نباید دلواپس ورود ایرباس‌ها بود

در حالی‌که کشورمان از ابتدای انقلاب تا چند ماه پیش با تحریم صنعت هوانوردی مواجه و از خرید هواپیما محروم بود، پس از برجام موفق به انعقاد قرارداد خرید هواپیما شد و به دنبال آن در دی ماه امسال یک فروند هواپیمای ایرباس جدید وارد ناوگان حمل و نقل هوایی شد. پس از این اقدام […]

در حالی‌که کشورمان از ابتدای انقلاب تا چند ماه پیش با تحریم صنعت هوانوردی مواجه و از خرید هواپیما محروم بود، پس از برجام موفق به انعقاد قرارداد خرید هواپیما شد و به دنبال آن در دی ماه امسال یک فروند هواپیمای ایرباس جدید وارد ناوگان حمل و نقل هوایی شد. پس از این اقدام نقدهای متفاوتی در این مورد منتشر شد که در پاسخ به آنها سعیدنژاد کارشناس هوانوردی در تین‌نیوز یادداشتی منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: پس از برجام برخی به خرید هواپیما نقد داشتند و ورود هواپیما به کشور را تنها برای افراد مرفه جامعه می‌دانستند و بر این باور بودند که ورود هواپیماهای لوکس تنها برای سرمایه‌داران است. در همین راستا به نکاتی اشاره خواهم کرد که چرا ورود هواپیما به کشور یک اولویت است.

در مرحله اول بایستی عنوان کنم که هزینه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری ورود این تعداد هواپیما‌ها از بودجه عمومی و مردم تأمین نخواهد شد و مصرف‌کنندگان هزینه را مستقیماً پرداخت نخواهند کرد. اگر کالا یا خدماتی از منابع عمومی کشور تأمین شود باید کلیه مردم از آن بهره‌مند شوند.

آنچه مسلم است برای خرید هواپیماهای مورد بحث قرار نیست بودجه آن از محل منابع عمومی تأمین مالی شود و تعهد بازپرداخت فاینانس هواپیما‌ها را دولت نمی‌دهد بلکه شرکت خریدار یعنی «هما» تضمین‌کننده خواهد بود.

سفر هوایی داخلی و خارجی نیاز روزافزون کشور است. حتی توسعه مناطق محروم کشور که مناطقی دور افتاده هستند بدون حمل‌ونقل هوایی بسیار سخت و دور از انتظار است.

 

دولت برای سفر به این مناطق باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم یارانه بدهد، لذا سفر اساتید، مهندسان و متخصصان به این مناطق ضروری است که بدون پرواز غیرممکن خواهد بود. نظر شما را به توسعه مناطقی همچون آبادان و مناطق نفتی جلب می‌کنم که ابتدا فرودگاه و پرواز را تأمین کردند تا شرایط شروع کار فراهم شود.