گروه خودرو- رئیس پلیس راهور فراجا، گفت: طبق آمار چهار ماه اخیر، میزان جانباختگان تصادفات ۸٫۵ درصد کاهش یافت و این کاهش عمدتاً به دلیل افزایش نرخ جرایم رانندگی است که از تیرماه امسال اعمال شد. به گزارش مناقصهمزایده، سردار سیدتیمور حسینی؛ درباره اقدامات پلیس برای کاهش ترافیک و تخلفات رانندگی در شهرهای بزرگ، بهویژه […]
گروه خودرو- رئیس پلیس راهور فراجا، گفت: طبق آمار چهار ماه اخیر، میزان جانباختگان تصادفات ۸٫۵ درصد کاهش یافت و این کاهش عمدتاً به دلیل افزایش نرخ جرایم رانندگی است که از تیرماه امسال اعمال شد. به گزارش مناقصهمزایده، سردار سیدتیمور حسینی؛ درباره اقدامات پلیس برای کاهش ترافیک و تخلفات رانندگی در شهرهای بزرگ، بهویژه تهران از هوشمندسازی سامانههای ثبت تخلف، ساماندهی تردد وسایل نقلیه سنگین و افزایش جریمههای رانندگی خبر داد. سردار حسینی؛ خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که هر زمان نرخ جریمهها یا قیمت سوخت افزایش یافته، تصادفات و تخلفات نیز کمتر شده است؛ بنابراین افزایش جریمهها بهعنوان یک عامل بازدارنده مؤثر بوده و باعث کاهش تخلفات و تلفات جادهای میشود. وی تأکید کرد: در شش ماه گذشته، شاهد کاهش دودرصدی تخلفات رانندگی بودهایم که این کاهش نشان میدهد رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر توجه کرده و اعمال مجازاتهای قطعی و حتمی در این روند مؤثر بوده است. رئیس پلیس راهور فراجا، با تأکید بر اینکه اصلیترین عامل ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ بینظمی و تخلفات رانندگی است، اظهار داشت: اگر بتوانیم نظم و انضباط را در تهران و سایر کلانشهرها برقرار کنیم، بهطور قطع شاهد کاهش ۳۰ درصدی ترافیک خواهیم بود. تخلفات رانندگی و بینظمیهای موجود در معابر از عمدهترین دلایل سنگینی ترافیک هستند. برای رفع این مشکل، تمرکز ما بر مدیریت صحیح تردد و اعمال قوانین با شدت بیشتر است. سردار حسینی؛ به یکی از مشکلات اصلی در ترافیک شهری، یعنی تردد کامیونتها و وانتبارها اشاره کرد و افزود: حضور کامیونتها و وانتبارها در ساعات پرتردد، عارضهای جدی برای شهرها محسوب میشود. این وسایل نقلیه در طول روز در خیابانها بار تخلیه میکنند یا به حملونقل سوخت و اقلام ضروری مشغول هستند. برای کاهش اثرات ترافیکی آنها باید تردد این وسایل در ساعات مشخصی تنظیم شود. با این حال، موانع زیادی برای تعیین این ساعات وجود دارد و ما باید هزینه آن را بپردازیم. سردار سید تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا، درخصوص وضعیت سامانههای الکترونیکی در شهرها، گفت: این سامانهها پس از مدتی کارایی خود را از دست میدهند و باید بهروز شوند. نیاز است برنامههای جدید به این سیستمها داده شود و به شکل مرتب نگهداری شوند. وی افزود: یکی از دلایل افت کیفیت سامانههای هوشمند و دوربینهای ثبت تخلف، کالیبره نبودن آنهاست. دوربینی که کالیبره نباشد، قدرت زوم خود را از دست میدهد و ممکن است اعداد را اشتباه تشخیص دهد. همچنین، به دلایل مختلف، دوربینها قدرت انتقال دیتا را از دست میدهند. سردار حسینی؛ در ادامه تأکید کرد: هر کالایی یک تاریخ مصرف دارد. پس از یک مدت تعمیر و نگهداری، به نقطهای میرسد که باید تعویض شود. امروز به نظر میرسد بخش عمدهای از سامانههای ما در کشور نیازمند بهروزرسانی اساسی هستند. وی درباره طرحهای ساماندهی موتورسواران و اینکه چرا به سرانجام نمیرسند، گفت: دلیلش این است که ما درخصوص بحث بینظمی و بیانضباطی موتورسواران، معمولاً با معلول برخورد کردیم، علت جای دیگر است و علت چیز دیگر است، هسته مرکزی شهر تهران، منطقه ۱۲ و بخشی از منطقه ۱۱ تهران، تبدیل شده است به بارانداز کالا، نمیدانم بعید میدانم شهری در دنیا باشد که هسته مرکزی آن یک همچنین وضعیت و شرایطی داشته باشد، آن بحث آمایش سرزمین که عرض کردم در همین موضوع هم صدق میکند، اگر ما بیاییم صنوفی که هیچ همخوانی با هسته مرکزی تهران ندارند، از این هسته مرکزی خارج کنیم و به عبارتی دیگر بستری برای فعالیت موتور چه به شکل پیک برای جابهجایی کالا و یا به شکل جابهجایی مسافر وجود نداشته باشد، خود به خود این وضعیت ما توانستیم تا حداقل ۶۰ و ۶۵درصد ساماندهی کنیم. حسینی؛ افزود: منشأ ترددهای موتورسیکلت، از هسته مرکزی به بقیه مناطق تهران است وقتی که این را خود به خود توزیع کردیم و باربریها را فرستادیم در یک جا، صنوف مختلف، فقط به باربریها اشاره میکنم که در شوش غربی ما سرتاسر بنگاههای باربری میبینید، یعنی کامیون و تریلی هست که باید بیاید در هسته مرکزی شهر که خودش را برساند به یکی از این باربریها. پس اول باید این شرایط را ساماندهی کنیم که این وضعیت را در هسته مرکزی بتوانیم به یک پراکندگی منطقی در کل اطراف تهران در واقع تبدیل کنیم. موضوع بعدی کسانی که موتورسیکلت استفاده میکنند، بسیاری از فعالیتهای اینترنتی، یعنی حملونقلهای اینترنتی هیچ یک الزامی برای اینکه موتورهایی را که به خدمت میگیرند، باید دارای یک شرایط مشخص باشند را احساس نمیکنند، این جا خلأ قانونی وجود دارد، یعنی آن پلتفرمی که بحث جابهجایی کالا یا مواد غذایی یا هر چیزی را توسط پیکهای موتوری انجام میدهد، دیگر فقط از اپلیکیشن استفاده میکنند. حسینی: افزود حلقه وصل بین خدمتگیرنده و خدمتدهنده، حدوداً ۲۰۰ و ۲۵۰ موتور در اختیار دارد باید در مقابل این تعداد موتورسیکلت پاسخگو باشد و ما خلأ قانونی داریم، این موتور باید معاینه فنی داشته باشد، راکب موتور باید کلاه ایمنی بر سر داشته باشد، اگر راکب عبور ممنوع، خط ویژه رفت کسی که او را به کار گرفته است باید پاسخگویی داشته باشد و یا این که الزامات قانونی وجود داشته باشد که مثلاً اگر دوبار موتورسواری مرتکب تخلف حادثهساز شد آن شرکت آن مجموعه از بهکارگیری او خودداری کند و خیلی از مسائل دیگر. حسینی؛ درخصوص تخلفات موتورسواران، افزود: ما با یک خلأ قانونی معنادار و ملموسی مواجه هستیم. خیلی از پارکینگهای ما پر است و خیلی از مراجعی که باید احکامی صادر کنند، مثل شورای حلاختلاف و دادسراها قائل به برخوردهای درخور و جدی نیستند. وی درباره تدبیر قانون جدید در این خصوص، گفت: جلساتی با مراجع قضایی، دادستانی کل در مجلس برگزار شده که به نظر کار اثربخش و جدی را که نیاز هست انجام شود. وی درخصوص موضوع سرعت بالا و لاییکشی خودروها به ویژه در شبها، افزود: بحث کنترل تخلفات حادثهساز و خطرآفرین جزء سیاستهای جدی ماست. در جادهها و در شهرها، حداقل در تهران که هر شب تیمهای مخصوص برای برخورد با تخلفات حادثهساز و رفتارهای پرخطر ساماندهی میشود. جزای برخورد با این دسته از رانندگان نیز در صورت مرتکب شدن دو تخلف همزمان ۴۸ ساعت توقیف است. وی درباره بازدارنده بودن این روش نیز، ادامه داد: اگر درست اجرا شود بله، ما روی یک قابلیت کار میکنیم که الان هم وجود دارد، در سایت راهور۱۲۰، اگر هموطنان عزیز مراجعه کنند، اگر از صحنههای اینچنینی یک فیلم چندثانیهای، بیستثانیه، سیثانیه فیلم بگیرند، ما براساس همان فیلم با آن برخورد میکنیم. این قابلیت الان ایجاد شده است و میخواهیم آن را گسترش بدهیم، از اخبار مردم برای برخورد با رفتارهای ناهنجار و خطرآفرین استفاده کنیم.
دیدگاه بسته شده است.