گواهی سپرده کالایی بین‌المللی می‌شود

    امکان توسعه معاملات گواهی سپرده فراتر از مرزهای ایران وجود دارد و در آینده نزدیک، گواهی سپرده کالایی بین‌المللی می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم راه‌اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی با بیان مطلب […]

 

 

امکان توسعه معاملات گواهی سپرده فراتر از مرزهای ایران وجود دارد و در آینده نزدیک، گواهی سپرده کالایی بین‌المللی می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم راه‌اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: با توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در داخل کشور، در آینده بورس‌های کالایی با پذیرش انبارهایی در خارج از کشور و صدور گواهی سپرده براساس موجودی انبارها، به توسعه صادرات غیرنفتی کشور و همچنین تأمین مالی در حوزه بین‌المللی کمک خواهند کرد. ضمن آن که گواهی سپرده کالایی منحصر به محصولات کشاورزی نخواهد بود و کالاهای مختلفی می‌توانند در جهت رویکرد بورس کالای ایران یعنی معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا مورد دادوستد قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه روز ارتباط «بازار سرمایه» و «بخش کشاورزی» در تاریخ ماندگار می‌شود، گفت: امروز یک روز بسیار با اهمیت و تاریخی به شمار می‌رود، چراکه استفاده بخش کشاورزی کشور از ابزارهای معاملاتی تأمین مالی بازار سرمایه میسر شده و این امر به سود منافع ملی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با قدردانی از زحمات علی‌اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی برای اجرای ماده ۳۳ قانون بهره‌وری کشاورزی گفت: امروز یک روز بسیار با اهمیت و تاریخی است، چراکه با اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران، امکان تأمین مالی گسترده از طریق ابزارهای جدید به پشتوانه داریی‌های غیرمالی برای بخش کشاورزی میسر شده است.

فطانت در ادامه از زحمات بی‌وقفه مدیرعامل و کارشناسان بورس کالای ایران برای تحقق این پروژه ملی تشکر کرد و گفت: معتقدم، بازار سرمایه مرهون فکر افراد بسیار جوان، خلاق و پرتلاشی است که هر روز قدمی نو در راستای توسعه اقتصادی برمی‌دارند؛ همچنین با همکاری و حمایت وزارت جهاد کشاورزی معاملات گواهی سپرده در کشور آغاز شده که ما به عنوان مجموعه بازار سرمایه آمادگی کامل خود را برای ادامه پر قدرت این طرح اعلام می‌کنیم.

محمد فطانت افزود: تأمین مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه در گذشته عمدتاً به بخش صنعت و ساختمان اختصاص یافته است اما امروز شاهد ایجاد ارتباط میان بازار سرمایه و بخش کشاورزی هستیم که این اتفاق توسعه بخش کشاورزی را به همراه خواهد داشت و به نفع منافع ملی خواهد بود.

وی اظهار داشت: با تجربه موفقی که امسال در بحث قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بدست آمده است، ارتباط بازار سرمایه و بخش کشاورزی به صورت فراگیر به منظور تأمین مالی فعالان بخش کشاورزی با مکانیسم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سپرده کالایی انجام خواهد شد که مجوز‌های این امر توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: شبکه بانکی هر ساله در فصل برداشت محصولات کشاورزی، با هجوم کشاورزان و تعاونی‌های روستایی برای گرفتن تسهیلات روبه رو می‌شود؛ حتی پسته کاران که از موفق‌‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌روند، در فصل برداشت همواره با مشکل مالی روبه رو هستند و پشت در بانک‌ها صف می‌بندند؛ این مشکلات به دلیل آن است که کشاورزان ابزاری برای تأمین مالی ندارند که راه‌اندازی سپرده کالایی در این بخش بسیار مؤثر خواهد بود.

دکتر فطانت با بیان اینکه یکی از مشکلات بخش کشاورزی، نوسان غیرمنطقی قیمت‌ها در طول سال است، گفت: اگر بتوانیم با هماهنگی ایجاد شده معاملات گواهی سپرده کالایی را توسعه دهیم، قطعاً ارتباط تنگاتنگ بازار سرمایه و بخش کشاورزی به بهبود و ساماندهی این بخش به عنوان یکی از مؤلفه‌های توسعه اقتصادی کشور منجر خواهد شد.

فطانت در خصوص راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلا نیز گفت: پس از موفقیت معاملات آتی سکه طلا که با کمک‌های بانک سامان عملیاتی شد، امروز معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا راه‌اندازی می‌شود که در این زمینه بانک رفاه کارگران تلاش‌های زیادی انجام داده است.

وی در پایان گفت: از طریق معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا، می‌توان محصولاتی را که قیمت آن‌ها به ارزهای جهانی وابسته است را به صورت لحظه‌ای در بورس کالای ایران مورد معامله قرارداد به‌طوریکه بسیاری از مشکلات معاملات فیزیکی در این معاملات وجود نخواهد داشت و اتفاقا کارایی بالایی برای ثبات و افزایش عمق بازار فیزیکی آن محصولات خواهند داشت.