محمد قرهداغلی -با گذشت ۱۲ سال از ادغام وزارت راه و مسکن، با توجه به مشکلات موجود، نه در بخش مسکن بهویژه موفق نبودن در ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و گستردگی و فراوانی مأموریتها، نه در بخش حملونقل به نظر میرسد این ادغام نتوانسته به اهداف و برنامههای توسعه در حوزههای عمران، حملونقل […]
محمد قرهداغلی -با گذشت ۱۲ سال از ادغام وزارت راه و مسکن، با توجه به مشکلات موجود، نه در بخش مسکن بهویژه موفق نبودن در ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و گستردگی و فراوانی مأموریتها، نه در بخش حملونقل به نظر میرسد این ادغام نتوانسته به اهداف و برنامههای توسعه در حوزههای عمران، حملونقل و مسکن و شهرسازی دست پیدا کند. به همین جهت دوباره موضوع تفکیک وزارت راهوشهرسازی در دستور کار مجلس قرار گرفته است. به گزارش مناقصهمزایده، ابراهیم نجفی؛ نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه طرح تفکیک وزارت راهوشهرسازی در کمیسیون عمران به تصویب رسید و بهزودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، گفت: وزیر راهوشهرسازی بهعنوان نماینده دولت، موافقت خود را با طرح تفکیک اعلام کرده است، زیرا وزارت راهوشهرسازی با وجود سازمانهای عظیمی همچون راهداری، راهآهن، فرودگاه، هواشناسی، سازمان ملی زمین و مسکن، بازآفرینی آنچنان گسترده است که در عمل امکان کنترل و اداره چنین مجموعهای از سوی یک وزیر وجود ندارد. وی با تأکید بر اینکه تفکیک دو وزارتخانه، بار مالی ندارد، گفت: این طرح مخالف اصل ۷۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد زیرا تغییری در نیروها و ساختمانهای مورد استفاده این دو مجموعه به وجود نمیآید. بنابراین فضای مجلس نیز با طرح موافق است. نجفی؛ درباره پیامدهای جداسازی وزارت راه و مسکن، توضیح داد: یکی از چالشهای اصلی کشور موضوع مسکن است و وزیری که در حوزه شهرسازی و مسکن انتخاب میشود، باید تمام وقت و انرژی خود را برای حل مشکلات این بخش صرف کند تا به موفقیتهایی در حل مشکلات بخش راه و مسکن دست پیدا کنیم، زیرا امکان توجه یک وزیر به همه حوزههای زیرمجموعه راهوشهرسازی وجود ندارد. در این زمینه فرشید پورحاجت؛ دبیر کانون سراسری انبوهسازان، در رابطه با تفکیک وزارت راهوشهرسازی، اظهار کرد: شرایط ۱۳ سال اخیر نشان میدهد که ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی نتوانسته نه در بخش حملونقل بستر مناسبی ایجاد کن و نه در حوزه مسکن شرایط ایدهآالی را برای کشور فراهم کند. پورحاجت؛ با بیان اینکه وضعیت بخش مسکن و حملونقل حاکی از آن است که ادغام دو وزارتخانه ذکر شده اشتباه بود، اضافه کرد: شاید هم دلیل این ناکامی آن باشد که نظام حکمرانی در بحث ادغام نتوانست مسیر مشخصی را در دو بخش مهمفنی، اقتصادی و استراتژیک کشور طی کند. دبیر کانون سراسری انبوهسازان، تأکید کرد: خروجی این شده که امروز فضای آرامی برای مردم و فعالان در بخش راه و مسکن فراهم نشده است. در این باره، مرتضی ناصریان؛ کارشناس ارشد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور تفکیک وزارت راهوشهرسازی و تشکیل وزارت حملونقل و لجستیک را ضروری دانست و با اشاره به اینکه اهداف و راهبردهای این دو بخش متفاوت، تصریح کرد: متخصصان امور مسکن با راهسازی و راهداری مجزا هستند، پیمانکاران ساختمانی غیر از پیمانکاران راهسازی هستند، مشاوران مقررات و حتی فهرست بهای کاری آنها بهطور کامل جداست. ناصریان؛ نیاز فراوان به توسعه زیربناها، ضرورت تحول در نظام تأمین مالی بخش حملونقل، تحول اساسی در اقتصاد حملونقل در بخشهای دریایی، هوایی و ریلی برای رسیدن به جایگاه مناسب، بالفعل کردن جایگاه و موقعیت استراتژیک ترانزیتی کشور و عملی کردن سیاستهای کلی بخش حملونقل را از مهمترین دلایل تفکیک وزارت حملونقل برشمرد و گفت: برای رسیدن به جایگاه مورد انتظار بخش حملونقل در چشمانداز کشور و ارائه الگویی ایرانی – اسلامی از پیشرفت در این بخش نیاز به یک وزارت مستقل با عنوان جدید وزارت حملونقل و لجستیک دارد تا تأکیدی باشد که این وزارت تنها کار عمرانی نمیکند بلکه مأموریت اصلی آن سامان دادن به حملونقل است.
دیدگاه بسته شده است.