انتظار مثبت بودن رشد خدمات بازرگانی در سال جاری دور از ذهن نیست

نگاهی به سرنوشت رشد خدمات در سال ۹۵ انتظار مثبت بودن رشد خدمات بازرگانی در سال جاری دور از ذهن نیست با توجه به نقشی که بخش خدمات در توسعه اقتصادی کشور‌ها دارد، پیش‌بینی‌‌ها حکایت از آن دارد که در سال ۱۳۹۵ خدمات از وضعیت رو به بهبودی برخوردار بوده است. به گزارش خبرآنلاین، رشد […]

نگاهی به سرنوشت رشد خدمات در سال ۹۵

انتظار مثبت بودن رشد خدمات بازرگانی در سال جاری دور از ذهن نیست

با توجه به نقشی که بخش خدمات در توسعه اقتصادی کشور‌ها دارد، پیش‌بینی‌‌ها حکایت از آن دارد که در سال ۱۳۹۵ خدمات از وضعیت رو به بهبودی برخوردار بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، رشد بخش خدمات که تا حدود زیادی وابسته به رشد سایر بخش‌های اقتصادی است، طی دوره ۱۳۸۶ به بعد به غیر از سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ که ارقام رشد بالای ۵ درصد را تجربه کرده است، در بقیه سال‌ها، ارقام رشد از ۲٫۶ درصد (سال ۱۳۸۸) فراتر نرفته و در برخی سال‌ها (سال ۱۳۹۲) منفی نیز بوده است.

آخرین شواهد آماری برای رشد بخش خدمات مربوط به مرکز آمار ایران است که در ۶ ‌ماهه ۱۳۹۵ رشد این بخش برابر با ۵ درصد اعلام شده است. برآورد مرکز پژوهش‌ها از رشد بخش خدمات با در نظر گرفتن تحولات زیربخش‌های خدمات در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳٫۷ درصد است.

در این میان، آخرین شواهد آماری برای رشد خدمات بازرگانی در سال ۱۳۹۵ مربوط به نیمه نخست سال‌جاری است که توسط مرکز آمار ایران اعلام شده و طی آن رشد این بخش برابر با ۳٫۲ درصد بوده است.

برآورد مرکز پژوهش‌ها با توجه به آخرین شواهد آماری در دسترس تا انتهای ۶ ‌ماهه سال‌جاری حاکی از آن است که خدمات بازرگانی در سال ۱۳۹۵ رشدی حدود ۱٫۱ درصد خواهد داشت.

در تحلیل دلیل این رقم رشد برای سال ۱۳۹۵ باید اشاره کرد که خدمات بازرگانی واسطه بین‌ طرفین عرضه و تقاضای بازار کالا است؛ چراکه از یک‌سو ستانده بخش‌هایی همچون کشاورزی و صنعت از کانال خدمات بازرگانی صادر شده و یا در بازار داخلی عرضه می‌شوند و از سوی دیگر، کالاهای مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی و نهادهای مختلف که به‌واسطه واردات یا تولید داخل تأمین می‌شوند، از کانال این نوع خدمات در اختیار آنها قرار می‌گیرد. بنابراین قابل انتظار است که ستانده خدمات بازرگانی هم از ستانده بخش‌هایی چون کشاورزی و صنعت متأثر شده و هم از حجم تجارت خارجی کشور تحت‌تأثیر قرار گیرد.

برآورد‌ها حاکی از آن است که رشد بخش‌های کشاورزی و صنعت در سال ۱۳۹۵ باشد؛ به‌طوری که رشد مثبت خدمات بازرگانی از این کانال توجیه‌پذیر است.

در سوی دیگر، گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد که صادرات دلاری و واردات دلاری کشور در ۸ماهه ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل به‌ترتیب معادل ۵٫۷۴ و ۰٫۹۴ درصد رشد داشته‌اند، بنابراین انتظار می‌رود که این روند تا انتهای سال ادامه‌دار بوده و بنابراین از این کانال نیز انتظار بر مثبت بودن رشد خدمات بازرگانی در سال ۱۳۹۵ دور از ذهن نیست.

در خصوص رشد ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل نیز شاهد هستیم که از سال ۱۳۸۶ به بعد روند رشد نزولی بوده و از ۱۷٫۷ درصد در ابتدای دوره به ۶٫۸- درصد در سال ۱۳۹۴ افت کرده است.

آخرین شواهد آماری برای نیمه نخست سال ۱۳۹۵ حاکی از رشد مثبت این بخش و حدود ۶٫۸ درصد و برآورد مرکز پژوهش‌ها با توجه به آخرین شواهد آماری در دسترس تا انتهای ۶ ‌ماهه سال جاری حاکی از آن است که رشد خدمات حمل‌ونقل در سال ۱۳۹۵ در حدود ۲٫۳ درصد خواهد بود.

خدمات عمومی نیز دربرگیرنده مجموعه خدمات شامل امور عمومی، دفاع، امنیت و نظم عمومی، آموزش و پرورش، بهداشت و… است که با توجه به نقش پررنگ دولت در این نوع خدمات از اهمیت خاصی در اقتصاد ایران برخوردار است.

آخرین شواهد آماری از رشد خدمات عمومی در سال ۱۳۹۵ مربوط به مرکز آمار ایران است که رشد این بخش را در ۶ ‌ماهه سال جاری برابر با ۵٫۸ درصد اعلام کرده است.

همان‌طور که می‌دانیم، اعتبارات هزینه‌ای (جاری) دولت در ارزش‌افزوده خدمات عمومی دارای نقش مؤثری بوده و بررسی گزارش وضعیت بودجه عمومی دولت نشان می‌دهد که عملکرد اعتبارات هزینه‌ای دولت در ۶ ‌ماهه سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۲۶٫۵ درصد رشد داشته است، اما نکته مهم این است که با توجه به عملکرد ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی هزینه‌های جاری دولت در سال ۱۳۹۴ و برآورد مرکز پژوهش‌ها از تحقق ۱۹۱٫۵ هزار میلیارد تومانی هزینه‌های جاری تا پایان سال ۱۳۹۵ انتظار می‌رود تا رشد اسمی هزینه‌های جاری دولت در انتهای سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۲٫۶ درصد باشد.

 

برآورد‌ها از رشد ارزش‌افزوده خدمات عمومی در انتهای سال ۱۳۹۵ با توجه به آخرین آمار در دسترس تا انتهای ۶ ‌ماهه سال جاری برابر با ۲٫۲ درصد است.