فعالان حوزه تجارت الکترونیکی، معتقد هستند که اصلیترین عامل رشد نکردن این حوزه، قاچاق کالا است. به گفته آنها، کسبوکارها اگر غیرقانونی کار کنند میتوانند سهم بیشتری از بازار بگیرند، اما به دلیل شفافیت کسبوکارهای این حوزه، کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی با قاچاق، بخشی از سهم بازار را دریافت میکنند. آنها معتقدند اگر برای این […]
فعالان حوزه تجارت الکترونیکی، معتقد هستند که اصلیترین عامل رشد نکردن این حوزه، قاچاق کالا است. به گفته آنها، کسبوکارها اگر غیرقانونی کار کنند میتوانند سهم بیشتری از بازار بگیرند، اما به دلیل شفافیت کسبوکارهای این حوزه، کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی با قاچاق، بخشی از سهم بازار را دریافت میکنند. آنها معتقدند اگر برای این موضوع راهحلی پیدا شود، بخشی از چالشهای ما حل میشود. به گزارش پیوست، در پنل موبایل و تجارت الکترونیکی که در دومین رویداد کنگره موبایل ایران برگزار شد، مجید مظاهری؛ قائممقام مدیرعامل بانیمد، مسعود شاهمرادی؛ مدیرعامل فروشگاه اینترنتی خانومی، حسین حیدر؛ رئیس هیئت مدیره تکنو لایف و کیارش عباسزاده؛ مؤسس اسنپفود و خانه کسبوکار با چالشهای حوزه تجارت الکترونیکی و ارتباط آن با موبایل پرداختند و درباره برنامههای کسبوکار خودشان توضیح دادند. قائممقام مدیرعامل بانیمد، مجید مظاهری؛ درباره جایگاه ایران در بازار تجارت الکترونیکی، گفت: سهم بازار تجارت الکترونیکی در ایران دودرصد بوده است، شش درصد سهم بازار تجارت الکترونیکی است؛ سه درصد برای پلتفرمها و سه درصد سوشال یا تجارت اجتماعی است. سه درصد سهم تجارت اجتماعی به معنی اهمیت موبایل در این حوزه است؛ زیرا کاربر برای استفاده از این فضا از موبایل استفاده میکند. آمار تجارت الکترونکی در جهان نشان میدهد، سال ٢٠٢٢ نسبت به ٢٠٢١ رشد برخی از کشورها در حوزه تجارت الکترونیک کاهش یافته است. انگلیس، آمریکا و کانادا در این حوزه رشد روبه پایین را تجربه کردهاند؛ اما در مقابل برخی از کشورهای اطراف خلیج فارس مثل امارات و قطر بین ٧ تا ٩ درصد افزایش یافتند و اندونزی با افزایش ۶٠ درصدی تحول چشمگیری در این حوزه یافت؛ سهم بازار تجارت الکترونیک این کشور در حالحاضر نزدیک انگلیس و آمریکاست. قائممقام مدیرعامل بانیمد، با تأکید بر چالشهایی که در این حوزه دارند اضافه کرد: از چالشهای ما رگولاتوری و کالای قاچاق است. سهم کالای قاچاق جدی است زیرا ما شفاف کار میکنی؛ اگر غیرقانونی کار کنیم میتوانیم سهممان را بگیریم. سه درصد تجارت الکترونیک از شش درصد تجارت اجتماعی است، کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی قاچاق میفروشند اما ما نمیتوانیم آن کالا را بفروشیم در نتیجه کاربر که برای خرید برندی سمت ما میآید ما آن برند را نداریم درنتیجه به سمت قاچاق میرود. اگر برای این موضوع راهحلی پیدا شود، بخشی از چالشهای ما حل میشود. مظاهری؛ به برنامههای آینده بانیمد اشاره کرد و گفت: به نظر من نیمه پر لیوان همیشه جذابتر است، من فکر میکنم فرصتهای زیادی در این صنعت وجود دارد، تا الان این صنعت رشد خوبی کرده است اما باید در دو سال آینده رشد این صنعت سرعت بیشتری داشته باشد و احتمالا اتفاقات خوبی میافتد. برای ما واضح است که مرز فروشگاههای حضوری و آنلاین برداشته شود. برهمین اساس ما مراکز خرید تجربه مشتری را در ماه آینده افتتاح میکنیم. هدفمان ایجاد تجربه خوب است که کاربر بیاید و تجربه حضوری کند. به گفته او، رفتار مصرفکننده باسرعت بیشتری در حال پیشروی است و قدرت خرید کم شده است. او گفت: خرید اقساطی سهم غیرقابل تفکیک از کسبوکارها است. در نتیجه در آینده ما هم به خرید اقساطی فکر میکنیم.
کُندی اینترنت، عامل کُندی تجارت الکترونیکی
در ادامه، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی خانومی، مسعود شاهمرادی؛ با تأکید بر این نکته که سال ۱۳۹۳ بهترین سال در حوزه تجارت الکترونیک بود، گفت: دلیل اهمیت سال ۱۳۹۳ در حوزه تجارت الکترونیکی، موبایل بود. تجارت الکترونیکی در ایران تا قبل از فراگیر شدن اینترنت روی موبایل، روند کُندی داشت و تراکنش کمی داشت. بیشتر کسبوکارهایی که در دهه ٨٠ شروع به فعالیت در تجارت الکترونیک کردند و تا سال ١٣٩١ ناامید شدند، حذف شدند؛ و همه کسبوکارهایی که به این تغییر رسیدند رشد کردند. سال ١٣٩٢، شیب رشد تجارت الکترونیک آمریکا در دهه ٩٠ میلادی با شیب رشد تجارت الکترونیک در دهه ٩٠ شمسی نسبتاً یکی بود. در آن زمان من حدس میزدم که این شیب صعودی ادامهدار باشد و با انفجار فروش اینترنتی در ایران مواجه خواهیم بود. البته اتفاقاتی که در سال ١٣٩٧ مربوط به برجام بود، باعث خروج سرمایه از این صنعت شد. مدیرعامل فروشگاه اینترنتی خانومی، تأکید کرد که تولیدکننده احتیاج به داده و اطلاعات دارد که بازار را برایش روشن و شفاف کنند و زنجیره ارزش درست ایجاد کنند، زیرا مصرفکننده هرچه مطمئنتر باشد که مستقیمتر به تولیدکننده وصل است، اعتمادش به تولیدکننده بیشتر میشود. او گفت: شفافیت عنصر ذاتی تجارت الکترونیکی است. اگر در تجارت الکترونیکی شفافیت نباشد، فرصت. اعتماد بازیگر این حوزه از بین میرود و چیزی به دست نمیآید. تجارت الکترونیک ابزاری است که باعث شده داده در دنیا درست و دقیق دستهبندی شود. او درباره چالشهای این حوزه، اضافه کرد: باید مهمترین چالش حاکمیت رشد اقتصادی باشد، اگر از منظر بنگاه اقتصادی بخواهیم به صنعت تجارت الکترونیکی نگاه کنیم، درمییابیم که در بازهزمانی سه ساله میشود ٢٠ برابر رشد داشت. در باره زمانی ٩٢ تا ٩٨ دیدیم که بنگاههای تجارت الکترونیکی صد برابر رشد هم تجربه کردند اما چند چالش جدی وجود دارد. یکی از مهمترین چالشها رگولاتوری یا حاکمیت است که توجه به بهترین فرصت نمیکند. چالش بعدی منابع انسانی است. بهدلیل اینکه فرصت رشد را از صنعت میگیریم، چالش منابع انسانی را شدیدتر میکنیم. همچنین چالش تأمین منابع مالی برای رشد، چالش جدی دیگر است. شاهمرادی؛ درباره برنامههای آینده خانومی گفت: ما یک آژانس تخصصی زیبایی را با همکاری تپسل ایجاد کردیم. پلتفرم از تپسل است؛ مشتریان، داده و کمپین از سمت خانومی انجام میشود. در سه تجربه اول تمام رکوردهایمان با این همکاری شکسته شد.
خرید اقساطی در تجارت الکترونیک مهم است
در ادامه پنل، رئیس هیئت مدیره تکنو لایف، حسین حیدر؛ اصلیترین چالش خردهفروشی آنلاین را قدرت خرید مردم دانست و ادامه داد: باوجود اقتصادی که داریم قدرت خرید مردم بسیار ضعیف شده است. برای همین ما بخش خرید قسطی را ایجاد کردهایم تا مصرفکننده نهایی بتواند کالای مورد نیازش را بهخصوص کالای دیجیتال و موبایل را تهیه کند. ما در سال گذشته از شش همت فروش کالا عبور کردیم و امسال با راهاندازی تکنوپی به دنبال این هستیم که یک همت فروش اقساطی داشته باشیم. موضوع بعدی تأمین کالا است؛ تأمین کالا جزء مسائل اساسی در سالجاری است زیرا تخصیص ندادن ارز، این حوزه را با چالش روبهرو میکند، البته این موضوع در دسترس حاکمیت است و کاری از دست ما بر نمیآید. حیدر؛ درباره دغدغه اصلیشان که کالای قاچاق است، اضافه کرد: در بخش تجارت الکترونیکی ما آینه اقتصاد خرد کشور هستیم. یکی از دغدغههای اصلی ما کانالهای فروش کالاهای قاچاق است. ما میتوانیم شفاف باشیم، اطلاعات دقیق ارائه بدیم و کالای فنی درستی را توزیع کنیم اما این شفافیتها خیلی دیده نمیشود و کانالهای فروش قاچاق آسیبزننده هستند. همچنین مؤسس اسنپفود و خانه کسبوکار، کیارش عباسزاده؛ درباره چالشهایشان توضیح داد: اینترنت از گذشته تا الان از چالشهای اصلی ما بوده است؛ حتی زمانی که سرعت اینترنت خوب است نمیتوانیم اعتماد کنیم که به همین شکل بماند، این یکی از چالشهای اصلی تجارت الکترونیکی است، بر همین اساس ما همیشه فکر میکنیم که یک جهت سنتی را هم نگه داریم که اگر فیلتر شدیم یا اینترنت قطع شد نابود نشویم. ما یکسری تهدیدهای محیطی مثل رگولاتوری، اینترنت، قانون و موارد دیگر داریم که از دسترس ما خارج است. مواردی که درونسازمانی است بیشتر در اختیار ما هستند. عباسزاده؛ درباره برنامه پیشرویشان توضیح داد: ما درحال راهاندازی استارتآپ فکتوری در حوزه ملک هستیم؛ از این طریق میتوانیم تجارت الکترونیکی را وارد حوزه ملک کنیم. این کار پیچیده و سخت است زیرا ملک صنعت مادر است، قیمت بالایی دارد و ذینفعان بیشتری دارد. موضوعات رگولاتوری هم وجود دارد. تا الان در مراحل خوبی پیش رفتهایم تا بتوانیم ملک را هم وارد حوزه تجارت الکترونیکی کنیم. گفته میشود هوشمصنوعی در حوزه ملک تا ٧١ درصد سودآوری را افزایش میدهد. ملک از حوزههای دیگر عقب است و ظرفیت کار دارد.
دیدگاه بسته شده است.