تداوم تولید پراید؛ ممکن یا غیرممکن!

گروه اقتصاد کلان- حدود ۵ دهه از عمر صنعت خودرو در ایران می‌گذرد؛ وجود مشکل امنیت و کیفیت خودرو‌های داخلی بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان داخلی است به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از تصادفات منجر به مرگ و میر در کشور فقط به خاطر وجود ایمنی ضعیف تولیدات داخلی به وجود می‌آید. در این خصوص، خودرو […]

گروه اقتصاد کلان- حدود ۵ دهه از عمر صنعت خودرو در ایران می‌گذرد؛ وجود مشکل امنیت و کیفیت خودرو‌های داخلی بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان داخلی است به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از تصادفات منجر به مرگ و میر در کشور فقط به خاطر وجود ایمنی ضعیف تولیدات داخلی به وجود می‌آید. در این خصوص، خودرو پراید تبدیل به سوژه طنزهای اجتماعی شده است! تلاش‌های زیادی برای ساماندهی به این معضل فنی باید صورت بگیرد تا دیگر شاهد تولید خودرو‌های غیرایمن و ضعیفی مانند پراید نباشیم. راه زیادی برای رسیدن به خروجی‌های ایمن توسط خودروسازان داخلی باقی مانده است.

دعوا بر سر تولید خودروی نا ایمن در ایران

در شرایطی که مناقشات پشت پرده برای تعیین چگونگی تولید «کویید» به عنوان خودروی ارزان قیمت رنو در ایران در جریان است، در تست انجام شده ایمنی این خودرو به شدت زیر سؤال رفته است.

گلوبال ان‌کپ «Global Ncap» یک مؤسسه معتبر و مستقل جهانی است که به بررسی سطح کیفیت و ایمنی خودرو‌ها پرداخته و بسته به چگونگی ایمنی خودرو‌ها در تست تصادف، صفر تا ۵ ستاره کیفی به آن می‌دهد.

در این زمینه در تست خودروی کویید که چندی پیش از سوی این مؤسسه صورت گرفته، این خودرو حتی موفق به کسب یک ستاره از پنج ستاره ایمنی نیز نشده است. این مؤسسه ۳ نمونه از کویید که نمونه دوم و سوم مدل‌های ارتقا یافته این خودرو بوده‌اند را مورد تست تصادف قرارداده که نتایج آن به شرح زیر است:

«اولین نسخه از این خودرو که تست شد، از بین سری اول مدل‌های تولیدی انتخاب شده بود و بدون هیچ تجهیزات ایمنی و حتی کیسه هوای راننده تست شد. این خودرو برای ایمنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر گرفت. بدنه این نسخه کاملاً بی‌ثبات ارزیابی شد. ایمنی سر و قفسه سینه راننده در این نسخه ضعیف بود و قفسه سینه سرنشین کمی ایمنی داشت. زانوی سرنشینان در این نسخه می‌تواند توسط ساختار خطرناک داشبورد تهدید شود».

نسخه دوم کویید که از سوی این مؤسسه تست شده از دوم آوریل ۲۰۱۶ تولید می‌شود. گلوبال ان کپ اعلام کرده که رنو این نسخه را سری به‌روز شده کویید می‌داند که انتظار می‌رفت سطح ایمنی بهتری داشته باشد، اما این نسخه نیز در ایمنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر و در ایمنی سرنشین کودک امتیاز د. از ۵ ستاره را دریافت کرده است. به گفته این سازمان، ساختار این خودرو از بین نرفت اما باز هم بی‌ثبات است و نمی‌تواند فشار بیش‌تری را تحمل کند.

سومین نسخه‌ای که تست شد یک کویید با ساختاری قوی‌تر و همچنین کیسه هوای راننده بود که به عنوان یک آپشن اضافی در نسخه ممتاز این خودرو ارایه می‌شود، اما این نسخه نیز در ایمنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر و در ایمنی سرنشین کودک امتیاز دو را کسب کرد. در ادامه این گزارش گلوبال ان کپ اعلام کرده که رنو باید اصلاحات بیش‌تری را در خودروی کویید اعمال کند.

در حالی نتایج تست‌های صورت گرفته از سوی این مؤسسه بین‌المللی نشان می‌دهد که کویید یک خودروی بی‌کیفیت و غیرایمن بوده و در تصادفات جان سرنشینان را تهدید می‌کند که هماکنون ایران خودرو و سایپا به دلیل پایین بودن قیمت، مشتاق به در اختیار گرفتن تولید این خودرو در ایران هستند و از آن سو شرکت رنو نیز در چانه‌زنی‌های خود به مذاکرات در این رابطه ادامه داده و از احتمال تولید مستقل این خودرو در ایران نیز خبر داده است.

اگرچه گفته می‌شود کویید در صورت تولید در ایران به دلیل پایین بودن قیمت، جایگزین مناسبی برای خودروهایی همچون پراید خواهد بود، اما نتایج تست ایمنی این خودرو علامت سؤال بزرگی درباره ایمنی این خودرو و در نتیجه سرنوشت تولید این خودرو در ایران ایجاد کرده است.

این وضعیت در حالی است که اخیراً برناردکامبیر، رییس منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند شرکت رنو درباره تولید خودروی کویید در ایران اظهار کرده است که «خودروی کویید یک جواهر است و من متقاعد شده‌ام که اگر ما این خودرو را در ایران تولید کنیم بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود».

مردم مجبور به خرید پراید بی‌کیفیت هستند

محمدرضا منصوری با اشاره به اظهارات مدیرعامل سایپا در خصوص تولید «پراید» و استقبال مردم از این خودرو، گفت: زمانی که رقابتی وجود ندارد و مشتریان برای خرید یک شبه خودرو در صف بایستند، خط تولید پراید همچنان ادامه می‌یابد و مردم مجبور به خرید این خودروهای بی‌کیفیت هستند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که مضرات اقتصادی مخاطره جان و سلامتی افراد چندین برابر منافع خودروهای تولیدی است، افزود: ثمره تولید خودروهای بی‌کیفیت، حیف و میل اموال عمومی است، خودروسازان اگر به تولیدات خود اطمینان دارند، یکی از این تولیدات را در مناطق آزاد همانند کیش به فروش برسانند، چرا در تمام منطقه آزاد کیش یک خودروی ساخت داخل وجود ندارد.

منصوری با اشاره به این‌که رقابت سبب رشد در کشور و در تمامی بخش‌ها می‌شود، ادامه داد: تازمانی که در خودروسازی‌ها رقابتی ایجاد نشده و حق انتخابی برای مشتریان وجود نداشته باشد، کیفیت خودروهای داخلی افزایش نمی‌یابد.

وی با بیان این‌که به مرور زمان کیفیت و تکنولوژی خودروهای دنیا افزایش می‌یابد، یادآور شد: گاهی برخی افراد مجبور هستند که برای حمل و نقل از خودروهای بی‌کیفیت استفاده کنند، تا چه زمانی مردم باید هزینه سوءمدیریت‌ها در دوران‌های مختلف را پرداخت کنند، تا زمانی که مشکلات خودروسازی رفع نشود، روز به روز بر معضلات کشور افزوده می‌شود.

لزوم اعمال ممنوعیت تردد جاده‌ای برای پرایدها

علی‌اسدی‌کرم با اشاره به اظهارات مدیرعامل سایپا درباره ادامه تولید پراید تا زمانی که مردم از آن استقبال می‌کنند گفت: از آنجاکه خودروی پراید قیمت کم‌تری نسبت به سایر خودرو‌ها دارد و تردد با آن نیز راحت تر بوده، به‌طور طبیعی است که استقبال مردم نیز از آن بیش‌تر باشد.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به شرایط خروج از تحریم‌ها و نتیجه برجام که می‌تواند رشد اقتصادی را رقم بزند و تحرک جدیدی در همه بخش‌های کشور ایجاد کند، به نظر می‌رسد صنایع خودروسازی در کشور نیز باید به سمت و سویی حرکت کند که خودروی تولیدی آن امنیت کامل را برای راننده و سرنشین آن تأمین کند.

وی تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کرد که خودروهایی همچون پراید یا به‌طور کامل ایمن‌سازی شود یا کم‌کم آن را از خط تولید خارج کرد؛ چراکه مهم این است که این خودرو با توجه به شرایط جاده‌ای کشور به گونه‌ای تقویت شود که امنیت را برای مسافران تأمین کند.

وی با اشاره به این‌که در صنایع خودروسازی استقبال شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در این بخش و انتقال تکنولوژی زیاد است، افزود: در شرایط فعلی برای انواع و اقسام خودرو‌ها با مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌شود بنابراین بهتر است فکری برای جایگزینی پراید با خودرویی دیگر‌ برداریم.

خودروسازان تراز امنیت مسافران را تأمین کنند

سیدجواد حسینی کیا با اشاره به اظهارات مدیرعامل سایپا در خصوص تولید پراید و استقبال مردم از این خودرو، گفت: یکی از ایرادات در صنعت خودروسازی کشور این است که سهامداران هیأت مدیره را مشخص می‌کنند و هیأت مدیره‌ها سهامدار هستند و فقط به مسائل اقتصادی توجه می‌کنند و به آرامش و امنیت مسافران توجه نمی‌کنند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که خودروسازان باید خودروهایی تولید کنند که توان رقابت با مشابه خارجی داشته باشد، افزود: خودروسازان باید امنیت و آرامش مسافران را با تولید خودروهای مناسب تأمین کنند، اگر خودروهای خارجی وارد کشور شوند، ارزان قیمت تر و باکیفیت تر هستند.

سهامداران خودروسازی نباید با جان مردم بازی کنند

حسینی کیا ادامه داد: از آنجا که برای واردات تعرفه‌های گمرکی بالایی در نظر گرفته شده، عرصه رقابت پذیری حذف و دست خودروسازهای داخلی باز شده است.

وی با بیان این‌که سهامداران خودروسازی نباید با جان مردم بازی کنند، یادآور شد: خودروسازان نباید با نگاه اقتصادی و درآمدی به مردم و جانشان نگاه کنند و عرصه فعالیت رقابتی را حذف کنند و این اساس مشکل خودروسازان است.

هرروز از کیفیت خودرو کاسته شده تا منافع اقتصادی خودروسازان حفظ شود

حسینی کیا با اشاره به این‌که هر روز ازکیفیت خودرو کاسته شده تا منافع اقتصادی خودروسازان حفظ شود، افزود: نباید به خودروسازی اقتصادی نگاه کرد، بلکه باید تراز امنیت مسافران تأمین شود و متناسب با آن برای خودرو قیمت تعیین شود.

مردم به اندازه کافی از پراید استفاده کرده‌اند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که به نظر می‌رسد زمان تولید «پراید» در ایران نیز کافی باشد، افزود: تنها برای عدم اخلال در بازار باید در مدت مشخص و معقولی شرکت‌های خودروسازی خودروی جایگزین را با کمک شریک تجاری خود معرفی کنند تا این خودرو جایگزین پراید شود؛ چراکه تولید پراید دیگر بس است و مردم به اندازه کافی از پراید استفاده کرده‌اند.

تقاضای مردم به دلیل علاقه به پراید نیست

رامین‌نورقلی‌پور با اشاره به امکان ایجاد محدودیت جاده‌ای برای خودروی پراید و توقف خط تولید‌ی خودرو گفت: ایجاد محدودیت برای تردد خودروی «پراید» در جاده، دردی را دوا نمی‌کند.

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تقاضای مردم به دلیل علاقه به خودروی «پراید» نیست؛ بلکه تقاضای مردم به دلیل این است که توان خرید خودرویی با قیمت بیش‌تر از «پراید» را ندارند یا توان خرید آنها خودروهایی با قیمتی نزدیک به قیمت پراید است.

ایجاد محدودیت برای تردد پراید درجاده ممکن نیست

محمد عزیزی با اشاره به امکان ایجاد محدودیت جاده‌ای برای «پراید» و توقف خط تولید این خودرو گفت: با حجم بالایی که در تولید خودروی «پراید» وجود دارد، بعید است بتوانیم ممنوعیت جاده‌ای را برای این خودرو اعمال کنیم و بگوییم در شهر رفت و آمد و درجاده تردد نکند.

نماینده مردم ابهر، خرم دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی افزود: هر چند که در خارج از کشور خودروهای دو نفره و برقی که وجود دارد؛ صرفاً در داخل شهر تردد می‌کند و بیرون از شهر نمی‌رود، اما آیا واقعاً در کشور ما این امکانات وجود دارد.

وی با بیان این‌که برای بسیاری از افراد جامعه ما «پراید» خودروی خانواده آنها است، افزود: «پراید» خودرویی است که اکثر اقشار متوسط جامعه تمایل به خرید و استفاده از آن دارند و این‌که بگوییم این خودرو به هیچ وجه تولید نشود، ممکن نیست؛ ولی این‌که برای افزایش استاندارد‌ها و ایمنی آن سختگیری شود، اقدام مناسبی است.

 

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید رعایت امینی توسط راننده را فرهنگ‌سازی کنیم و اگر رانندگان قانون را رعایت کنند؛آمار تصادفات قطعاً کاهش پیدا می‌کند. چرا برای این همه اتوبوسی که به ته دره می‌رود و در یک روز یک مرگ دسته جمعی اتفاق می‌افتد، برنامه‌ریزی نمی‌کنیم، بنابراین باید ایمنی جاده‌ها را نیز بالا ببریم.