رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی مسیر کاهش تخلفات ثبتی

دفاتر اسناد رسمی بخش قابل‌توجهی از عرضه خدمات ثبتی و تنظیم و ثبت اسناد رسمی را برعهده داشته و ضمن انجام امور مزبور کار مشاوره رایگان و خدمات معاضدت قضایی جامعه را نیز انجام می‌دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس سند تحول قضایی برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات دفاتر اسناد رسمی، در راستای رفع مشکل کمبود […]

دفاتر اسناد رسمی بخش قابل‌توجهی از عرضه خدمات ثبتی و تنظیم و ثبت اسناد رسمی را برعهده داشته و ضمن انجام امور مزبور کار مشاوره رایگان و خدمات معاضدت قضایی جامعه را نیز انجام می‌دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس سند تحول قضایی برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات دفاتر اسناد رسمی، در راستای رفع مشکل کمبود سازوکارهای پیشگیری از بروز اختلاف در قراردادها، راهکارهای مختلفی را در نظر گرفته، یکی از این راهکار‌ها رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی است به‌طوری که حسن بابایی؛ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با بیان اینکه شیوه‌نامه فعالیت دفاتر اسناد رسمی نیازمند اصلاح است و یکی از راهکارهای آن تدوین نظام رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی است، گفت: سطح‌بندی دفاتر موجب کاهش اشتباهات و تخلفات ثبتی می‌شود و موجب جلوگیری از تزلزل حقوقی افراد می‌شود. صفدر کشاورز؛ سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، درباره سطح‌بندی دفاتر اسناد رسمی، گفت: ماده ۵۸ آیین‌نامه دفاتر اسناد رسمی بحث رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی را مطرح کرده است. وی افزود: ما در گذشته دفاتر اسناد رسمی درجه یک و دو را داشتیم که بعد‌ها درجه یک و دو منتفی شد. اکنون در آیین‌نامه‌ای که تصویب و ابلاغ شده، ماده ۵۸ دوباره به رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی از لحاظ تعداد پرسنل و مکان و همچنین از لحاظ تعداد تخلفات حسن‌شهرت و سوءشهرت دفاتر و… اشاره می‌کند که همه این موارد بررسی می‌شود و در نهایت این دفاتر رتبه‌بندی می‌شوند؛ البته هنوز ساز و کار دقیق این موضوع و اینکه کدام شاخص‌‌ها باید جزو شاخص‌های اصلی برای ارزشیابی دفاتر اسناد رسمی باشند و مثل گذشته به صورت درجه یک و دو تعیین شوند یا خیر، نهایی نشده است. معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تصریح کرد: باید ابتدا سازمان ثبت با معاونت راهبردی قوه‌قضاییه به این جمع‌بندی برسند و شاخص‌‌ها را تعریف کنیم تا بتوانیم رتبه‌بندی دفاتر را اجرایی کنیم و بعد اطلاع‌رسانی می‌شود؛ ناگفته نماند که در سند تحول قضایی هم به رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی اشاره شده است. کشاورز؛ درباره ابلاغ اولین آیین‌نامه‌ قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول نیز، گفت: جلسه آخر بررسی آیین‌نامه ماده ۳ قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول ۲۵ شهریور ماه در معاونت اول قوه‌قضاییه برگزار شد و موضوع آیین‌نامه جمع‌بندی شد و باید برای امضای نهایی محضر ریاست قوه قضاییه ارسال شود. نهایتاً پس از بررسی و امضای رئیس دستگاه قضا، آیین‌نامه ابلاغ خواهد شد. وی گفت: موضوع این آیین‌نامه ماده ۳ قانون مذکور، نحوه اتصال مشاورین املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد است و طبق آن همه مشاورین املاک به دفاتر اسناد رسمی متصل خواهند شد و قرارداد‌ها را از آن طریق ارسال خواهند کرد. همچنین عاصف حمدالهی؛ مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از باز طراحی سامانه اجرای مفاد اسناد رسمی خبر داد و گفت: نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی تا پایان سال اجرایی می‌شود.