گروه خودرو- با توجه به اینکه آییننامهای که در دولت قبل برای واردات خودرو در نظر گرفته بودند، ایراداتی در آن وجود داشته که امروز وزیر تازهنفس صمت نیز آنها را آشکار کرده، این نوید را داده است تا رفع این ایرادات و بازنگری در آییننامه بتواند روند ورود خودروها را به کشور تسهیل کند. […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه آییننامهای که در دولت قبل برای واردات خودرو در نظر گرفته بودند، ایراداتی در آن وجود داشته که امروز وزیر تازهنفس صمت نیز آنها را آشکار کرده، این نوید را داده است تا رفع این ایرادات و بازنگری در آییننامه بتواند روند ورود خودروها را به کشور تسهیل کند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص علیرضا سلیمی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تخصیص یکمیلیارد دلار برای واردات خودرو را گامی روبه جلو برای شکست انحصار دانست و ابراز امیدواری کرد که با افزایش سرعت واردات خودرو و ایجاد رقابت، بساط لاتاری خودرو جمع شود. وی گفت: امیدواریم واردات خودرو قطرهچکانی نباشد تا با ایجاد رقابت با خودروسازان داخلی، تأثیر مثبت بر بازار بگذارد. این نماینده مجلس، عنوان کرد: تأخیر در اجرای قانون واردات خودرو آسیبهای فراوانی برای کشور به همراه داشت. ما به حمایت از تولید داخلی اعتقاد داریم، اما هرگاه شرکتهای تولیدکننده با محصولات خارجی احساس رقابت کنند، برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تلاش خواهند کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عنوان کرد: تخصیص یکمیلیارد دلار ارز برای واردات را یک گام روبه جلو میدانیم و امیدواریم به نحوی اقدام شود که فضا را سامان داده و در زندگی مردم اثر مثبت داشته باشد. وی با انتقاد از شیوه عرضه خودرو در کشور، عنوان کرد: شرکتهای خودروساز از مردم پول دریافت کرده و بعد از ماهها معطلی و بدون ارائه اطلاع دقیق از وضعیت خودرو، محصول نهایی را به مردم تحویل میدهند. هماکنون خرید خودرو با قیمت کارخانه به نوعی لاتاری تبدیل شده و حتماً باید با شیوههای مختلف، این وضع را ساماندهی کنیم. همچنین جلیل میرمحمدی میبدی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، گفت: واردات خودرو به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی کمک کرده و رضایتمندی مردم با استفاده از خودرویهای نو روز دنیا و مصرف سوخت پایینتر حاصل میشود. وی افزود، کمیسیون صنایع و معادن با وزیر صمت و دستیار ویژه وی، جلسه مشترکی برگزار کرد و در این جلسه گزارشی کاملی از اقدامات اخیر وزیر صمت در مدت حضور در این وزارتخانه ارائه شد. میبدی؛ ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات وزارت صمت تلاش برای ایجاد کمیتههای راهبردی در حوزههای مختلف از جمله خودرو، معدن و بازرگانی و همچنین اجرایی شدن بند (ث) تبصره ۱۳ قانون بودجه ۱۴۰۳ درخصوص تخصیص ارز برای واردات خودروهای جانبازان ۵۰ درصد به بالا بود که با توجه به معطلی دو ساله این قانون، در جلسه اخیر نیز از سوی نمایندگان مطرح و وزیر صمت برای تأمین ارز مورد نیاز آن قول دادند تا نگرانی بالغ بر ۲۷ هزار جانباز ۵۰ الی ۸۰ درصدی بر طرف شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عنوان کرد: در رابطه با صحبتهای رئیس بانک مرکزی پیرامون اختصاص یک میلیارد دلار به واردات خودرو جهت استفاده عموم مردم نیز بحث و گفتگو صورت گرفت و امیدواریم کارهای اداری آن نیز سریعتر انجام شود. وی اضافه کرد: بنده معتقدم یکی از مسیرهایی که با ایجاد رقابت در بازار به ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی داخلی کمک میکند و رضایتمندی مردم با استفاده از خودروی با تکنولوژی روز دنیا و مصرف سوخت پایینتر حاصل میشود تسریع در واردات خودرو برای بهرهمندی عموم مردم است. امیدواریم با تمهیدات صورت گرفته شاهد تسریع شدن روند در واردات خودرو به کشورمان باشیم. در این باره نیز، علی حدادی؛ دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، گفت: هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صمت جلسه مهمی را برگزار کرد که یکی از موضوعات مهم آن، در حوزه خودرو بود. وی افزود: در بخش خودروسازان و بخشهای مهمی چون قطعهسازان و گمرک و واردات خودرو ایرادهایی در بخش کیفیت خودروهای داخلی مصوباتی وجود داشت که به قانون مبدل شده و دولت موظف به اجرای آن است. بانک مرکزی نیز وظیفه تأمین ارز را برای واردات دارد و گمرک نیز باید این امر را تسهیل کند زیرا واردات توازن و رقابتپذیری را در بخش کیفیت و واردات تأمین میکند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: رئیس بانک مرکزی و وزیر صمت به کمیسیون دعوت شدهاند زیرا تأمین ارز در این زمینه بسیار مهم است. تأمین بخشی از ارز توسط بانک مرکزی برای اجرای این طرح امر مصوب و تکلیف قانونی است. وی تصریح کرد: در قانون مصوب، دولت وظیفه اصلی را برای تأمین ارز دارد. وزیر صمت نیز اعلام کرد که در ۲۰ روز گذشته تمام تلاش خود را برای تسهیل واردات انجام داده است و در آینده نیز این امر پیگیری میشود. حدادی؛ عنوان کرد: کمیسیون صنایع به شکل کامل پیگیر مسئله ورود سهل و آسان خودرو به کشور خواهد بود. در داخل نیز پیگیر استانداردسازی و حل مشکلات قطعهسازان هستیم. سازمان استاندارد هم در این زمینه تلاش خود را خواهد کرد که بتواند استانداردسازی قطعات را انجام دهد. وی افزود: بخش مهمی از آییننامه داخلی واردات خودرو دارای ایراد بود که تکلیف ارز و وظیفه بانک مرکزی در این زمینه چیست؟ در اینجا وزارت صمت و بانک مرکزی وظیفه سنگینی دارند که باید به شکل کامل به این وظیفه عمل کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در این قانون تلاش شده است که مشکل انحصار خودرو حل شود و افراد حقیقی بتوانند در این امر مشارکت کنند. اگر واردات قانونی خودرو انجام شود قطعا توازن خوبی ایجاد میشود. وی تصریح کرد: مطمئن هستیم که با واردات خودرو تأثیرات خوبی روی قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود و انحصار تولید داخلی نیز شکسته خواهد شد. همچنین بحث مصرف بالای بنزین نیز در این رویکرد تا حدود زیادی ساماندهی میشود. حدادی؛ عنوان کرد: اگر قرار است که این واردات از طریق خودرو سازان انجام شود قطعاً کاهش قیمت خودرو انجام نمیشود که جلوی این امر را گرفتهایم و تلاش داریم که دولت نیز قانون مجلس را رعایت کند زیرا اگر قانون به درستی اعمال نشود این امر محقق نمیشود. وی افزود: کمیته صنایع کمیسیون صنایع و معادن جلسات پیگیری برای کیفیت بخشی و ارزیابی را دنبال کنند. امیدواریم خروجی این جلسات حل مشکلات خودرو به شکل عملی و واقعبینانه باشد.
****
مهدی قرهداغلی – براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ مصوب مجلس، بانکمرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون (۳٫۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) یورو از محل اجزاء (۱) و (۲) بند (الف) ماده (۱۱) قانون برنامه هفتم پیشرفت و یا سایر منابع مورد تأیید (در هر فصل سال حداقل بیست درصد(۲۰%)) برای واردات خودروی سواری نو […]
گروه خودرو- در طی یکی، دو روز گذشته اخباری در رسانهها منتشر شد که در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که درخصوص تأیید کلیات بودجه سال آینده برگزار شد، با واردات خودرو در سال آینده مخالفت شده که ظاهراً مخالفت مجمع تشخیص مصلحت بهطور کلی نبوده و فقط با مواردی بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، […]
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هماکنون تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند، گفت: حتی اگر تعرفهها تغییر کنند، اگر مجوزها بهصورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت. به گزارش تسنیم، جعفر قادری؛ با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ گفت: […]
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: خودروهای وارداتی قطعاً با سوختهای بهتر، مناسبتر و کمتر کار میکنند، اما مهمترین چالش که با آن مواجه هستیم این است که با واردات خودرو، بدون دلیل مخالفت و کارشکنی صورت میگیرد. به گزارش مناقصهمزایده، آرش نجفی؛ رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، با بیان اینکه خودروهای وارداتی قطعاً با […]
دیدگاه بسته شده است.