارچه‌سازی زنجیره ارزش شود. این مسئول، افزود: مطالعات این طرح‌‌ها توسط مشاوران داخلی و خارجی انجام شده است. وی از فعال ‌بودن یکصد پروژه دیگر در این شرکت خبر داد و گفت: عمده بهره‌برداران و پیمانکاران خواستار دریافت اطلاعات کامل طرح‌‌ها هستند. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، ادامه ‌داد: بر این اساس سامانه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم که می‌توان از هر نقطه کشور با گذرواژه اختصاصی وارد شد و اطلاعات دریافت کرد. نوشادی؛ به تلاش برای کاهش حوادث در حین کار اشاره کرد و گفت: در ۲۶ ماه گذشته هیچ حادثه‌ای نداشته‌ایم و این مسئله نتیجه کارهایی است که در حوزه ایمنی انجام شده است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، خاطرنشان ‌کرد: بهینه‌ کردن ایستگاه‌های تقویت فشار گاز در دستور کار است که با همکاری وزارت نیرو از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر انجام خواهد شد. نوشادی؛ با بیان اینکه بنده در بدو ورود به این شرکت شاهد قراردادهای زیاد سنواتی بودم و ضمانت‌نامه‌ها تمدید می‌شدند؛ اما اکنون این تعداد به‌طور قابل‌توجهی کاهش ‌یافته است، افزود: ساخت تجهیزات صنعت گاز اتفاق افتاده است، با راهبردی تازه، اقلام موجودی انبار را نیز کاهش دادیم. وی افزود: سال ۱۴۰۰ حتی یک نفر از کارکنان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران مدرک مدیریت پروژه نداشتند، اما اکنون بیش از ۱۰۰ نفر از آنان این مدرک را اخذ کرده‌اند و این موضوع سبب شد ادبیات مشترکی بین ما و پیمانکاران شکل بگیرد. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، گفت: جذب منابع مالی در سه سال گذشته ۷۵ درصد، ۸۶٫۵ درصد و۹۷٫۵ درصد بوده است. نوشادی؛ افزود: ظرفیت پالایش، انتقال و توزیع گاز کشور به ۸۷۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.