معاون وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه مشکلات راهآهن با ایجاد کارگروه حل نمیشود، گفت: بهترین راهحل مشکلات، این است که در ارکان راهآهن نمایندگان بخشخصوصی را به رسمیت بشناسیم. به گزارش مناقصهمزایده، جبارعلی ذاکری؛ در نشست هماندیشی با شرکتهای حملونقل ریلی و تولیدکنندگان واگن و لکوموتیو با بیان اینکه برگزاری نشستهای هماندیشی نقش بسیار مؤثری […]
معاون وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه مشکلات راهآهن با ایجاد کارگروه حل نمیشود، گفت: بهترین راهحل مشکلات، این است که در ارکان راهآهن نمایندگان بخشخصوصی را به رسمیت بشناسیم. به گزارش مناقصهمزایده، جبارعلی ذاکری؛ در نشست هماندیشی با شرکتهای حملونقل ریلی و تولیدکنندگان واگن و لکوموتیو با بیان اینکه برگزاری نشستهای هماندیشی نقش بسیار مؤثری در رفع چالشهای بخش حملونقل ریلی دارد، گفت: بهطور قطع با همکاری و ورود بخشخصوصی میتوانیم سهم حملونقل ریلی را در اقتصاد کشور با جابهجایی بار افزایش دهیم. مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، درباره تأمین واگن و لوکوموتیو با تأکید بر اینکه دولت در مسیر کاهش تصدیگری است، اظهار داشت: در جهت ایجاد تسهیلات شرکتهای حملونقل ریلی هستیم که بتوانند از داخل و خارج کشور بتوانند واگنها را تأمین کنند. بهطور قطع اولویت اول تأمین از ظرفیت تولید داخل است و اگر ظرفیت کافی نبود از گزینه واردات استفاده میکنیم. وی با اشاره به اینکه برنامه واردات و اجاره لکوموتیو از کشورهایی مانند چین و فرانسه را در دستور کار خود قرار دادهایم، گفت: این واردات با سرمایهگذاری اولیه ۱۵ درصدی و با بازپرداخت هشت ساله انجام میشود که بهطور قطع با اجرای آن ما شاهد رفع بخش زیادی از عقبماندگیها در حوزه حملونقل ریلی خواهیم بود. ذاکری؛ تصریح کرد: باید بتوانیم در تبصره بودجه ۱۴۰۴ در حوزه ریلی بخشهایی را اضافه کنیم تا در سالهای آینده از آن استفاده کنیم. در روزهای اخیر با وزیر نفت مذاکراتی درخصوص تبصره ۱۸ با حضور وزیر راهوشهرسازی انجام شد که تأثیرات آن در پروژههای حملونقل بهزودی مشخص میشود. مدیرعامل شرکت راهآهن، با بیان اینکه ممکن است برخی از دستورالعملهای دست و پاگیر در حوزه ریلی وجود داشته باشد، گفت: باید برای رفع چالشهای قیمتگذاری دستوری بلیت قطار اقدامات جدی در دستور کار قرار گیرد تا این صنعت به سمت گسترش و شکوفایی حرکت کند. ذاکری؛ با بیان اینکه مشکلات راهآهن با ایجاد کارگروه حل نمیشود، گفت: بهترین راهحل این مشکلات این است که در ارکان راهآهن نمایندگان بخشخصوصی را به رسمیت بشناسیم تا این بخش بتواند حضور مستمری داشته باشد، قطعاً از مشارکت شرکتهای خصوصی در تصمیمگیریهای راهآهن بهرهمند خواهیم شد.
سرعت حملونقل ریلی نباید به بهانه ایمنی کاهش یابد
در ادامه، ناصر بختیاری؛ مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا، با اشاره به اینکه بخشخصوصی ریلی با چالشهای بسیاری مواجه است، اظهار داشت: اگر بخشخصوصی و انجمنهای ریلی به راهآهن جمهوری اسلامی ایران اضافه شود، قطعاً ظرفیت این حوزه گسترش خواهد یافت و یکی از اولویتهای بخش ریلی سرعت است. انتظار میرود این چالش مهم در دولت چهاردهم مرتفع شود. بختیاری؛ ادامه داد: به بهانه ایمنی نباید از سرعت قطارهای کاسته شود، زیرا این مسئله هیچ کمکی به بخش ریلی کشور نمیکند و سرعت کم در حوزه مسافری و باری موجب تضعیف اقتصاد کشور میشود. وی تصریح کرد: باید در راستای افرایش سرعت سیر قطارهای باری و مسافری در شبکه ریلی به نحو شایستهای ورود کرد و بازنگریهایی در آییننامههای مربوطه صورت گیرد، زیرا برخی آییننامهها با هدف دیگری تنظیم و تدوین شده بودند اما هماکنون از آنها استفاده دیگری میشود.
حذف قیمتگذاری دستوری بلیت قطار
همچنین سبحان نظری؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای ریلی، با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر عملکرد راهآهن با رشد منفی مواجه بوده است، گفت: در سالهای گذشته شاهد آمار منفی در صنعت ریلی کشور بودیم و اختلاف حسابهای مالی بخشخصوصی و راهآهن اعتراضهای زیادی وارد است که این فرآیند موجب فاصله بین این دو بخش شده است. وی افزود: نزول عملکرد بخش ریلی در سه سال گذشته برخی از ساختهای حائزاهمیت این حوزه را به ۱۰ سال قبل بازگرداند؛ همچنین، تأخیر در اجرای ماده ۱۲ قانون پرداخت یارانه رفع موانع تولید موجب شد تا سرعت و میل سرمایهگذاری شرکتها برای نوسازی بخش ریلی کاهش یابد، رفع این چالش ضروری است، زیرا زمینه سرمایهگذاری برای سرمایهگذاران در این حوزه فراهم میشود. انجمن صنفی شرکتهای ریلی، تأکید کرد: قیمتگذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری نیز چالشبرانگیز است، زیرا این روند موجب توقف در ساخت واگنهای مسافری شده است؛ جمعاً سالانه ۳۰ میلیون بلیت در بخش مسافری راهآهن فروخته میشود که تقریباً ۲۰ میلیون بلیت برای سفرهای بلندمدت (رفت و برگشت) است و حدود ۱۰ میلیون بلیتها مربوطه به سفرهای حومهای است. نظری؛ ادامه داد: زمانی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی در مجلس شورای اسلامی به دنبال معافیت مالیات بر ارزشافزوده بود اما زمانیکه که قانون اجرا شد، برخلاف عقیدهها چالشزا شد، زیرا منجر به ضرر چند هزار میلیارد تومانی به مالکان ناوگان میشود. وی در پایان، گفت: انتظار میرود، شرکت راهآهن سریعتر برای رفع چالشهای موجود اقدام کند تا این صنعت مهم گسترش و رشد یابد.
دیدگاه بسته شده است.